Hei,
Skadeteknikeren har målt verdiene fra en fuktskade i dag, avfukter 2 uker og deretter varmematte 3 dager. Han mener at det er tørt.
Målte nå selv i kveld, da snekkeren skal legge gulv i morgen.. veldig høye verdier synes jeg?!
Målingen er gjort direkte når varmematten ble fjernet.

Bilde på 33 er en referanseverdi, det anser jeg som tørt.
Har testet på treverk i garasjen som gir ca 30.

• Fuktmåler som viser 142,5 i fuktighetsverdi mot en betongoverflate ved siden av to kobberrør.
  • En fuktmåler leser 33,7 på en trevegg, holdt av en hånd. Skjermen viser fuktinnholdet i prosent.
  • En hånd holder en gul fuktmåler som viser en verdi på 107,7 mot en trevegg.
Det kan være at du måler for nær metallrørene og får feilaktige verdier. Hva skjer om du måler på samme avstand fra rørene men høyere opp langs rørene?

Deretter skal måleren holdes 90 grader mot måleflaten og også holdes borte fra gulv/vegg-vinkelen med et antall centimeter.

Centano Centano skrev:
Det kan være slik at du måler for nær metallrørene og får feil verdier. Hva skjer om du måler på samme avstand fra rørene, men høyere opp langs rørene?

Deretter skal måleren holdes 90 grader mot måleflaten og også holdes borte fra gulv/vegg-vinkelen med et antall centimeter.
Her er et eksempel.
45cm fra rør.
Utslag 122 der jeg synes det ser fuktig (mørkere) ut. Så to målinger bare noen cm til siden, betydelig lavere verdier.

• Fuktmåler viser 67,2 på betonggulv nær trevegg; indikerer mulig fuktighet i området.
  • Fuktmåler viser 122,5 ved foten av en trevegg over betong. Området ser mørkere ut, noe som kan indikere høyere fuktighet.
  • Fuktmåler som viser 56,1 plassert på betonggulv ved treplanke, indikasjon på fuktighet.
Akkurat den mørkere flekken er jo litt skummel, ser ut som fukt på overflaten. Måleren du har kan gi feil verdier når du måler så nært en vinkel.
Du har ikke mulighet til å måle med en fuktighetsmåler med stift? Helst med en isolert hammerelektrode så du kan måle i dybden.

Centano Centano skrev:
Akkurat den mørkere flekken er jo litt rar, ser ut som fukt på overflaten. Måleren du har kan gi feil verdier når du måler så der nærme en vinkel.
Du har ikke mulighet til å måle med en fuktkvotsmåler med stift? Helst med en isolert hammerelektrode så du kan måle på dypet.
i går sprøytet de på klorin, de mener at det kommer derfra. Fukttekniker har målt med stift, ca 25 ble resultatet. Den lille fuktigheten som er igjen vil fordele seg. De GARANTERER at det er ok å bygge igjen.

Svøm rolig og start arbeidet når du synes det er tørt nok.

• Liker
Axel Svensson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Svøm rolig og start arbeidet når du synes det er tørt nok.
jeg og fuktteknikeren kom på kant kan man si.
Han sier at det er bare å legge gulv, jeg får dette under byggfolieplasten.
Rimelig? Denne overflaten har tidligere ikke blitt avfuktet da plasten har ligget over denne betongen og fokus vært på fukten under vinduet, 1,6m bort. Se rørene øverst på bildet.

• Fuktmåler viser 460 på betongoverflate under byggfolie. Hånd holder måler.
A Axel Svensson skrev:
jeg og fuktteknikeren kom på kant kan man si.
Han sier at det er bare å legge gulv, jeg får dette under byggfolieplasten.
Rimelig? Denne overflaten har tidligere ikke blitt avfuktet da plasten har ligget over denne betongen og fokus har vært på fukten under vinduet, 1,6m borte. Se rørene øverst på bildet.
Fukttekniker?! Man skal lese av et tall, hvor vanskelig skal det være?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.