Gjennomføring av nettverkskabel til kaldloft. Som du ser, to kabler som jeg dro gjennom for 10 år siden. Nå vil jeg imidlertid trekke en hel bunt og dessuten forberede for flere, totalt ca. 20, så en bunt (men vanlig Cat 6-kabel så ikke noen massive saker direkte).
Hvordan gjør man best en gjennomføring for å dels praktisk kunne trekke kabler nå, og trekke noen til senere, og dels få til fuktsperre på en fornuftig måte? Hittil har jeg tenkt meg kanskje et stykke plastrør kappet til passende lengde for å gå gjennom himlingen bare, og altså slutte "under" isolasjonen på loftet og trekke kablene gjennom isolasjonen og opp til takstolene for opphenging. Deretter plugge med isolasjon og fuktsperre rundt kablene i rørgjennomføringen...? Rimelig? Noen som har tips på fuktsperrestykke som man kan klebe der? Jeg har en følelse av at det finnes for tetting rundt kabelgjennomføring, men har ikke funnet noe når jeg har lett.
Takk!
Hvordan gjør man best en gjennomføring for å dels praktisk kunne trekke kabler nå, og trekke noen til senere, og dels få til fuktsperre på en fornuftig måte? Hittil har jeg tenkt meg kanskje et stykke plastrør kappet til passende lengde for å gå gjennom himlingen bare, og altså slutte "under" isolasjonen på loftet og trekke kablene gjennom isolasjonen og opp til takstolene for opphenging. Deretter plugge med isolasjon og fuktsperre rundt kablene i rørgjennomføringen...? Rimelig? Noen som har tips på fuktsperrestykke som man kan klebe der? Jeg har en følelse av at det finnes for tetting rundt kabelgjennomføring, men har ikke funnet noe når jeg har lett.
Takk!
Hmm, ja kanskje det? Grunnen til min opprinnelige tanke var at jeg tidligere har hørt at man ikke skal trekke rør/slange fra varmt til kaldt fordi det da kan bli kondens - men muligens hvis man tetter røret (ordentlig) slik at den varme luften ikke kan stige? Hvilke problemer tenker du kan oppstå (ærlig spørsmål, prøver å lære meg merL largab skrev:
Hm, bra fundering - fukt/kondensproblematikken kjenner jeg til, men aspektet med undertrykk har jeg ikke tenkt på før... kanskje med andre ord flaks at jeg herjer i nettopp grovkjøkkenet - har avtrekksvarmepumpe og utsug i nettopp grovkjøkkenet så er svakt undertrykk akkurat der. Takk for tipset.L largab skrev:
Klikk her for å svare
