E El-Löken66 skrev:
Ja, det er sprøtt, rør firmaet kommer ikke til å betale uansett. For det første skal de gis mulighet til å utbedre mangler, for det andre kommer dette ikke til å bli ansett som det, det er vel bra du har utskytende jern så du kan fikse armeringsnettet ditt.

Men det hadde kanskje vært mulig å trekke rørene under ved å bruke en meisel rundt, men da hadde det blitt mer arbeidstid.
Det er en midtvegg i en kjeller.

Rørfirmaet var ikke interessert i å avslutte. Eller ta ansvar for løsningen.

Rørene går ledig under armeringen.

Kan ikke forstå hvordan man mener dette er et godt utført arbeid?

E
KJD KJD skrev:
Det er en midtvegg i en kjeller.

Rørfirmaet var ikke interessert i å avslutte. Eller ta ansvar for løsningen.

Rørene går ledig under armeringen.

Kan ikke forstå hvordan man anser dette for å være en godt utført jobb?
Men hva var sagt om tilbakestilling?

Det var kanskje ikke mulig å tre rørene uten å få unødvendige skjøter

Hullet er i en døråpning, de kappede armeringsjernene har med svært stor sannsynlighet ingen som helst praktisk betydning.

Bare å støpe igjen, kast i litt armering om du vil.

Synes arbeidet ser helt ok ut, du bekymrer deg unødig.

W witten skrev:
Forenklet er det kraftarmering som trenger å skjøtes for full kraft, og det gjør man ved å legge jernene overlappende. Skjøtene du har funnet er dyre spesialprodukter som brukes i etappeinndelte bjelker mm.

Sprekkarmering skal også skjøtes, men vi kan la det ligge for din situasjon, det handler mest om støpefasen.
Når du skriver "legge jernene overlappende" sikter du til at de bare virkelig overlapper i lengderetningen - eller sikter du også til noen form for innfesting/typ najing da?

Ha overbærenhet med mine spørsmål, jeg er uvitende (det vet jeg :)), vil bare forstå og kunne overbevise meg selv. Samt vil være sikker så jeg ikke etterlater meg noen feil (både for oss selv, og om man selv skulle selge en gang).

Vi trenger å se litt flere bilder for å forstå helheten, ikke nærbilde.

det er betongen som gir veggen trykkfasthet, ikke jernene.

det naturlige ser ut til å være å bare forme og helle tilbake litt betong og deretter pusse for å få en hyggelig overflate, men man trenger som sagt å se litt mer for å ha en oppfatning.

• Liker
El-Löken66
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Når du skriver "legge jernene overlappende" sikter du til at de bare virkelig er overlappende/langs i lengderetningen - eller sikter du også til noen form for innfesting/type najning da?

Ha overbærenhet med mine spørsmål, jeg er uvitende (det vet jeg :)), vil bare forstå og kunne overbevise meg selv. Samt vil være sikker så jeg ikke etterlater meg noen feil (både for oss selv, og om man selv skulle selge en gang).
Armering skjøtes ved at man legger jernene overlappende, det går også an å regne på hvor langt overlappet trenger å være gjennom formler i Eurokod om det er dragjern i en bjelke for eksempel. Najning er bare for at armeringen ikke skal falle sammen før man har støpt og har ingenting med bæreevnen å gjøre.

Så lenge dette ikke er en pelingsgrunn trenger du ikke å være bekymret, men jeg liker heller ikke når håndverkere går inn og klipper opp armering med et skuldertrekk. De har ikke alltid kontroll på hvilken funksjon alle typer armering har. Det er tross alt ofte inngrep i en bærende konstruksjon det er snakk om.

W witten skrev:
Armering skjøtes ved at man legger jernene overlappende, det går også å regne på hvor langt overlappingen trenger å være gjennom formler i Eurokode om det er dragjern i en bjelke f.eks. Najing er bare for at armeringen ikke skal falle sammen før man har støpt og har ingenting med holdfastheten å gjøre.

Så lenge dette ikke er en pelret grunn trenger du ikke være bekymret, men jeg liker heller ikke når håndverkere går inn og klipper armering med en skuldertrekning. De har ikke ofte oversikt over hvilken funksjon alle typer armering har. Det er tross alt ofte inngrep i en bærende konstruksjon det er snakk om.
det som finnes igjen av jernene er i nederkant

Døråpning med synlige rør og rester av jern i nederkant, omgitt av slitt murvegg.

KJD KJD skrev:
det som finnes igjen av jernene er i nedre kant

[bilde]
Som sagt var, ikke noe å bekymre seg for (y)

Ok, ja om det er i hjørnet til høyre for den døren så er det bare å gjenopprette veggen med betong eller hva som nå passer - jernene kan du helt se bort fra. Foruten at det ikke har noen som helst betydning for veggen som helhet at jernene er kappet sånn, så har du også en kontrefor, vegg i vinkel som støtter den veggen => alt er kjempebra og det er bare å jobbe videre uten å mekke med disse jernene.

• Liker
KJD og 1 annen
  • Laddar…
Staffans2000
KJD KJD skrev:
Man er jo sikkert engstelig fordi det er ens eget hus, men vil jo kunne stå for det senere også. Så må jo rørleggerfirmaet betale uansett. Hadde jo ikke vært noe som helst problem å banke bort betongen, og klemme ned rørene under. Så det er jo en utførelsesfeil slik jeg ser det.
"Så må jo rørleggerfirmaet betale uansett". Er du så sikker på det? En ting som er sikkert, derimot. Det er at: -du er engstelig! Vanligvis er jeg lite imponert over de norske håndverkernes evne, eller interesse av å gjøre rett for lønnen sin. MEN, i dette tilfellet er håndverket uskyldig i alle anklager fra deg angående armeringen. Så slipp det og støp igjen.

Staffan

• Liker
Autodidak1
  • Laddar…
Det er enkelt, entreprenøren ansvarer for sitt arbeid og eventuelle følger i ti år.

Armeringen kan være meningsløs eller helt vesentlig, det vet man bare hvis man har tilgang til konstruksjonsdokumentasjonen.

Har bestilleren nå påpekt en feil / avvikelse så skal entreprenøren kunne vise, for eksempel med en uttalelse fra en sakkyndig konstruktør at utførelsen er ok eller bare ta sitt ansvar og gjenopprette.

Et glatt ok fra et forum hvor det troller rundt en del entreprenører og deres venner ville jeg ikke tatt som en sannhet.

Jeg skulle sveise på skjøtestykker og støpe sammen. For sikkerhets skyld

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.