Hei,
Jeg står i startgropene for å bytte en avtrekksvarmepumpe, ivt 490 som for øyeblikket står direkte på betongplaten.
Tidligere eier hadde problemer med en lekkasje eller tett avløp som gjorde at det rant ut vann på betongen. Lekkasjen var langsom og hellingen på betongplaten er slik at vannet renner inn i veggen. Da vi flyttet inn var det tørt, men muggvekst i isolasjonen. Vi byttet dette i forbindelse med innflytting.
Nå når jeg skal bytte varmepumpe hadde jeg tenkt å legge noe under den, bøyd opp mot veggen på en eller annen måte. Slik at en lignende lekkasje i fremtiden gjør at vann renner ut på gulvet og blir synlig. Hvordan ville dere ha gjort det? Hvilket materiale er egnet å bruke? Firmaet som bytter varmepumpe sier at disse kjelene vanligvis står direkte på betongplaten. Når de river ut den gamle har jeg ca 15 min på meg før de skal ha inn den nye.
Alle tips er velkomne!
Jeg står i startgropene for å bytte en avtrekksvarmepumpe, ivt 490 som for øyeblikket står direkte på betongplaten.
Tidligere eier hadde problemer med en lekkasje eller tett avløp som gjorde at det rant ut vann på betongen. Lekkasjen var langsom og hellingen på betongplaten er slik at vannet renner inn i veggen. Da vi flyttet inn var det tørt, men muggvekst i isolasjonen. Vi byttet dette i forbindelse med innflytting.
Nå når jeg skal bytte varmepumpe hadde jeg tenkt å legge noe under den, bøyd opp mot veggen på en eller annen måte. Slik at en lignende lekkasje i fremtiden gjør at vann renner ut på gulvet og blir synlig. Hvordan ville dere ha gjort det? Hvilket materiale er egnet å bruke? Firmaet som bytter varmepumpe sier at disse kjelene vanligvis står direkte på betongplaten. Når de river ut den gamle har jeg ca 15 min på meg før de skal ha inn den nye.
Alle tips er velkomne!
Droppbeskyttelse, for eksempel:
https://www.clasohlson.com/se/Under...0d6PeOuLF4RmUB1zDkh5NlkTRuqoDJV0aAnDlEALw_wcB
https://www.clasohlson.com/se/Under...0d6PeOuLF4RmUB1zDkh5NlkTRuqoDJV0aAnDlEALw_wcB
Det underlag som det lenkes til er bra, det er liksom kjøleskapsmål på en slik VP. Legges dit på 30 sekunder. Men tenk på å stille VP på 4 puckar så den kommer opp litt og ikke av sin vekt trykker i stykker underlaget. Kan bli så da plast/gummi er kaldflytende, har 4 pucker under mine tanker på 750 liter stykk og det har ikke sunket på 15 år, men da kan jeg også spyle rent under dem, blir en hel del støv og annet boss under alt som står dikt et gulv.
Interessant! Hva er det for pucker du mener? Kan du finne en lenke?J jonaserik skrev:Det underlag som det lenkes til er bra, det er liksom kjøleskapsmål på en slik VP. Legges dit på 30 sekunder. Men tenk på å stille VP på 4 pucker så den kommer opp litt og ikke av sin vekt trykker i stykker underlaget. Kan bli så da plast/gummi er kaldflytende, har 4 pucker under mine tanker på 750 liter stykk og det har ikke sunket på 15 år, men da kan jeg også spyle rent under dem, blir en hel del støv og annet boss under alt som står dikt et gulv.
Klikk her for å svare


