Bygger en ny vegg i kjelleren. Har begynt å lete etter en panel som gir inntrykket av velstelt lem-/plankvegg. Søker rett og slett en panel som er høvlet og spontet men helt uten faser, kanter og krusseduller. Jeg vil bare ha en naturlig tørkesprekk.
Jeg synes å ha sett en slik panel i en katalog en gang. Men tre trelasthandler på rad sier nei - det har vi ikke.
Vende 120mm undertakbord har noen sagt, men jeg synes det virker vanskelig å finne pene eksemplarer i trelasthandlerens bråt. Dessuten er det jo ikke helt tørt, så det vil jo krympe om man ikke kan ha det liggende inne noen uker.
14mm furu gulv begynner å føles aktuelt - men finner bare 112mm brede som kan løses innenfor budsjett (149:-/m2) 162mm skal de ha over 400:- for....
26mm furu gulv finnes jo bredere for samme penger, men blir det ikke en veldig solid vegg?
Noen forslag?
Jeg synes å ha sett en slik panel i en katalog en gang. Men tre trelasthandler på rad sier nei - det har vi ikke.
Vende 120mm undertakbord har noen sagt, men jeg synes det virker vanskelig å finne pene eksemplarer i trelasthandlerens bråt. Dessuten er det jo ikke helt tørt, så det vil jo krympe om man ikke kan ha det liggende inne noen uker.
14mm furu gulv begynner å føles aktuelt - men finner bare 112mm brede som kan løses innenfor budsjett (149:-/m2) 162mm skal de ha over 400:- for....
26mm furu gulv finnes jo bredere for samme penger, men blir det ikke en veldig solid vegg?
Noen forslag?
Vi har såkalt sk glattpanel, rart at ikke byggmesteren hos deg har det. Vi kjøpte det på Sandåsa i Strängnäs direkte fra hyllen. Koster vel rundt 25% mer enn rupanel.
Bildet er ikke superbra, men du kan kanskje ane deg til hvordan den ser ut (i taket altså).
Vår er lakkert med en hvitpigmentert mattlakk.
Men bredden er som "vanlig" rupanel. Altså mindre enn en dm (dekker 8 cm???)

Bildet er ikke superbra, men du kan kanskje ane deg til hvordan den ser ut (i taket altså).
Vår er lakkert med en hvitpigmentert mattlakk.
Men bredden er som "vanlig" rupanel. Altså mindre enn en dm (dekker 8 cm???)
Egentlig er det vel bare å vende den høvlede siden ut på råsponten. Slettpanel er jo panelbord med 4 høvlede sider, mens råspont har tre høvlede sider og en saget.
Det som er bedre med slettpanel er at man har to sider å velge på om det er stygge kvister osv.
Det som er bedre med slettpanel er at man har to sider å velge på om det er stygge kvister osv.
Jeg sto nettopp i andre etasje i garasjen og betraktet undersiden av taket mens jeg tenkte på denne tråden!
Skulle gjette at råsponten lages av "skrapvirke" som tynning i furubeplantning uten overvokste tørre kvister eller toppbytte fra større trær........
Var mye utslag, tørrkvist og vankanter!
Skulle gjette at råsponten lages av "skrapvirke" som tynning i furubeplantning uten overvokste tørre kvister eller toppbytte fra større trær........
Var mye utslag, tørrkvist og vankanter!
Råsponten har jeg allerede sluppet fordi det ikke ser ut til å være mulig å få ut pene nok biter.
Men det der med glattpanel virker jo spennende, jeg befinner meg dog tydeligvis i en slags mørk sone hva gjelder trelastsortimentet. Så - noen som vet om en trelastforretning som har glattpanel i de sørlige delene av Stockholms län, eller så. Jeg beveger meg rundt Södertälje.
Men det der med glattpanel virker jo spennende, jeg befinner meg dog tydeligvis i en slags mørk sone hva gjelder trelastsortimentet. Så - noen som vet om en trelastforretning som har glattpanel i de sørlige delene av Stockholms län, eller så. Jeg beveger meg rundt Södertälje.
Jeg kan anbefale Sandåsa i Strängnäs.
Det tar deg cirka en halvtime fra Södertälje.
Kjør mot Strängnäs og sving i Malmköping, der det er skiltet Stallarholmen. Deretter er det bare noen hundre meter, og en venstresving, så er du framme.
