18.105 lest ·
24 svar
18k lest
24 svar
Glassfiberstrimmel ikke lenger godkjent
Man får selvsagt gjøre akkurat som man vil når man bygger for seg selv siden det ikke er regulert av lov (som elektroinstallasjonsarbeid) og heller ikke har et forsikringsselskap noen synspunkter siden det handler om overflaten på en vegg eller et tak.R Renovering2.0 skrev:
Hvis du derimot bygger for andre, må du følge bransjeregler for at arbeidet ditt skal kalles fagmessig, og da finnes det YBG å lese. Alle produsenter av gipsplater peker på denne, dvs det er 100 % entydig hvilken remse som skal brukes og hvorfor.
https://www.gyproc.se/sites/gypsum.nordic.master/files/gyproc-site/BroschyrerSE/YBG-Nr7.pdf
Vi bruker vintervarme i fritidshuset på 10-12 grader og har valgt tapet selv der veggene er hvite. Alt er gipsplater og sparklet med papirremse.R Renovering2.0 skrev:
Har ingen gipsskjøter som linjerer med vindu/dørkarmssider, det er her risikoen er størst for sprekker. Bygget på 70-tallet og tilbygd/renovert i omganger, alt riktig lektert/bygget og på betongplate, så ingen enkleste mulige sommerhusramme på søyler.
Ingen sprekker hos oss.
Nå har jeg ringt både Gyproc og Norgips. Ingen visste hvorfor de anbefalte papirremse. Norgips produserer egen papirremse, og vil selvfølgelig selge den. Gyproc henviste etter mye om og men til en undersøkelse, som de har fulgt. Den viste at glassfiberremsen er 25 % sterkere i horisontal- og vertikalretningen. Derimot er papirremsen sterk nok. Samt at den er mer formstabil. Hvis vertikal- og horisontalretning er x og y, så er altså papirremsen betydelig sterkere i z-retning. Glassfiberremsen blir derfor et dårligere alternativ å legge midt i sparkelen, slik man legger en papirremse. Glassfiberremsen fungerer når den ligger med kontakt med gipsen på alle punkter. Altså slik den er ment å monteres. Dermed henviser man til en undersøkelse der glassfiberremsen har blitt brukt feilaktig.
Det er klart at Gyproc og Norgips vet hvorfor de anbefaler papirremse, det står jo i dokumentasjonen de tilbyr på sin nettside.
Det er vel slik at de som sitter i kundetjeneste har rukket å glemme at glassfiber engang fantes som alternativ siden det er mange år siden man sluttet med det.
Det er vel slik at de som sitter i kundetjeneste har rukket å glemme at glassfiber engang fantes som alternativ siden det er mange år siden man sluttet med det.
Jeg brukte utelukkende glassfiberremser da jeg gipset to soverom i fritidshuset mitt i fjor. Grunnen til at jeg ikke valgte papirremser er at jeg aldri har jobbet med det før, og siden jeg aldri har fått problemer med sprekker en eneste gang på et eneste bygge, ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet.
Samtlige gipsplater er montert på 12mm veggsponplater med forskjøvne skjøter. Temperaturen varierer mellom 10 og 25 grader, og så langt har det ikke sprukket noe sted.
Nå mener jeg ikke at glassfiber gjennom denne anekdotiske bevisføringen skulle være bedre eller like bra som papirremser, jeg mener bare at det åpenbart er bra nok i alle byggene jeg har utført.
Samtlige gipsplater er montert på 12mm veggsponplater med forskjøvne skjøter. Temperaturen varierer mellom 10 og 25 grader, og så langt har det ikke sprukket noe sted.
Nå mener jeg ikke at glassfiber gjennom denne anekdotiske bevisføringen skulle være bedre eller like bra som papirremser, jeg mener bare at det åpenbart er bra nok i alle byggene jeg har utført.
Har massevis av glassfiberskjøter. Ikke en eneste hårfin sprekk noe sted.
Min hypotese er at anbefalingene er basert på at pappen har bedre skjærfasthet, og at det er fordelaktig spesielt når hus bygges raskt og uten større hensyn til fuktighet eller temperatur.
Min hypotese er at anbefalingene er basert på at pappen har bedre skjærfasthet, og at det er fordelaktig spesielt når hus bygges raskt og uten større hensyn til fuktighet eller temperatur.
Klikk her for å svare