Jeg skal montere glassgulv på eksisterende 195 bjelker mellom etasjene på et område på ca. 3x1,2m. Jeg har åpnet opp hullet med en senkesag i henhold til vedlagt bilde og vil naturligvis at gulvet og glasset havner på nøyaktig samme nivå. På bildet er innertaket fortsatt, men dere forstår forhåpentligvis planen. Men utfordringen er at glasset inkludert gummiunderlag på bjelkene er 37mm og eksisterende tykkelse på gulvet er ca. 28mm inkl. gulv og gulvplater. Jeg må altså ta ned den delen av bjelkene som glasset skal ligge på med ca. 9-10 mm. Noen tips om hvordan dette bør gjøres for best mulig resultat?
Jeg tenker også overhåndsfres. Rundt omkring burde være ganske rett frem, men spørsmålet er midtregelen. Jeg funderer på noen form for skinne med tilstrekkelig stabilitet til håndoverfresen?
Jeg har ikke regnet på bæreevnen, men jeg setter en ekstra 195 regel på innsiden der jeg gjør utfresningen så jeg antar at det bør kompensere for utfresningen. Glasskivene veier ca 210kg, noe som kanskje er 150kg mer enn et vanlig gulv, men jeg kommer ikke til å ha noen møbler oppå den delen av gulvet så jeg antar at det er godt innenfor marginen.
"Folk" kommer til å nekte å gå på glasset. Har vært med og laget en utstilling med glassgulv i inngangen, og folk hopper gjerne over glasset eller skriker.
Så er det kanskje litt kontroversielt med kvinnfolk i kjole eller skjørt.
Jeg tror snarere at alle som besøker huset kommer til å teste gå på glassgulvet
Vi åpnet bjelkelaget mellom etasjene for å få lysere og større rom. Men nå angrer jeg på at vi ikke la et glassgulv i stedet - kan bli et prosjekt om 10 (?) år når alt annet er klart ;-)