18.099 lest ·
24 svar
18k lest
24 svar
Glassfiberstrimmel ikke lenger godkjent
Side 1 av 2
Hei, er glassfiberstrimler ikke lenger godkjent for bruk i gipsfuger under sparkling, og hva brukes i stedet da?
Hvordan har dere gjort det? Har det sprukket hos dere og hvilken løsning brukte dere?
Hvordan har dere gjort det? Har det sprukket hos dere og hvilken løsning brukte dere?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 324 innlegg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2.324 innlegg
Det finnes vel ikke noen regelkrav som dikterer hvordan man får sparkle, min personlige erfaring med glassfiberremse var at det sprakk uansett. (prøvde å sparkle over en gammel sprekk). Men jeg tror at man i større grad bruker papirremser i dag? Det går vel å gjøre det flaterere med dem da de bygger mindre enn glassfiberremser antar jeg.R Renovering2.0 skrev:
Ja, det sprakk for meg også og nå er spørsmålet om man på noen måte kan gjøre noe for å forhindre at det sprekker i fremtiden.
At de sprekker vil jeg si handler mye om at alt går så raskt nå til dags. Eller at huset står kaldt under byggingen og så full varme før innflytting. Da vil ting bevege seg. Det beste man kan gjøre er å gjøre alle store og tunge jobber med huset først. Og så det siste man gjør er å gipse med gips som har ligget i rommet noen uker. Med korrekt temperatur hele tiden. Det gir best forutsetninger.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Søk litt her i forumet så finner du mange tråder om å lime, sparkle, etc, pappersremsor. Finnes mange gode råd og diskutert flittig gjennom årene.😉 Prøv å søke på "sparkle pappersremsa"R Renovering2.0 skrev:
Glassfiberremse som sprekker...tillatt meg tvile. Selve sparkelen vil slippe fra gipsen lenge før remsen sprekker. Det er lettere å rive av en papirremse. En glassfiberremse kan ikke rives av.
Verken glassfiber eller papir sprekker. Gjør de det, skyldes det brukerfeil. Gransker man det da nøye, vil man finne at remsen, uansett materiale, er hel.
Verken glassfiber eller papir sprekker. Gjør de det, skyldes det brukerfeil. Gransker man det da nøye, vil man finne at remsen, uansett materiale, er hel.
Formulerte meg feil men skjøten har sprukket der gipsplatene møtes ved siden av hverandre. Vi hadde sparklet tre omganger og slipt ved hver gang, så grunnmalt.A AG A skrev:Glassfiberremse som sprekker...tillat meg å tvile. Selve sparkelen vil slippe fra gipsen lenge før remsen sprekker. Det er lettere å rive av en papirremse. En glassfiberremse går ikke an å rive av.
Verken glassfiber eller papir sprekker. Gjør de det, skyldes det håndteringsfeil. Hvis man gransker det nøye, vil man finne at remsen, uansett materiale, er hel.
Funderinger er hvordan man gjør ved en fritidsbolig som har grunnvarme på under vinterhalvåret foruten når vi er der, fyrer og øker elementene ved høytider etc. Det blir tydelige temperatursvingninger over tid. Går det an å ha malt eller er tapet bedre? Hvordan gjør dere andre med sommerhytta? Mye funderinger.
Hva har du bak gipspanelet? Jeg har både glassfiber og papirremse uten sprekker. Er det en skjøt eller flere?
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Fortsatt intet direktiv.E Erik Salhammar skrev:
AMA er generell material- og arbeidsbeskrivelse.
AMA gjelder hvis det er påberopt av kunden eller er oppført i dokumentene.
Et direktiv er en rettsakt, dvs en lov. Typ maskindirektivet som er innlemmet i svensk lov med AFS 2008:3
Så at det er bra å følge ama er en annen sak. Man skal også være nøye med å angi hvilken ama man følger af, hus, anlegg, el, vvs og hvilken årgang av disse som menes.