Er det noen som kan tipse om et slett innertak? Skal sette en bilde-tapet i innertaket. Det nåværende taket består av noen slags plater som er litt porøse, og det er en 5 mm skjøt mellom platene. Trodde jeg kunne sparkle skjøtene og sette renoveringstapet over. Det fungerer derimot ikke, så nå er tanken å sette et nytt innertak over de eksisterende platene. Helst med helt usynlige skjøter slik at det blir enkelt å tapetsere bildet over.
Tre tømmer og krymper, eller sveller med fuktighet, det beveger seg mer enn gips som er et "dødt" materiale...
Med en tapet oppå er risikoen at det sprekker i alle skjøtene. Men det må ikke skje.
Jeg hadde dog ikke tatt sjansen, det er som tidligere nevnt som man gjør. Gipsplate med papirremse i skjøtene... jo større gipsplate du bruker desto færre skjøter!
Med en tapet oppå er risikoen at det sprekker i alle skjøtene. Men det må ikke skje.
Jeg hadde dog ikke tatt sjansen, det er som tidligere nevnt som man gjør. Gipsplate med papirremse i skjøtene... jo større gipsplate du bruker desto færre skjøter!
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 052 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.052 innlegg
Jeg forsto det som at ts ønsket spontede gipsskivor såkalt Takgips.
Har selv slett tak med store veggipsskivor. Er det et soverom kan man klare seg med å sparkle den langsgående skjøten. Men det er jo mye arbeid.
Har selv slett tak med store veggipsskivor. Er det et soverom kan man klare seg med å sparkle den langsgående skjøten. Men det er jo mye arbeid.
Det blir nok store gipsplater på nye "lekter" som gjelder. Sparkling og sliping på det så blir fototapeten en skjønnhet av sjelden sett slag! Må se til å lokalisere takstolene under så lektene fester ordentlig. Har ingen fuktsperre men vil ikke skru hull i vindsperren så det gjelder å bruke skruer med riktig lengde for de skruene som bare blir i de eksisterende platene.
Det ble lekter og gipsplater til slutt. Satte opp 22 millimeter tykke lekter. Lokaliserte takstolene under treetexen og skrudde lektene i dem. Sparklet skjøtene med papirrems, tre ganger. Deretter opp med fototapeten. Er kjempefornøyd!
Klikk her for å svare