Jeg har nettopp revet ned en gammel pergola og skal bygge en ny der den gamle sto, og da tenkte jeg å gjenbruke stolpefestene. Problemet er at stolpefestene ser ut til å være av en gammel størrelse som ikke passer med dagens stolpemål av de større størrelsene 95x95 og oppover.
Målene på stolpefestene er 85 i bunnen og 90 i åpningen (se bilde) og målene på pergolaen vil være 340x260.
Har dere noen tips, finnes det stolper et sted som er 85x85, eller skal jeg bare gå for 70x70? Det burde jo fungere da det ikke er en stor pergola.
Jeg har nettopp revet ned en gammel pergola og skal bygge en ny der den gamle sto og da tenkte jeg å gjenbruke stolpefestene. Problemet er at stolpefestene ser ut til å være av noe gammelt mål som ikke passer med dagens stolpemål av de større størrelsene 95x95 og oppover.
Målene på stolpefestene er 85 i bunnen og 90 i åpningen (se bilde) og målene på pergolaen vil være 340x260.
[bilde]
Har dere noen tips, finnes det stolper et sted som er 85x85 eller skal jeg bare gå for 70x70? Det burde jo fungere da det ikke er noen kjempepergola.
Stenos
Om du går for en 90mm eller større kan du skjære spor i reglene nederst så de passer i festene.
Målene på stoltfester er 85 i bunnen og 90 i åpningen (se bilde) og målene på pergolaen vil være 340x260.
En så liten pergola blir nok vanskelig å bygge, gjør den 3400x2600 istedenfor
Angående stolpene synes jeg det ser spinkelt ut med så små, velg minst 6"x6" saget virke så det ser skikkelig ut når dere likevel bygger.
En så liten pergola blir nok vanskelig å bygge, gjør den 3400x2600 i stedet
Angående stolpene synes jeg det ser spinkelt ut med så små, velg minst 6"x6" saget virke så det ser solid ut når dere først bygger.
Rolig nå... 6x6" kommer nok til å se veldig grovt ut.
Hva vil TS føle når det gjelder pergolaen? Nätt og enkelt eller stort og grovt. Det skal jo passe omgivelsene og huset også
Jeg tenker pinnstol mot spisestol i et gods.
Jeg vet hva jeg ville ha valgt.
Synes du kan gå for 70x70 eller 90x90 med en liten tilpasning som tidligere foreslått.
Jeg tenker at den raskeste måten er å kjøre på
70x70. Men som dere allerede har påpekt er jeg litt bekymret for at det kan se litt skrøpelig ut. Dimensjonene på pergolaen er dog ganske så små så kanskje det fungerer.
Om jeg skal kjøre på 95x95 har dere noen tips på hvordan man lettest kan utføre utskjæringene så de passer festet?
Jeg tenker at den raskeste måten er å kjøre på
70x70. Men som dere allerede har påpekt er jeg litt bekymret for at det kan se litt spinkelt ut. Dimensjonene på pergolaen er dog ganske små så kanskje det fungerer.
Hvis jeg skal gå for 95x95, har dere noen tips på hvordan man lettest skjærer dem ut så de passer festet?
Skal ta meg en vurdering før jeg bestemmer meg.
Alt avhenger av hvilke verktøy du har. En vanlig håndsag og stemjern fungerer. Eller sirkelsag, bordsag osv. Jeg ville tatt bort like mye på begge sider for å få den sentrert.
Vil man gjøre litt overkill så kan man sage to spor der ujernet passer inn. Ja, alt avhenger av hvilken sluttfinish du vil ha
Eller så kutter du de eksisterende festene og borer et nytt hull og fester en ny stolpesko.
Har du en sirkelsag så er det jo smidigst å stille inn sagedybden sånn at du akkurat fjerner de 5-10 mm som du vil bli kvitt. Da kjører du bare sagen tvers over stolpen flere ganger sånn at det som mest bare blir tynne remser som stikker opp. De remsene renser du deretter bort med et stemjern.
Det går selvfølgelig like bra å bruke en kapp-/gjærsag eller en bordsag i stedet for en vanlig sirkelsag. Så lenge du kan stille inn sagedybden så går det fort og lett.
Sjekket etter noe helt annet og så limtrestolper i 80x80 og kom på denne tråden. En annen pris per meter men forskjellen mot 105x105 er kanskje ikke så blodig.
Kikket etter noe helt annet og så limtrestolper i 80x80 og husket denne tråden. En annen pris per meter men forskjellen mot 105x105 er kanskje ikke så blodig.
80x80 ville jo vært topp, men limtre er vel ikke å anbefale. Det skal vel uansett være trykkimpregnert som gjelder?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.