Hei!

Jeg har et hus, der jeg har fått byggetillatelse og skal dele opp slik at det blir to leiligheter av en lokal.
Etter å ha boret gjennom veggen og dokumentert hvordan det er bygget, så får jeg ikke til å oppfylle EI60, det samme gjelder for taket.

Brannsikkerhetskonsulenten har tegnet at tak og vegger skal oppfylle EI60 mellom leilighetene og lenket til en Paroc-guide for hvordan man får EI60 vegger, se vedlagt bilde.

Men siden jeg ikke bygger nytt, men allerede har vegger, lurer jeg på hva som skal legges til for å oppnå riktig?

Oppmålt:
Innvendige bærevegger
Spontet virke
130 mm tre
Spontet virke

Etasjeskille ser slik ut:
22 mm spontet virke
50 mm luftspalte/lekter
28 mm spontet virke
Så kommer 100-170 isolasjon
Gips/trepanel

• Tegning som viser eksempler på trækonstruktioner med detaljer som gipsskiver, trægulv og isolering for at opnå EI60 brandbeskyttelse.
  • Byggeguide for REI60 og R60 veggkonstruksjoner i tre, viser lag med gips, tre og isolasjon for brannmotstand. Indikasjoner for last og høyde inkludert.
Du kan bruke noe som kalles addisjonsmetoden for å beregne en passende vegg-konstruksjon. Den bygger på at man legger sammen alle i veggen inngående lagers brannmotstand og vekter disse avhengig av hvor i veggen de ligger. Massivt tre har rett bra motstand mot brann, spesielt hvis det kles med gips, så det bør ikke være noe problem for deg å oppnå EI60. Det kan være verre å få det tett nok i et gammelt hus.

Hei PNO!

Takk for kjemperaskt svar! :)
Okei, og hvordan gjør jeg det når det gjelder innerveggen:
130 mm tre
not og fjær 22 mm på hver side.

Samt for bjelkelaget som er:
22 mm not og fjær
50 mm luftspalte/reglar
28 mm not og fjær
100-170 mm isolering

Noen som vet hvor jeg kan henvende meg?

Takk Rickard!
I henhold til det der er jo forslaget med 70 tre og da godkjent med Gtf /gips plate på hver side.
Finner ikke hva som gjelder når det er bredere som i mitt tilfelle 130 mm.

Men i verste fall gips på begge sider så er det ok?
Tolker jeg det riktig da?

• Diagram over veggkonstruksjon med spesifikasjoner for EI 60 brannmotstand, 70 mm tre og gipsplater på begge sider.
  • Tabell viser konstruksjonsdetaljer for brannmotstand EI 60, inkludert tykkelse på gips og treverk i millimeter, med skisse av veggstruktur.
Rickard.
15mm gtf er en spesial brandskyddsgips. Ellers trenger man dobbeltgips hvis man velger vanlig gips. 12.5 gta

70mm tolker jeg som et minimum men jeg kan ta feil.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.