12.524 lest ·
2 svar
13k lest
2 svar
Gjennomføring under bakken gjennom platonmatte for bergvarmerør - ok?
Hallo, poster i dette forumet i stedet for varmeforumet da det handler mer om gjennomføring i kjellervegg enn selve bergvarmepumpeinstallasjonen.
Vi installerte altså bergvarme for 4 år siden, noe som har fungert bra. De to rørene for kjølemedia ble trukket gjennom de gamle oljerørene over bakken, inn til kjelleren. En "metallboks" ble satt opp over rørene som beskyttelse.
Problemet er at det ser ganske stygt ut med metallboksen da den er veldig synlig på husets fremside (pusset grunn og fasade).
Nå i disse dager holder vi på å drenere rundt huset, og vil sette dreneringsrør + platon og singel (ingen iso/pordrän da isolering ikke gir mye grunnet høy grunn og fjell en halv meter ned).
Jeg vil da benytte anledningen til å bore nye hull under bakken, gjennom platonmatten og grunnen til varmepumpen i kjelleren. Bergvarmeinstallatøren anbefaler det ikke da det "før eller senere kommer inn fukt der". Dreneringsfolkene er overbevist om at det skal gå bra. Har ikke fått tak i Isola/Platon for å se hva de sier.
Så hva sier det kloke forumfolket i denne saken? Metallboksen er virkelig ikke pen der den står, men jeg vil jo ikke legge opp til fuktproblemer heller!
Mvh/
A
Vi installerte altså bergvarme for 4 år siden, noe som har fungert bra. De to rørene for kjølemedia ble trukket gjennom de gamle oljerørene over bakken, inn til kjelleren. En "metallboks" ble satt opp over rørene som beskyttelse.
Problemet er at det ser ganske stygt ut med metallboksen da den er veldig synlig på husets fremside (pusset grunn og fasade).
Nå i disse dager holder vi på å drenere rundt huset, og vil sette dreneringsrør + platon og singel (ingen iso/pordrän da isolering ikke gir mye grunnet høy grunn og fjell en halv meter ned).
Jeg vil da benytte anledningen til å bore nye hull under bakken, gjennom platonmatten og grunnen til varmepumpen i kjelleren. Bergvarmeinstallatøren anbefaler det ikke da det "før eller senere kommer inn fukt der". Dreneringsfolkene er overbevist om at det skal gå bra. Har ikke fått tak i Isola/Platon for å se hva de sier.
Så hva sier det kloke forumfolket i denne saken? Metallboksen er virkelig ikke pen der den står, men jeg vil jo ikke legge opp til fuktproblemer heller!
Mvh/
A
Sjekk ut denne tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35676.0
Håper det er til noen hjelp.
Håper det er til noen hjelp.
Takk for tipset!FredrikR skrev:
Jeg vil gjerne høre fra noen som har gjort det og sett at det fungerer.
Fikk tak i en fyr på Platon (hvilket forpliktende navn forresten
Man åpner for rørene (KB-rør ligger vel rundt 50 mm i diameter?) i platonmatten ved å skjære ut en liten 'b' med spalten begynnende i nærmeste ende, trolig i mattenes overkant. Trykk inn rørene i hullene via spalten. Hvis rørene monteres i ettertid, skjærer du selvfølgelig bare hullet som et lite 'o' i stedet. Håper dere forstår
Med rørene på plass, tetter man med butylfuging/tetning eller "platon-fugemasse" fra Isola. Tett mellom rør og hullkanten i matten. På utsiden altså. Ta rikelig med tetningsmasse som gjerne kan trykkes litt inn på baksiden også.
Ta to "Isola Selvklebende membran" som du lager hull i for røret, med spalter selvfølgelig. Skjær spaltene i motsatt retning i de to membranene. Lag hullene noe mindre enn rørdiameteren, og skjær små spalter rundtomkring hullet, så membranet kan dekke litt ut på røret også.
Legg på det ene membranet med spaltene nedover, og deretter det andre membranet med spaltene oppover (eller omvendt) slik at man får minst ett membranlag hele veien rundt hullene.
Sørg også for at rørene dras med litt fall utover også, så de ikke trekker med seg fuktighet innover mot veggen. Hvis hullene er marginalt bredere enn rørene (noe jeg tror man ønsker) innebærer det jo at hullene også bores litt skrått.
Det var alt Platon-fyren sa, dette skulle absolutt fungere bra og minimere risikoen for fuktskader.
FredrikR, du kan gjerne lenke til denne tråden fra Varmepumpesforumtråden, jeg har ingen konto der selv.
/A
Sist redigert:
Klikk her for å svare