Hjelp en nybegynner
Min kone vil at jeg setter inn 4 stykker glassblokker i et eksisterende hull i veggen mellom garasje og kjeller som forrige eier har laget. Det blir veldig mye mellomrom mellom glassblokkene og veggen. Hvordan fyller jeg det best? Kappede lecablokker eller kun med sement?
Takk for svar!
ps. det haster visst plutselig, etter 18 år i huset...
Takk for svar!
ps. det haster visst plutselig, etter 18 år i huset...
Sist redigert:
Lecablokker isolerer jo litt bedre enn betong. Men dette var altså mellom to oppvarmede rom? Da spiller det ingen rolle med isolasjon. Hvor mange cm er det som skal fylles? Det er vanskelig å få lecablokker til å holde om man f.eks. skal sage 2 cm tykke lecablokker. Da blir det mange småbiter.
Er det mindre enn kanskje 7 cm, så hadde jeg satt en planke på innsiden og utsiden (som en forskaling). Sørget for at overkanten av planken er i vater og på rett høyde, og deretter blandet sement, sand og leca-kuler. Er det mer enn det som skal fylles, hadde jeg kappet lecablokker og murt dem. Murbruk b.
Spiller isolasjonen ingen rolle kan du jo bytte ut lecakuler med grus/sand i støpingen.
Er det mindre enn kanskje 7 cm, så hadde jeg satt en planke på innsiden og utsiden (som en forskaling). Sørget for at overkanten av planken er i vater og på rett høyde, og deretter blandet sement, sand og leca-kuler. Er det mer enn det som skal fylles, hadde jeg kappet lecablokker og murt dem. Murbruk b.
Spiller isolasjonen ingen rolle kan du jo bytte ut lecakuler med grus/sand i støpingen.
Jeg laget en treramme som en karm og som passet i hullet, monterte glassblokkene. Deretter ble alt løftet på plass i hullet, omtrent som å montere et fast vindu. Var når jeg bygde badstue i kjelleren.
Takk! Det er mer enn 7 cm både sidelengs og i høyden. Skal man sette inn glassblokkene først før man støper?B BSOD skrev:Lecablokk isolerer jo litt bedre enn betong. Men dette var altså mellom to oppvarmede rom? Da spiller det ingen rolle med isolasjon? Hvor mange cm er det som skal fylles? Det er vanskelig å få lecablokk til å holde hvis man f.eks. skal skjære 2 cm tykke lecablokk. Da blir det mye småbiter.
Er det mindre enn kanskje 7 cm, så hadde jeg satt en planke på inn- og utsiden (som en støpeform). Sørget for at overkanten av planken er i vater og på riktig høyde, og deretter blandet sement, sand og lecakuler. Er det mer enn det som skal fylles hadde jeg kappet lecablokk og murt dem. Murmørtel b.
Under blokkene er det jo lettere å støpe før blokkene kommer dit, ellers får man jo ikke betongen på plass på en rimelig måte.
Om du skal gjøre noe over eller på sidene av blokkene ville jeg brukt kappede blokker, av rent praktiske grunner.
Om du skal gjøre noe over eller på sidene av blokkene ville jeg brukt kappede blokker, av rent praktiske grunner.
Klikk her for å svare