Vi trenger et til soverom og vil helst gjøre det uten å gi avkall på resten av huset. Det som etter min mening hadde vært det absolutt beste er å gjøre om eksisterende bad til soverom og garderoben til nytt bad. Inngrepet innebærer imidlertid at to vegger må flyttes (se oransje og grønn linje), dette dels for at veggen i soverommet skal bli rett, dels fordi garderoben på 4.1 kvm er litt for liten til å romme det nye badet som må bli i det minste 5 kvm.

1. Tror dere dette er mulig å gjøre selv?

2. Tror dere at det blir overdrevent dyrt med tanke på at mye kan gjenbrukes, f.eks. dører, kommoder, dusj, wc m.m?

3. Ser dere noen andre risikoer med denne ombyggingen?


Plantegning som viser romoppsett før og etter ombygging, inkludert flytting av vegger for å lage nytt soverom og større bad.
 
Jeg kommer ikke kunne svare på dine spørsmål men for at andre skal kunne gjette:
Hva er det for hus og hva har du for erfaring og autorisasjon?
 
Z z_bumbi skrev:
Jeg vil ikke kunne svare på dine spørsmål, men for at andre skal kunne gjette:
Hva slags hus er det, og hva slags erfaring og kompetanse har du?
Nytt hus, ingen kompetanse så kommer trolig å ansette fagfolk for å gjøre våtromsdelene og VA i badet. Men jeg vil kunne gjøre mesteparten av det andre selv.
 
Så lenge du har oversikt over hvilke vegger som er bærende, og ikke gjør noen inngrep i disse, er risikoene lave.
Å deretter trekke nye stammer, samt vann til det nye badet, er ikke noe alle klarer. Alt avhenger av hvor hendig og erfaren du er.
Et bad er jo deretter ikke billig. Gjør du det enklest mulig med våtromsmatter, så må du likevel regne med 50.000kr. Deretter minst 10.000kr for soverommet. Dette bygger på at du gjør 90% selv.
 
  • Liker
John Christer og 1 annen
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så lenge du har kontroll på hvilke vegger som er bærende, og ikke gjør noen inngrep i disse, er risikoene lave. Å så trekke nye stammer, samt vann til det nye badet, er ikke noe alle klarer. Alt avhenger av hvor hendig og erfaren du er. Et bad er jo ikke billig. Gjør du det enklest mulig med våtromsmatter, må du likevel regne med 50.000kr. Så minst 10.000kr for soverommet. Dette bygger på at du gjør 90% selv.
Vi ønsker flislagt overalt.

Men følgende kan jeg gjøre selv

Riving og bortkjøring av avfall
Snekkerarbeid
Flislegging
Malerarbeid

Følgende trenger vi hjelp med

Elektrisk arbeid
VVS-arbeid
Tettesjikt

+ materialkostnader
 
O Oxfilé skrev:
Vi vil ha flislagt.

Men følgende kan jeg gjøre selv

Riving og bortkjøring av avfall
Snekkerarbeid
Flislegging
Malingsarbeid

Følgende trenger vi hjelp med

Elektrisk arbeid
VVS-arbeid
Tette sjikt

+ materialkostnader
Om du er såpass handy, så du klarer den snekring som kreves, samt flislegging av et bad. Så forstår jeg ikke hvorfor du ikke skulle klare å sette opp et tette sjikt. Også større delen av VVS-arbeidet bør du klare.
Så lenge alt arbeid dokumenteres, er det ingen problem med forsikringer.
 
  • Liker
whak og 2 andre
  • Laddar…
Ser dere noen problemer med at det blir avtrekk i soverommet?
 
Eller rettere sagt, prinsippet er jo at den "dårlige" luften skal suges ut, og dermed pleier man vel å anbefale at den "friske" tilluften skal komme inn i soverom, stue. Men er det rent av skadelig å ha fra-luft i et soverom for barn?
 
BirgitS
Det er veldig upassende at det kommer inn allerede brukt luft i et rom som noen skal oppholde seg i en hel natt, det kan f.eks. føre til hodepine. Soverom skal ha friskluft og baderom skal ha avtrekk så ventilasjonen må gjøres om. Selv om det er avtrekk i KLK så er det trolig for liten strømning for et baderom.

