12.471 lest ·
17 svar
12k lest
17 svar
Glespanel 28 x 120 finnes det?
Side 1 av 2
Ifølge gulvvarmeprodusenten skal gulvvarmen legges i spaltegulv 28 x 120. Høres bra ut tenkte jeg til jeg innså at det ikke var det letteste å få tak i. Sporplater er for dyre så det er spaltegulv som gjelder. Hvor finner man dette eller finnes det en annen type virke som fungerer?
jeg har lagt all min gulvvarme i 28x70. Gles opp hele rommet med xx mm (xx=bredde på plate+slange) mellom hver gles og legg i et antall kortlinger i hver ende under glesen. Så planlegger du hvordan du vil ha slyngene og sag opp bøyer med stikksagen og drar deretter fast de løse glesen ved hjelp av kortlingene som ligger under. Så plater og slange og på dette gulvgips. Det blir solid som bare det. Ingen grunn til å spesialbestille 120x28
Deilig med noen som har testet i virkeligheten. Da blir det nok 28 x 70. Det er jo betydelig billigere også. Det viste seg å være dyrt å spesialbestille siden trelasthandelen ikke hadde så tette leveranser nå om vinteren. Skal kjøpe litt hjem og teste først.
Poenget med 120mm spredt til 20mm rør er at man legger disse med 30mm mellomrom over hele gulvet. Da blir det riktig cc-avstand på rørene. Med smalere spredning har man to mål å holde styr på.
For øvrig er 22x120 en dimensjon som finnes overalt. Det kan også fungere, men avhenger litt av gulvkonstruksjonen. Ligger bjelkene på cc30 fungerer det utmerket.
For øvrig er 22x120 en dimensjon som finnes overalt. Det kan også fungere, men avhenger litt av gulvkonstruksjonen. Ligger bjelkene på cc30 fungerer det utmerket.
Ifølge gulvvarmeprodusenten fungerer det med 28 x 70 eller 28 x 120. Med 3 stk 28 x 70 mellom rørslyngene blir det noen cm mindre treverk imellom sammenlignet med 2 stk 28 x 120, men det har kanskje ingen betydning. Det hadde vært flott om det som dere sier gikk like bra med 28 x 70 siden det er "noe" mer standard blant virke.