Jeg skal montere glassgulv på eksisterende 195 bjelker mellom etasjene på et område på ca. 3x1,2m. Jeg har åpnet opp hullet med en senkesag i henhold til vedlagt bilde og vil naturligvis at gulvet og glasset havner på nøyaktig samme nivå. På bildet er innertaket fortsatt, men dere forstår forhåpentligvis planen. Men utfordringen er at glasset inkludert gummiunderlag på bjelkene er 37mm og eksisterende tykkelse på gulvet er ca. 28mm inkl. gulv og gulvplater. Jeg må altså ta ned den delen av bjelkene som glasset skal ligge på med ca. 9-10 mm. Noen tips om hvordan dette bør gjøres for best mulig resultat?

Takknemlig for svar.

Tomt rektangulært hull i gulvet, omkranset av trepanel. Monterte glassrekkverk synlig i bakgrunnen. Klar til glassgulvinstallasjon.

• Liker
Härryda2015
  • Laddar…
Overhåndsfrese burde vel funke

Det tror jeg også, hvor er det kobberrøret som du hadde gjemt der i gulvet?
Det kommer du til å flytte nå antar jeg?

Jeg tenker også overhåndsfres. Rundt omkring burde være ganske rett frem, men spørsmålet er midtregelen. Jeg funderer på noen form for skinne med tilstrekkelig stabilitet til håndoverfresen?

Rørene er til radiatorene.

• Liker
Elmasry
  • Laddar…
Blir bæreevnen tilstrekkelig i gulvbjelkene?

Jeg har ikke regnet på bæreevnen, men jeg setter en ekstra 195 regel på innsiden der jeg gjør utfresningen så jeg antar at det bør kompensere for utfresningen. Glasskivene veier ca 210kg, noe som kanskje er 150kg mer enn et vanlig gulv, men jeg kommer ikke til å ha noen møbler oppå den delen av gulvet så jeg antar at det er godt innenfor marginen.

Nysgjerrig spørsmål: Hva er vitsen med å legge inn et glassgulv ved siden av trappeåpningen?

K
Interessant! Får man spørre hva glassgulvet koster?

/Krille

Immobil. Vitsen? Du har helt rett, det er tilstrekkelig med et vanlig tregulv i nærheten av trappen (men også på alle andre steder i verden) 🙂

Krille, ca 5-6 tkr per m2

• Liker
Hammarskallen og 2 andre
  • Laddar…
"Folk" kommer til å nekte å gå på glasset. Har vært med og laget en utstilling med glassgulv i inngangen, og folk hopper gjerne over glasset eller skriker.

Så er det kanskje litt kontroversielt med kvinnfolk i kjole eller skjørt.

Protte

• Liker
Immobil og 1 annen
  • Laddar…
K
Jeg tror snarere at alle som besøker huset kommer til å teste gå på glassgulvet :-)

Vi åpnet bjelkelaget mellom etasjene for å få lysere og større rom. Men nå angrer jeg på at vi ikke la et glassgulv i stedet - kan bli et prosjekt om 10 (?) år når alt annet er klart ;-)

Kom gjerne tilbake med bilder av resultatet.

/Krille

Glassgulv med rekkverk i moderne interiør, med utsikt til trapp som går nedover.

Glassgulv over trapp ved siden av trepanel.

Slik ble resultatet

• Liker
knep_å_knåp og 23 andre
  • Laddar…
Det ble jo skikkelig kult! :D

Ja, som Protte sier så er det jo litt kontroversielt med glassgulv med tanke på kvinner i skjørt men det der ble jo skikkelig kult :thumbup:

K
Råstilig detalj for en rimelig penge. Nå lurer jeg bare på hvor vi også kunne montere glassgulv :-)

/Krille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.