Hei, vi holder på å renovere huset vårt og har revet ut det gamle gulvet og støpt en ny plate. Da vi rev ut det gamle, fant vi en liten, liten matkjelder, som vi har bevart og som vi vil sette en liten luke i, med glass.
Glasset blir ca 400*1000mm stort, så det er ikke så store størrelser på glasset. Kan det holde med 2*6mm herdet laminert glass da?
Den tykkelsen kan man finne til anstendig pris på nettet.
Jeg har tidligere lagt et gammelt scenegulv som lokk på en brønn og det glasset var 2*8mm, 1000*1000mm, siden det var dimensjonert for å fungere som scenegulv, så burde vel et 2*6mm glass fungere her, eller hva tror dere?
Glasset blir ca 400*1000mm stort, så det er ikke så store størrelser på glasset. Kan det holde med 2*6mm herdet laminert glass da?
Den tykkelsen kan man finne til anstendig pris på nettet.
Jeg har tidligere lagt et gammelt scenegulv som lokk på en brønn og det glasset var 2*8mm, 1000*1000mm, siden det var dimensjonert for å fungere som scenegulv, så burde vel et 2*6mm glass fungere her, eller hva tror dere?
Spennende løsning! Et alternativ er kanskje å lage luken av en sveiset stålramme med et bærende kryss under glasset slik at du ikke trenger å bekymre deg (jeg vet ikke hva anbefalingene er for å bruke glass som gulv men kanskje noen med kunnskap kan fylle inn).
Det er en løsning, som definitivt er verdt å se på.
Jeg innså imidlertid at jeg har en bekjent som er glasmester, som jeg sendte spørsmålet til, han dømte ut begge glassalternativene. Skal det oppfylle reglene, så skal glasset være 21mm tykt. 2*10mm herdet og laminert glass!
Jeg innså imidlertid at jeg har en bekjent som er glasmester, som jeg sendte spørsmålet til, han dømte ut begge glassalternativene. Skal det oppfylle reglene, så skal glasset være 21mm tykt. 2*10mm herdet og laminert glass!
Ah, der fikk vi svar fra ekspertisen! Fikk du noen prisopplysninger?Scouten skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 288 innlegg
Vil huske at det fantes et lignende prosjekt i forum tidligere. Kanskje verdt å søke.
Snart kan jeg vise bilder, luken er produsert, med gassdempere elektromagnetisk lås og gassfjærer, men glasset drøyer en stund til.
Totalprisen ble dog svett. 15000:- pluss moms. Så her i ettertid veteran om vi ikke skulle ha fylt med makadam og støpt igjen.
Totalprisen ble dog svett. 15000:- pluss moms. Så her i ettertid veteran om vi ikke skulle ha fylt med makadam og støpt igjen.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 innlegg
Dere gjorde helt rett. Hvert hus trenger å ha en liten spesiell greie som eierne kan glede seg over hver dag. Det blir ikke mange kroner per dag.