Ring og sjekk at de har først er alltid et godt råd
0152-331900
(Nei, jeg har ingen aksjer... Men de er verdt litt gratismarkedsføring)
Det tar deg cirka en halvtime fra Södertälje.
Kjør mot Strängnäs og sving i Malmköping, der det er skiltet Stallarholmen. Deretter er det bare noen hundre meter, og en venstresving, så er du framme.
Ring og sjekk at de har først er alltid et godt råd
0152-331900
(Nei, jeg har ingen aksjer... Men de er verdt litt gratismarkedsføring)
Ha!
Ble ekstra forvirret da jeg innså at Sandåsa var leverandør til min nærmeste byggevarehandel. Tok derfor en grundig fredagsvandring gjennom trelasten og der, spontant høvlet treverk, rett og slett ønskemål, flere fag, en etasje opp.
Gikk inn til selgeren og så ham inn i øynene, med artikkelnummeret i hånden. "Ja vel - du mener gulvtre, ja det skulle jo funke" ble svaret. Språkforvirring altså.
Gjenstår bare prinsessen og kongeriket så skal nok dette prosjektet gå veien.
Ble ekstra forvirret da jeg innså at Sandåsa var leverandør til min nærmeste byggevarehandel. Tok derfor en grundig fredagsvandring gjennom trelasten og der, spontant høvlet treverk, rett og slett ønskemål, flere fag, en etasje opp.
Gikk inn til selgeren og så ham inn i øynene, med artikkelnummeret i hånden. "Ja vel - du mener gulvtre, ja det skulle jo funke" ble svaret. Språkforvirring altså.
Gjenstår bare prinsessen og kongeriket så skal nok dette prosjektet gå veien.
Hadde en lignende problemstilling for noen år siden.
Hvis jeg husker riktig så er en annen vesentlig forskjell mellom råspont og slettspont, bortsett fra høvlet på 3 eller 4 sider, tømmervirkets kvalitet.
Råspont er i prinsippet alltid kvalitet V (kvinta) mens slettspont er III eller IV.
Slettspont, selv om dyrere, er antakelig å foretrekke i synlige innendørspartier vil si.
Hvis jeg husker riktig så er en annen vesentlig forskjell mellom råspont og slettspont, bortsett fra høvlet på 3 eller 4 sider, tømmervirkets kvalitet.
Råspont er i prinsippet alltid kvalitet V (kvinta) mens slettspont er III eller IV.
Slettspont, selv om dyrere, er antakelig å foretrekke i synlige innendørspartier vil si.
jeg tror at massive furugulv er det beste alternativet. Finnes i alle tenkelige dimensjoner, bruker man andresortering eller Byggmax så blir prisen ganske ok også.
En stooor ulempe med å bruke rupanel eller noe annet trelast som ligger på hyllen på trelastlageret, er at det vil tørke noe forbannet. Gulvplankene man kjøper er jo vakuumpakket og tørket til 6-8%.
En stooor ulempe med å bruke rupanel eller noe annet trelast som ligger på hyllen på trelastlageret, er at det vil tørke noe forbannet. Gulvplankene man kjøper er jo vakuumpakket og tørket til 6-8%.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 innlegg
Vil man ha inntrykket av en "velstelt planke-/panelvegg" er vel nedtørkede gulvplanker litt vel perfekte. Det blir vel knapt noe liv i den veggen? Snarere som en gulvvegg. At glattpanelen etterlater en sprekk mellom plankene er noe som forsterker inntrykket av "plankvegg".MathiasS skrev:jeg tror at massive furugulv er det beste alternativet. Finnes i alle tenkelige dimensjoner, bruker man andresortering eller Byggmax så blir prisen riktig ok også.
En stooor ulempe med å bruke rupanel eller noe annet virke som ligger på hyllen på trelastlageret, er at det vil tørke noe så innmari. Gulvplankene man kjøper er jo vakuumpakket og tørket til 6-8%.
Rupanel er dårlig siden det ikke er dimensjonshøvlet på den siden man vil legge innover. Det blir buktet og noen ganger vanskelig å få til å passe. Høvlingen på rupanel har som eneste funksjon å få plankene til å ligge jevnt mot underlaget og at not og fjær skal passe i hverandre.
Nåvel. Heldigvis har vi ulik smak. Ellers ville diskusjonen vært død.