Vater på en kjøkkenbenkplate viser at overflaten er ujevn med bøyning i midten. Form for benkeplate i tre og formplywood med vater langs kanten, viser vridning i midten. Bakgrunn av fliser og støvsuger synlig. Form for en kjøkkenbenk i tre med støtteplanker og vater på toppen, plassert i et rom med store vinduer og utsikt mot trær. Hei! Jeg støper en kjøkkenbenkeplate og hadde tenkt å støpe i morgen. Men merker nå at hele formen buer litt i midten. Har noen tips til hvordan man kan gjøre for å rette ut den? Formplywooden var ganske krum når jeg kjøpte den, men han som solgte den sa at den skulle jevne ut seg når jeg regler den. Problemet er at siden benken er akkurat 250, har jeg vært nødt til å regle utenfor plywooden.

E
B billyby skrev:
[bilde] [bilde] [bilde] Hei! Jeg støper en kjøkkenbenkplate og hadde tenkt å støpe i morgen. Men merker nå at hele formen buer litt i midten. Har noen tips på hvordan man kan gjøre for å rette ut den? Formfinéret var ganske krumt når jeg kjøpte det, men han som solgte det sa at det skulle jevne ut seg når jeg lekte det. Problemet er at siden benken er nøyaktig 250. Har jeg vært nødt til å lekte utenfor finéret.
Test å skru en lekt i finéret nedenfra for å rette opp bunnen? Dette bør suppleres med flere lekter før støping så den ikke begynner å bule av betongens vekt.

Hva skjer med buktningen når du belaster formen på samme måte som betongen vil gjøre?

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
E
M myrstack skrev:
Hva skjer med buktningen når du belaster formen på samme måte som betongen vil gjøre?
Ja det kan man jo bare gjette. Generelt vil man jo gjerne ha alt perfekt når man støper en benkeplate. Skal du vende formen når den er klar?

Du må jo så klart ha en stum bunn. Jeg ville skrudd lekter på undersiden på cc40 og deretter stilt den på gulvet.

E epw skrev:
Testa å skru en regel i kryssfiner underfra for å rette opp bunnen? Dette bør kompletteres med flere reglar før støping så det ikke begynner å bue av betongens tyngde.
Takk for svar! Hvordan gjør jeg det så jeg ikke lager hull i selve formen hvis jeg skrur reglar underfra? Blir jo ikke så mye drag hvis jeg bare skrur inn en centimeter (kryssfiner er 12mm).

A atomlab skrev:
Du må jo så klart ha en stum bunn. Jeg ville skrudd lekter på undersiden på cc40 og deretter stilt det på gulvet.
Takk! Har ikke helt kontroll på cc40. Er det 4cm mellom hver skrue? Og samme spørsmål som ovenfor. Hva bruker jeg for skrue for å få godt feste på de ynka 12mm jeg har å gå på kryssfiner så jeg ikke får hull i overflaten jeg skal støpe på?

E epw skrev:
Ja det kan man jo bare gjette. Generelt så vil man jo gjerne ha alt perfekt når man støper en benkeplate. Skal du snu formen når den er klar?
Ja, akkurat den skal snus

E
B billyby skrev:
Takk for svar! Hvordan gjør jeg det slik at jeg ikke lager hull i selve formen hvis jeg skrur lekter nedenfra? Blir jo ikke så mye grep hvis jeg bare skrur inn en centimeter (finerplaten er 12mm).
Hvis du for eksempel skrur en lekt som er 45 mm kan du bruke en skrue som er 55 mm og sørge for at den ikke trekkes inn i treverket, men stopper rett før slik at finerplaten ikke sprekker eller buler ut. Cc40 da mener han at du skal legge lekter med 40 cm fra senter av den ene lekten til senter av den andre. Så altså 35,5 cm mellom lektene hvis du bruker 45mm treverk.

EddieHansson
Men det er vel nok å skru i kantene? Den skal jo holde opp plata, så det er jo nok at regel sitter i kanten.

• Liker
kizen
  • Laddar…
E epw skrev:
Om du for eksempel skruer en regel som er 45 mm så kan du bruke en skrue som er 55 mm og sørge for å ikke trekke den inn i treverket, men stoppe rett før så ikke plywooden sprekker eller buler ut. Cc40 da mener han at du skal legge reglar med 40 cm fra sentrum av den ene reglen til sentrum av den andre. Så altså 35,5 cm mellom reglene om du bruker 45mm treverk.
Takk for bra forklaring! Ja, da synes jeg virkelig at det bør være nok. Skal oppdatere i morgen hvordan det går.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Men det rekker vel å skru i kantene? Den skal jo holde opp platen, så det rekker jo at bjelken sitter i kanten.
Mener du på undersiden? For på oversiden har jeg allerede bjelker i kantene som du ser.

Hvor tykk blir platen? Armering?

Hva skal du behandle med? Jeg har brukt stenfix 50 med veldig bra resultat, kaffe eller vin setter seg ikke i platen. Men jeg har slipt ned platene så man ser alle de ulike steinene, det ligger et tynt lag med betong som lett suger til seg alt, men det er ofte det folk oppfatter som betong-looken. Så smaken er som baken. Mvh Anders

A Anders_sbj skrev:
Hvor tykk blir platen? Armering?

Hva skal du behandle med? Jeg har brukt stenfix 50 med veldig bra resultat, kaffe eller vin setter seg ikke i platen. Jeg har imidlertid slipt ned platene slik at man ser alle de forskjellige steinene, det ligger et tynt lag med betong som lett suger til seg alt, men det er ofte det folk oppfatter som betong-looken. Så smaken er som baken.Mvh Anders
Takk for tips! Platen blir 3cm, tanken er å legge dobbel armering ved vask/plate for at den ikke skal sprekke. Jeg skal slipe ned deretter med våt betongslip for å få fram steinene som du sier. Jeg bruker derfor grovbetong. Stålforsterkning plassert foran pappesker, klar til bruk i et byggeprosjekt.

Hva tror dere om denne skruen? En jeg snakket med på Bauhaus trodde ikke på ideen om å skru fordi 12mm er for lite å gå på. Han mente jeg skulle bruke pl400 på bjelkene og legge vekter på. Meninger? Spikerhyller med esker for 4,2x55 mm spånplatelagsskruer fra MFT på et byggevarehus. En skru prøvemontert på en oppslagstavle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.