Hei!

Vi vurderer å bygge en skjermvegg i leiligheten vår, og tenker litt på glassbetong. Men vi lurer på om det er mulig å bygge en 2 meter høy vegg frittstående i glassbetong? Kan den virkelig holde, eller må man forankre den i minst én vegg for å få støtte?

Det skal ikke være noen problemer om du armerer med et par stående armeringsjern mellom glassbetongblokkene.

Jeg antar at jeg bør forankre dem i gulvet skikkelig? Er det nok å bore hull og støpe fast jernene?

Jeg ville foretrukket flattjern istedenfor, de bygger ikke så mye mellom blokkene, og blir stivere i "bryteretningen". Om man vil kan man deretter sveise sammen flattjernet med et annet flattjern i bunnen slik at man får en opp-ned T. Dette T-et kan du så bolte i gulvet og få det skikkelig stabilt.
Du sier støpe, har du betonggulv?

Ja, betong under tregulv. Tregulvet vil bli byttet ut/slipt, har ikke helt oversikt over sammensetningen :D

Om du skal bytte gulvet kan du bolte T-en i betongen og la båndjernene stikke opp i sprekkene mellom gulvplankene.
Hvis du senere i fremtiden tenker å bygge en vegg i stedet, som du skrev om i den andre tråden, kan du la jernene sitte igjen og skru veggrepene på dem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.