Har kjøpt et sommerhus i Roslagen hvor det fulgte med et påbegynt gjestehyttebygg. Gjestehytten er en gammel badstue, ca:10m2, på søyler hvor forrige eier har isolert tak og gulv samt satt panel som innertak.

Nå til min fundering. Gjestehytten kommer hovedsakelig til å brukes om sommeren, men vil også ha mulighet til å ha noen der resten av året. Gjesthytta skal stå uoppvarmet når den ikke brukes. Ville det gitt forutsetningene funke å kjøre uisolert i veggene? Min tanke er i så fall å sette vindsperre direkte på stenderne og deretter noen grovere panel. Alternativet hvis jeg skal isolere er å sette isolasjon som er ferdig med vindsperre på den ene siden (da jeg ikke er så lysten på å rive ytterpanelet), og deretter panel. Har forstått at plast skal unngås.

Innser selvfølgelig at det blir dyrere å holde varme i huset (tenkte å sette inn noen elektriske ovner), men antar at jeg kan varme det ganske mange dager for kostnaden av å sette isolasjon. Men vil jo at det skal gå an å få behagelig temperatur selvfølgelig. Min tanke med å droppe isolasjon er også at jeg ikke bygger inn en masse potensielle fuktproblemer.

Takk for eventuelle tanker!

Noen bilder er jo alltid morsommere :)

Isolasjon installert i taket på en hytte under oppussing, med synlige trebjelker og panel.
Innertak av trepanel og bjelker med en ventil i en gäststuga, isolasjon synlig mellom bjelkene. Innvendig bilde av gäststuen under bygging med synlig isolasjon i taket, trepanel på veggene, og en liten ventilasjonsåpning. Innvendig bilde av en uferdig gasshytte under bygging, viser uisolerte vegger med treplanker og diverse trelast mot veggene.
 
Det største problemet vil nok bli varme. Isolering holder også hytta sval. Så mye koster jo ikke isolering.
 
Hmm, varmen har jeg selvfølgelig ikke tenkt på. Er jo ikke så gøy å sove om den blir for varm, men er det virkelig et problem. Tenker at en liten hytte på 10m2 rekker å bli oppvarmet en solrik dag uansett isolering eller ikke?
 
Min familie har en sommerhytte der lillesia er uisolert. Ettersom isolasjonen i hovedhuset heller ikke er den beste, oppstår det effektproblemer noen ganger når det er kaldt. Når alt skal holdes varmt og det er kaldt ute, blir det problemer med hovedsikringer som går. Spesielt når man også bruker komfyr, elektrisk vannkoker og oppvaskmaskin samtidig.

Om hytta normalt står helt uoppvarmet og kun varmes opp enkelte dager om vinteren, er ikke energiforbruket et stort problem, men muligens effekten. Som sagt er det heller ikke så mye penger i isolasjon. Fuktproblemer trenger det heller ikke bli om det ikke er veldig tykk isolasjon.
 
Varmt som i helvete omtrent! Der kan dere innkvartere deres fiender. Heldigvis er det noen ventiler der iallfall. Finnes ingen snarveier i byggebransjen hvis man vil ha det behagelig dessverre isolere alt.
 
Virker som konsensus er å isolere :) Så får det bli!

Da lurer jeg på hvordan jeg enklest skal gi meg i kast med det? Det skal jo være Panel/luftspalte/vindpapp/isolering om jeg har forstått det riktig. Noen tips på hvordan jeg skal gjøre for å få til det på enklest måte? Litt som jeg tenkte med isolering som har ferdig papp, eller skal jeg prøve å spenne papp mellom rammene på baksiden på en eller annen måte?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.