Skal bygge gjerde av 45x28 stående som festes i 95x45.

Vil gjerne ha en glatt overflate utad. Dette skal være trykkimpregnert virke. Vurderer å skru fra baksiden, men da blir det bare 10-13 mm av 28 mm som den festes i. Alternativ som jeg har sett på er Camo og skru den fra siden? Men på 28 mm tykt materiale, kanskje man kan skru den 45 grader fra siden uten hjelp av Camo? Det skal være 50/50 spile/spalte.

Noen tips?
 
Dykkert.
Men trykkimpregnert treverk er allerede så stygt at noen skruer gjør ingen forskjell.
 
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Det enkleste er vel å trekke skruen bakfra som du har tenkt, men å trekke den dypere i 95x45, altså kanskje 10 mm ned. Man pleier jo å trekke skruen litt ned i vanlige terrassegulv av trykkimpregnert også.
 
  • Liker
Cquencer
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dykkert.
Men trykket tre er allerede så stygt at litt skruer ikke gjør noen forskjell.
Dykkert? Sitter det virkelig?

Gjerdet skal males om et år når det har tørket.
 
M Marsman80 skrev:
Det letteste er vel å trekke skruen bakfra som du har tenkt, men å trekke den dypere inn i 95x45, altså kanskje 10 mm ned. Man pleier jo å trekke ned skruen et stykke i vanlige terrassegulv av trykkimpregnert også.
Ja, det er klart. Kjøre 55 mm skrue og trekke litt til. Bra idé. Må bare ha litt følelse så man ikke trekker igjennom.
 
  • Liker
RobinJ87
  • Laddar…
Finnes jo dybdestopp til bor som sikkert passer til bitsene (finnes sikkert dybdestopp til bits også).

Eksempel:
Bilde av svarte dybdestopp som passer til bor, inkludert flere størrelser og en montert på et bor.
 
  • Liker
Cquencer
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Det letteste er vel å dra skruen bakfra som du har tenkt, men å dra den ned dypere i 95x45, altså kanskje 10 mm ned. Man pleier jo å dra ned skruen et stykke i vanlige terrassegulv av trykkimpregnert også.
Drar man ned skruen i terrassebord skapes det en grop hvor vannet kan bli liggende og ødelegge bordene ganske fort. Ganske uproft å fravike konstruktivt vannsikring.
Dra heller fra siden, gjerne litt nedenfra så blir ikke vannet liggende...
 
Cquencer Cquencer skrev:
Dykkert? Sitter det virkelig?

Gjerdet skal males om et år når det har tørket.
Klart at skrue gir bedre holdfasthet enn dykkert (eller spiker for den delen), men et gjerde blir vel ikke utsatt for så mange krefter så lenge man lar være å klatre over det. Jeg gjetter at det gjennom historien har vært vanligere med spikrede gjerder enn skrudde. Skulle jeg bygge et gjerde der jeg vil ha skjult innfestning ville jeg nok satset på dykkert diagonalt fra sidene.
 
  • Liker
evana og 1 annen
  • Laddar…
har du lyst og tid.. forsenk skruen og tett igjen med treplugger..
 
Takk for alle svarene! Man skal vel vise hvordan det ble også selv om det er et år siden nå.

Til slutt brukte jeg skjulte terrassebordskruer som ble satt på diagonalen. To i hver bjelke. Synes det ble veldig bra, og det sitter godt et år etter også.
Gjerde av trestakitt satt opp på en mur ved siden av en vei, med trær og en bolig med balkong i bakgrunnen.
 
  • Liker
Alex3000 og 7 andre
  • Laddar…
Cquencer Cquencer skrev:
Takk for alle svarene! Man skal vel vise hvordan det ble også selv om det er et år siden nå.

Kjørte til slutt skjulte terrassebordsskruer som ble skrudd på diagonal. To i hver bjelke. Ble veldig bra synes jeg og sitter godt et år etter også.
[bilde]
Er interessert i et bilde fra baksiden så man ser hvordan du har festet stakittreglene i stolpen. Festet du dem foran stolpen, eller laget du hakk, eller festet dem på siden av stolpen? :-)
 
Jeg har ingen nærbilde, men kan ta i morgen. Men jeg koblet fra for bærebjelken men lot den stikke ut 5 mm så stolpehatten fikk plass.
 
  • Et gjerde langs en vei med stolper og stolpehatter, omgitt av en plen med et lite tre støttet av stropper.
  • Liker
Thomas_Blekinge og 2 andre
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Er interessert i et bilde fra baksiden så man ser hvordan du har festet stakittreglene i stolpen. Festet du dem foran stolpen, eller skar du ut, eller festet du dem på siden av stolpen? :)
 
  • Trebordgjerde med metallhette på stolpe, omgitt av grønt løv.
  • Liker
Nädetvardetvärsta og 2 andre
  • Laddar…
Takk. Jeg gjør nok det samme på mitt stakitt. (y)
 
Cquencer Cquencer skrev:
Takk for alle svarene! Man skal vel vise hvordan det ble også selv om det er et år siden nå.

Til slutt brukte jeg skjult terrasse-skrue som ble skrudd diagonalt. To i hver bjelke. Ble virkelig bra synes jeg, og sitter bra ett år etter også.
[bilde]
Virkelig flott! Brukte du noe verktøy for å få vinkelen riktig i hver spile?

Jeg skal akkurat til å begynne montering av spikreregel og spiler på gjerdet mitt og lurer derfor på hvordan du gjorde det.
 
  • Liker
William Andersson5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.