Hei,

Jeg står i startgropene for å bytte en avtrekksvarmepumpe, ivt 490 som for øyeblikket står direkte på betongplaten.

Tidligere eier hadde problemer med en lekkasje eller tett avløp som gjorde at det rant ut vann på betongen. Lekkasjen var langsom og hellingen på betongplaten er slik at vannet renner inn i veggen. Da vi flyttet inn var det tørt, men muggvekst i isolasjonen. Vi byttet dette i forbindelse med innflytting.

Nå når jeg skal bytte varmepumpe hadde jeg tenkt å legge noe under den, bøyd opp mot veggen på en eller annen måte. Slik at en lignende lekkasje i fremtiden gjør at vann renner ut på gulvet og blir synlig. Hvordan ville dere ha gjort det? Hvilket materiale er egnet å bruke? Firmaet som bytter varmepumpe sier at disse kjelene vanligvis står direkte på betongplaten. Når de river ut den gamle har jeg ca 15 min på meg før de skal ha inn den nye.

Alle tips er velkomne!
 
  • Innsiden av en fra-luft varmepumpe med kobberrør og tilsluttede slanger, stående på en betongflate. Utsikt over ledninger og komponenter.
  • En hånd holder en lommelykt som lyser på et betonggulv ved siden av en vegg med kabler. Mulige tegn på vannlekkasje vises på gulvet.
En balje som du har under oppvaskmaskinen burde funke
 
  • Liker
svarsfrojd
  • Laddar…
En bit våtromsgulvmatte type 80 * 80 cm som brettes opp mot bakveggen og sidene. Det burde være holdbart og tåle 15-20 år til varmepumpen byttes neste gang.
 
  • Liker
svarsfrojd
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
En balje som du har under oppvaskmaskinen burde funke
Ja jeg har også tenkt på det. Det gjelder bare at den er bred nok, og at det går å lage hull for avløpet.
Kruxet er at det er vanskelig å måle før pannen er borte. Så har jeg 15 min på meg.
 
Det underlag som det lenkes til er bra, det er liksom kjøleskapsmål på en slik VP. Legges dit på 30 sekunder. Men tenk på å stille VP på 4 puckar så den kommer opp litt og ikke av sin vekt trykker i stykker underlaget. Kan bli så da plast/gummi er kaldflytende, har 4 pucker under mine tanker på 750 liter stykk og det har ikke sunket på 15 år, men da kan jeg også spyle rent under dem, blir en hel del støv og annet boss under alt som står dikt et gulv.
 
  • Liker
svarsfrojd
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
En bit våtrumsgolvmatta typ 80 * 80 cm som viks opp mot bakveggen og sidene. Det burde være holdbart og klare 15-20 år til varmepumpen byttes neste gang.
Hvordan gjør man i hjørnene? Har ingen erfaring med sånne matter, men de er vel vanligvis sveiset i hjørnene?
 
J jonaserik skrev:
Det underlag som det lenkes til er bra, det er liksom kjøleskapsmål på en slik VP. Legges dit på 30 sekunder. Men tenk på å stille VP på 4 pucker så den kommer opp litt og ikke av sin vekt trykker i stykker underlaget. Kan bli så da plast/gummi er kaldflytende, har 4 pucker under mine tanker på 750 liter stykk og det har ikke sunket på 15 år, men da kan jeg også spyle rent under dem, blir en hel del støv og annet boss under alt som står dikt et gulv.
Interessant! Hva er det for pucker du mener? Kan du finne en lenke?
 
Det med hjørnene kan du glemme, underlag for kjøleskap/frys er som en balje og åpen foran. Pucker er bare vanlige ishockeypucker og totalt stumme.
 
  • Liker
svarsfrojd
  • Laddar…
Karrock
S svarsfrojd skrev:
Interessant! Hva slags pucker mener du? Kan du finne en lenke?
Hockeypuck

Edit: nummer to på ballen... Pucken 😆
 
  • Liker
svarsfrojd
  • Laddar…
S svarsfrojd skrev:
Hvordan gjør man i hjørnene? Har ingen erfaring med slike matter, men de er vel vanligvis sveiset i hjørnene?
Bra spørsmål. Om det finnes noen centimeter ekstra plass så går det kanskje å brette opp og knø inn matten.
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.