Det går vel greit å ha et baderom med dusj på 4,1 kvm. Man ser jo hvordan det finnes tomt rom dels mellom toalett og dusj og dels mellom kommod og yttervegg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det er veldig upassende at det kommer inn allerede brukt luft i et rom som noen skal oppholde seg i en hel natt, det kan f.eks. føre til hodepine. Soverom skal ha friskluft og bad skal ha avtrekksluft så ventilasjonen må gjøres om. Selv om det er avtrekksluft i KLK så er det sannsynligvis for liten flyt for et bad.

Det går vel bra å ha et bad med dusj på 4,1 kvm. Man ser jo hvordan det finnes tomt rom dels mellom toalett og dusj og dels mellom kommode og yttervegg.
Ok så da må vi sette inn tilluft i det nye soverommet (altså det større rommet). Trenger vi da å komplettere et sted med avtrekksluft? Kanskje i passasjen? Tenker så at ikke ventilasjonsbalansen blir ujevn.
 
BirgitS
Det kommer jo an på hvordan hele etasjeplanet ser ut og hvor det finnes til- og fra-luft.
 
  • Liker
Ripley
  • Laddar…
Vi har støpt betongplate med gulvvarme. Antar at det gjør renoveringen veldig omstendelig? Visst WC burde være enkel å flytte da den skal sitte vegg-i-vegg. Men dusj og vann til kommoden?
 
O Oxfilé skrev:
Vi har støpt betongplate med gulvvarme. Antar at det gjør renoveringen veldig omstendelig? Visst WC burde være enkel å trekke om da den skal sitte vegg-i-vegg. Men dusj og vann til kommoden?
Det gjør jo ikke jobben lettere, det er sikkert.

Fra hvilken retning kommer vann og avløp? Toalettholken blir ditt minste problem, verre er med fallet fra dusjen.

Hvordan går ventilasjonen? I bjelkelag eller på loftet? Finnes det plass til å koble om og trekke nytt?

Hvordan skal oppvarmingen håndteres i hvert enkelt rom? Gulvvarmen ligger garantert ovenpå avløpsrør så for å legge nye rør med tilstrekkelig fall vil du måtte bryte opp den. Selv om du beholder innkommende gulvvarmerør så har de for lav temperatur for å koble til radiatorer.

Kan du tenke deg å bytte til en enkelkommod, så slipper du antakelig å flytte en av veggene, det burde få plass likevel.
 
zarkov zarkov skrev:
Det gjør jo ikke jobben lettere, den saken er sikker.

Fra hvilken retning kommer vann og avløp? Toalettholken blir ditt minste problem, verre er det med fallet fra dusjen.

Hvordan går ventilasjonen? I bjelkelag eller på loftet? Er det plass til å koble om og trekke nytt?

Hvordan skal oppvarmingen håndteres i hvert rom? Gulvvarmen ligger garantert oppå avløpsrør, så for å legge nye rør med tilstrekkelig fall må du bryte opp den. Selv hvis du beholder inngående gulvvarmerør, har de for lav temperatur til å koble til radiatorer.

Kan du tenke deg å bytte til en enkelkommod, så slipper du trolig å flytte en av veggene, det burde få plass uansett.
Ventilasjonen går i en kryploft, og av tegningene å dømme bør det være mulig å koble om ganske enkelt.

Avløpene går tvers under rommet, så vet ikke om det ville være mulig å "koble til" det eksisterende.

Oppvarmingen skjer via to forskjellige termostater med egen gulvvarme som allerede finnes under hvert rom, så den delen bør være ok.

Men ja, dette med å bryte om gulvvarmen for å legge nye rør, spesielt til dusjen, høres veldig utfordrende ut.

Kanskje får legge planene til side i stedet. Føles som det vil koste mer enn det smaker og at det bare er enklere å selge huset og kjøpe noe annet.
 
Ifølge den som bygde huset går det ikke å gjennomføre uten å "bile opp alle rør ut av platen". Så antar at det var spikeren i kista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.