En håndverker valgte å kappe armering i en vegg hos oss, og etterlot det etter seg. Har sjekket på en spesialskrue (Halfen), for å reparere dette. Hva er standardmetodene?

Finnes det andre tips?

• Armeringskobling med fire bolter og en gjengeforbindelse, brukt for å koble sammen kuttede armeringsstenger i betongkonstruksjoner.
  • To metallkomponenter for mekanisk sammenføyning av armering, inkludert en gjengestang og en gjengehylse, vises på en nettside.
Men hvor mye er kuttet?

H hempularen skrev:
Men hvor mye er kuttet?
10 -15cm

Men jeg mener, hvor lang strekning av veggen. Om man kapper et enkelt jern spiller ingen rolle. Unntatt muligens om det er i hjørnet av en betongbjelke.

H hempularen skrev:
Men jeg mener, hvor lang strekning av veggen. Om man kapper et enkelt jern spiller ingen rolle. Utenom muligens om det er i hjørnet av en betongbjelke.
Trodde armeringen tok opp det meste av sidekreftene? Du mener at jeg ikke engang skulle forsøke å gjenopprette armeringen? Det tenker jeg nok uansett at jeg vil gjøre, da ingenting hindrer det. Håndverkerens kapping var helt meningsløs dessuten. Armeringsjernene var ikke i veien for noe.

Er det praksis å la det være? Jeg har jo sett frasporinger for rør og ventilasjon, hvor man bare har latt det være osv.

Når trenger man å skjøte armeringsjern da?

Forenklet er det kraftarmering som trenger å skjøtes for full styrke, og det gjør man ved å legge jernene overlappende. Skjøtene du har funnet er dyre spesialprodukter som brukes i etappeinndelte bjelker mm.

Sprekkarmering skal også skjøtes, men vi kan la det ligge for din situasjon, det handler mest om støpefasen.

W witten skrev:
Forenklet er det kraftarmering som trenger å skjøtes for full kraft, og det gjør man ved å legge jernene overlappende. Skjøtene du har funnet er dyre spesialprodukter som brukes i etappeinndelte bjelker mm.

Sprekearmering skal også skjøtes, men vi kan la det ligge i din situasjon, det handler mest om støpefasen.
Med full respekt for at jeg ikke er innsatt her. Kan man virkelig være så sikker?

Skruene koster 150.-/stk, jeg trenger 4.

Jernene som ble kappet er 16mm, 2 stk, i en terskel, bærende vegg.

Noen form for skjøting burde man vel likevel gjøre. Å bare kaste inn skjøtebiter uten fiksasjon ved støpingen føles litt tullete?

Nok enklest om du legger opp et par bilder av dette. Hvorfor ble hullet laget? Høres ikke ut som det skal være noe problem

• Liker
twoody
  • Laddar…
Lagret for rørbytte. Bredde 25 cm, armering 15 cm.

• Hull i vegg for rørbytte, med synlige rør og armering. Bredden er 25 cm og armeringen 15 cm.
Gjerne en som viser helheten også. Er veggen urørt til høyre og venstre?

O olofh skrev:
Gjerne en som viser helheten også. Er veggen urørt til høyre og venstre?
Ja, men et stykke bort er det et utsparring i neste terskel, men armeringen er lagt intakt.

Jeg ville ikke vært så bekymret for to jern

O olofh skrev:
Jeg ville ikke vært så bekymret for to jern
Ok, men jeg er ikke fornøyd hvis styrken i huset har blitt redusert med selv 1% etter at jeg har betalt 50 kkr for å renovere rørene.

Man er jo sikkert bekymret fordi det er ens eget hus, men vil jo kunne stå for det senere også. Så får jo rørfirmaet betale uansett. Hadde jo ikke vært noen som helst problemer å pigge bort betongen, og klemme ned rørene under. Så er jo en utførelsesfeil slik jeg ser det.

Tenk er jeg galt?

Det var jo ikke direkte i veggen, men i grunnen. For dette er vel et hus og ikke en leilighet?

Jeg vet ikke hva du mener med om man kan være sikker, men det er jo mulig om man får full forståelse for hvilken funksjon disse jernene har.

E
KJD KJD skrev:
Ok, men jeg er ikke fornøyd om styrken i huset har blitt redusert selv med 1% etter at jeg har betalt 50 kkr for å renovere rørene.

Man er jo sikkert engstelig fordi det er ens eget hus, men vil jo kunne stå for det senere også. Så får jo rørfirmaet betale uansett. Hadde jo ikke vært noen som helst problemer å hugge bort betongen, og klemme ned rørene under. Så er jo en utførelsesfeil som jeg ser det.

Tenker jeg galt?
Ja, det er galt, rør firmaet kommer ikke til å betale uansett. For det første skal de gis mulighet til å rette opp mangler, for det andre vil dette ikke anses som det, det er vel bra du har utskytende jern så du kan feste armeringsnettet ditt.

Men det hadde kanskje gått an å tre rørene under ved å hugge rundt, men da hadde det blitt mer arbeidstid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.