Jeg renoverer min brygge. Den har blitt holdt oppe av ganske få og tynne gjengestenger tidligere. Nå har jeg støpt et par søyler der det ser ut å trengs best. Men ideen med gjengestenger føles smidig. Bryggen ligger på store steiner og min plan er å bore i stenger med diameter minst 12 mm, i steinene. Dessuten en plate under de bærende bjelkene i rammeverket. Det kan så klart sprute vann noen ganger, men for øvrig vil stengene stå over vannlinjen. Bryggen er 16 meter lang og omkring 4 meter bred. Jeg tar gjerne imot tips og råd om dette.
Går bra men ta rustfrie stenger og muttere. Sen om du tenker at 12 mm skal holde, de er strekksterke og skjøtemuttere finnes. Ellers 16 mm.i ditt tilfelle litt grovt. hvordan har du tenkt å ankre dem i stein. I fleste tilfeller setter man dem rett gjennom bryggekonstruksjonen for å holde det bedre sammen. Finnes på Classes.
Jeg har tenkt å bore i steinen og skru ned stengene. Hvis det er mulig? Vet ikke helt hvilke verktøy som kreves for skruingen. Eller kanskje bore hull og fylle med en eller annen masse?J jonaserik skrev:Går bra men ta rustfrie stenger og muttere. Hvis du tenker at 12 mm skal holde, de er dragsterke og skjøtemuttere finnes. Ellers 16 mm i ditt tilfelle litt grovt. hvordan har du tenkt å forankre dem i stein? I de fleste tilfeller setter man dem rett gjennom bryggekonstruksjonen for å holde det bedre sammen. Finnes på Classes.
Du vil aldri få et sikkert feste ved å prøve å tre i en stang i stein eller fjell. Den må forankres med noe. Det finnes mange måter, forankringsmasse/svovel e.t.c. Les litt her og klikk videre, kanskje en snilleblixt dukker opp. Så hvordan det er med ispress er en annen sak. Da blir det enda verre
https://www.google.com/search?rlz=1...vEDHZ7AA1gQ1QJ6BAhHEAE&biw=1600&bih=827&dpr=1
https://www.google.com/search?rlz=1...vEDHZ7AA1gQ1QJ6BAhHEAE&biw=1600&bih=827&dpr=1
J jonaserik skrev:Du kommer aldri til å få et sikkert feste med å prøve å gjenge i en stang i stein eller fjell. Den må ankres med noe. Det finnes mange måter, ankermasse/svovel e.t.c Les litt her og klikk videre, kanskje en snilleblixt dukker opp. Sen hvordan det er med ispress er en annen sak. Da blir det etter verre
Ja, jeg mistenker det. Takk for bra tips, jeg skal nitlese. Isen når ikke opp til festene så det burde ikke være et problem, men rørene må jo uansett sitte ordentlig.
[lenke]
Medlem
· Blekinge
· 12 212 innlegg
Jeg tenkte å bygge min neste brygge på lignende måte. Södra Østersjön så det finnes salt i vannet. Jeg kommer til å bore hull for M16 rustfritt A4 gjengestenger. Jeg har is av og til så de trenger å ta sidekrefter. Stengene vil bli festet med en eller annen ankermasse som er sjøbestandig.R Rattan skrev:Jeg renoverer min brygge. Den har vært holdt oppe av ganske få og tynne gjengestenger tidligere. Nå har jeg støpt et par søyler der det ser ut til å trengs best. Men ideen med gjengestenger føles smidig. Bryggen ligger på store steiner og min plan er å bore i stenger med diameter minst 12 mm, i steinene. Til det en plate under de bærende bjelkene i rammeverket.
Det kan selvfølgelig sprute vann av og til, men ellers vil stengene stå over vannlinjen. Bryggen er 16 meter lang og omkring 4 meter bred.
Jeg tar gjerne imot tips og råd om dette.
Deretter vil jeg bygge en tverrbjelke også av RF og bjelkeverket derpå.
I min gamle brygge hadde jeg deler av galvanisert, over vannet, og det holdt ikke engang 10 år.
Jeg har fått respekt for sjøens krefter!
Fester du stengene i de borede hullene med ankerlim altså? Du skrur dem ikke ned, men gjør hullene litt større i diameter? Hvordan har du tenkt å feste bjelken mot stengene? Jeg kommer til å ha 195-sperrer i tre og lurer på om en plate er nok.T Thomas_Blekinge skrev:Jeg tenkte å bygge min neste brygge på lignende måte. Sør-Østersjøen så det er salt i vannet. Jeg kommer til å bore hull for M16 rustfritt A4 gjengestenger. Jeg har is av og til så de må tåle sidekrefter. Stengene vil bli festet med en eller annen ankerlim som er sjøsterk. Deretter vil jeg bygge en tverrbjelke også av RF og bjelkeverket derpå. I min gamle brygge hadde jeg deler av galv, over vannet, og det holdt ikke engang 10 år. Jeg har fått respekt for sjøens krefter!
Har du ikke fjell, men løse større steiner/blokker, så forsøk å få 16 mm stenger rett gjennom bryggen med stokker som anker på begge sider. Har jobbet i skjærgård sammen med slike som bygger brygger.T Thomas_Blekinge skrev:Jeg tenkte å bygge min neste brygge på lignende måte. Sørlige Østersjøen så det er salt i vannet. Jeg vil bore hull for M16 rustfritt A4 gjengestenger. Jeg har is av og til så de trenger å ta sidekrefter. Stengene vil bli festet med noen ankermasse som er sjøbestandig.
Deretter vil jeg bygge en tverrbjelke også av RF og bjelkeverket derpå.
I min gamle brygge hadde jeg deler av galvanisert, over vannet, og det holdt ikke i engang 10 år.
Jeg har fått respekt for sjøens krefter!
Hm, kan du utdype litt hva du mener med at stengene skal gå rett gjennom brygga med stokker som anker? (Jeg er helt ny på dette).J jonaserik skrev:
Du sier 195 virke. På utsidene av bryggen blir det sikkert en eller annen form for virke med stående stolper å feste i. Det er de som skal ankre opp for å ikke velte utover. Da blir det å sette jern/stang rett gjennom bryggen og trekke sammen stolpene for å få det til å holde. Så store skiver som mulig eller 5 mm rustfritt stål som skive 'er bra. Henger du med eller skal jeg lage en enkel skisse.
Ler! Du skjønner jo at jeg er helt novise. Takk gjerne en skisse om det ikke er for mye jobb for deg?J jonaserik skrev:Du sier 195 virke. På utsidene av brygga blir det sikkert en form for virke med stående stolper å feste i. Det er dem som skal ankres opp for å ikke kalve utover. Da blir det å sette jern/stang rett igjennom brygga og dra sammen stolpene for å få det til å holde. Så store skiver som mulig eller 5 mm rustfritt stål som skive er bra.
Henger du med, eller skal jeg lage en enkel skisse.
Medlem
· Blekinge
· 12 212 innlegg