Lignende situasjon på grunn av veggriving og jeg har reparert store skader som dette i et 30-tallshus med samme materiale som det en gang var - kalkmørtel.
Å bruke samme mørtel er nok ikke så dumt i gamle hus tenker jeg. Det er klissete men billig, og etter litt øvelse går det ganske bra å få på mørtelen (den skal "kastes på"!). Rake av med planke, etc. (les deg opp på hvordan du skal gjøre, ikke så vanskelig og tilgivende - så våg å prøve og kjøp dobbelt så mye mørtel enn du tror). Jeg var ikke så flink som folk før - så jeg helsparklet for å få jevn overflate. Deretter rullet jeg vanlig veggmaling - det ble riktig bra og ingen sprekker etc 5 år senere. Kalkmørtel skal være tilgivende i møte med det gamle.
Jeg brukte også kalkmørtel i taket i samme situasjon, med stålnett etc. Spennende å kaste opp mørtel i taket... en kyndig sa: "Det går nok med 6 sekker til din takskade - men du kommer til å trenge minst 12". Det gikk med 18 sekker mørtel for takskaden... tyngdekraften gjør sitt.
Lykke til - og våg å bruke kalkmørtel der det en gang har vært!