Jeg har en liten låve på min gård (100m2 areal i markplan) og har hatt en idé som jeg nå tenker å forsøke å realisere. Jeg skal bygge om den til en leilighet kombinert med mekkehall og lagring for bilene mine.
Har foreløpig bare planen i hodet og ingen tegninger, men hovedideen er å bygge videre på loftet og lage en overetasje med leiligheten. Der ser jeg for meg 2 karnapper på taket for å skape mer areal med rette vegger. Så tenker jeg å ha en terrasse i sørvendt posisjon med solcellepaneler som takflate.
Når det gjelder garasje/mekkedelen er planen å lage en åpning i grunnmuren i den lave delen av låven for å kunne lage en mekkehall med tilstrekkelig takhøyde for en søyleløfter, og at resten av arealet på markplanen blir en stilig "bilhall" med oppholdsrom og diverse morsomheter som man alltid har ønsket seg fra julenissen.
Hele bygningen skal være isolert, og jeg tenker meg gulvvarme fra eksisterende bergvarmepumpe.
Jeg ser for meg en moderne innredet leilighet med et ytre i mer gammel stil.
Så tidlig i projekteringen er min tanke akkurat nå om det rent kostnadsmessig blir billigst å bygge om eksisterende bygning eller rive den og bygge nytt? Hva sier panelet i dette fantastiske forumet?
Jeg har tenkt å gjøre det meste av arbeidet selv, men hyre inn ekspertise på deler som jeg ikke behersker, som elektrisitet og VVS.
Mitt kjedelige forslag: Riv og bygg nytt.
Å holde på med å rette opp alt som er skjevt i en sånn derra låve blir man gal av til slutt.
Du kommer til å måtte bygge nytt inne i det gamle og la låven være et skall bare
Morsomt prosjekt! Jeg ville ikke revet da det er mye arbeid og penger bare å bygge det du allerede har i dag. Men det er jo selvfølgelig mange ting som påvirker den beslutningen.
En tanke bare. Bolig og verksted i samme hus vil nok komplisere ting, eller? Og klarer du regler for boliger som tilpasning for funksjonshemmede osv. i den bygningen. Jeg kan ingenting om regelverket men bare en tanke. At det er slitsomt å hele tiden tilpasse mellom gammelt og nytt dvs skjevt og rett kan jeg skrive under på.
Saaben konserveres i en Carcoon. Holder orden på fukt og andre ubehageligheter som man ikke vil ha ved langtidslagring på sin perle.
Kan tenke meg at det ikke er helt lett å få orden på det gamle og at det kommer til å koste mye tid. Min tid er jo "gratis" men gjør det også vanskeligere for andre involverte som for eksempel elektrikere og rørleggere?
Jeg har ikke helt oversikt over regelverket ennå, men jeg har tatt kontakt med kommunens saksbehandler for å få oversikt over dette. Tilrettelegging for funksjonshemmede hadde jeg ingen anelse om at jeg måtte ta hensyn til. Det får jeg sjekke opp.
Om jeg ikke river var tanken min å blåse rent bygningen for alt unntatt stamme og tak for så å begynne å bygge nytt ut fra stammen. En tanke jeg fikk nå er at man kanskje skal rive hele bygningen for så å bygge den opp igjen med så mye som mulig av eksisterende materiale og dermed slippe alle skjevheter og lignende. Hva tror dere om det?
Jeg synes du skal beholde. Er du en hjemmefikser og gjør det meste selv, sparer du mange av de tunge oppgavene som riving, bortkjøring, reising av stenderverk og takstoler, taklegging osv. Dette er ting som tar krefter hvis du gjør det alene. Har du reisverket og taket på plass, blir det minimalt med væravhengige arbeider, du kan ordne godt lys, og du kan forlate arbeidsplassen uten å måtte rydde inn og ut av verktøy og materialer. Dette innebærer at du kan bruke lange høst- og vinterkvelder på effektivt arbeid og gjøre morsommere ting når det er fint vær og dagslys.
Tenk også på at det ikke er sikkert at du får byggetillatelse for den nye bygningen hvis du river den gamle. Noen i vårt samfunn ville rive et dårlig forfatning uthus og bygge et utvendig likt hus, men fikk nei og er nå tvunget til å totalrenovere det gamle i stedet.
Selvfølgelig beholde! Bygningen ser jo ut til å være i god stand, og et nybygg vil neppe få samme karakter. Ta for eksempel bare den herlige steinfoten
Tenk også på at det ikke er sikkert at du får byggetillatelse for den nye bygningen om du river den gamle. Noen i vårt samfunn ville rive et dårlig vedlikeholdt uthus og bygge et utvendig likt hus, men fikk nei og er nå tvunget til å totalrenovere det gamle i stedet.
Det finnes ingen detaljplan der jeg bor, noe som vel bør gi meg en god posisjon for hva jeg enn velger å gjøre. Men jeg er usikker på hvor grensene går for hva jeg får eller ikke får.... Forhåpentligvis får jeg klare svar fra kommunen.
Jeg synes du skal beholde. Er du hjemmefikser og gjør det meste selv sparer du mange av de tunge momentene som riving, bortkjøring, reisverk- og takstolereising, taklegging osv. Dette er ting som tar krefter hvis du gjør det alene. Har du reisverk og tak på plass blir det minimalt med væravhengige arbeider, du kan ordne godt lys og du kan forlate arbeidsplassen uten inn- og utpakking av verktøy og materiale. Dette betyr at du kan legge lange høst- og vinterkvelder på effektivt arbeid og gjøre morsommere ting når det er fint vær og dagslys.
Høres ut som en god plan! Reisverk- og takstolereising føles som overkurs for meg likevel.
Jeg har en liten låve på min gård (100m2 areal i markplan) og har hatt en idé som jeg nå tenker å forsøke å realisere. Jeg skal bygge den om til en leilighet kombinert med mekkehall og lagring for mine biler.
[bilde]
Liker både din plan og bilvalg, hadde selv mange og langtgående planer på lignende løsning før jeg møtte min fremtidige (eks-)kone.
Er det en -84 mitt øye skuer og i "posen" en Lux? Kjører nå rundt i en 2D -84 uten åpnbare bakvinduer og forgasser
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.