Hei!
Jeg har et hus, der jeg har fått byggetillatelse og skal dele opp slik at det blir to leiligheter av en lokal.
Etter å ha boret gjennom veggen og dokumentert hvordan det er bygget, så får jeg ikke til å oppfylle EI60, det samme gjelder for taket.
Brannsikkerhetskonsulenten har tegnet at tak og vegger skal oppfylle EI60 mellom leilighetene og lenket til en Paroc-guide for hvordan man får EI60 vegger, se vedlagt bilde.
Men siden jeg ikke bygger nytt, men allerede har vegger, lurer jeg på hva som skal legges til for å oppnå riktig?
Oppmålt:
Innvendige bærevegger
Spontet virke
130 mm tre
Spontet virke
Etasjeskille ser slik ut:
22 mm spontet virke
50 mm luftspalte/lekter
28 mm spontet virke
Så kommer 100-170 isolasjon
Gips/trepanel
Jeg har et hus, der jeg har fått byggetillatelse og skal dele opp slik at det blir to leiligheter av en lokal.
Etter å ha boret gjennom veggen og dokumentert hvordan det er bygget, så får jeg ikke til å oppfylle EI60, det samme gjelder for taket.
Brannsikkerhetskonsulenten har tegnet at tak og vegger skal oppfylle EI60 mellom leilighetene og lenket til en Paroc-guide for hvordan man får EI60 vegger, se vedlagt bilde.
Men siden jeg ikke bygger nytt, men allerede har vegger, lurer jeg på hva som skal legges til for å oppnå riktig?
Oppmålt:
Innvendige bærevegger
Spontet virke
130 mm tre
Spontet virke
Etasjeskille ser slik ut:
22 mm spontet virke
50 mm luftspalte/lekter
28 mm spontet virke
Så kommer 100-170 isolasjon
Gips/trepanel
Du kan bruke noe som kalles addisjonsmetoden for å beregne en passende vegg-konstruksjon. Den bygger på at man legger sammen alle i veggen inngående lagers brannmotstand og vekter disse avhengig av hvor i veggen de ligger. Massivt tre har rett bra motstand mot brann, spesielt hvis det kles med gips, så det bør ikke være noe problem for deg å oppnå EI60. Det kan være verre å få det tett nok i et gammelt hus.
Hei PNO!
Takk for kjemperaskt svar!
Okei, og hvordan gjør jeg det når det gjelder innerveggen:
130 mm tre
not og fjær 22 mm på hver side.
Samt for bjelkelaget som er:
22 mm not og fjær
50 mm luftspalte/reglar
28 mm not og fjær
100-170 mm isolering
Takk for kjemperaskt svar!
Okei, og hvordan gjør jeg det når det gjelder innerveggen:
130 mm tre
not og fjær 22 mm på hver side.
Samt for bjelkelaget som er:
22 mm not og fjær
50 mm luftspalte/reglar
28 mm not og fjær
100-170 mm isolering
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.384 innlegg
https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/
Finnes en hel del matnyttig informasjon på denne nettsiden.
Finnes en hel del matnyttig informasjon på denne nettsiden.
Klikk her for å svare