I min meget enkle renovering av et arbeidsrom rev jeg bort gamle gulvlister, dørkarmer, taklister mm. Alt i fargen brunt. Man kunne gjenbruke dem med mye sparkel, maling og kjærlighet. Men er det verdt det? Jeg kan kjøpe nye hvitmalte. Men det koster transport, tid, kanskje henger. Min arbeidstid verdsetter jeg ganske høyt (eller min arbeidsgiver) og for terapien foretrekker jeg andre jobber.
Men det var det lille. Jeg ser ofte på store byggeprosjekter at det går med en helvetes masse forskaling. Hva skjer med virket etter støpingen? Kast? Eller blir det sommerhus til bygningsarbeiderne? Hvem betaler kalaset?

Nei, det er dårlig timelønn på å gjenbruke gammelt listverk. Holdbarheten blir heller ikke den samme.

Det går en voldsom mengde ubrukte byggematerialer direkte i avfallet. Det er slik prosessen ser ut i dag. Alt skal bare renses.

Vi har hatt en god del brunt her hjemme også, og det å kjøpe nye lister er en stor tidsbesparelse, og kostnaden er høyst forsvarlig.

Jeg pleier å ta med meg en eller to 3,6 meters 45x95 på takstativet som jeg så enkelt kan legge listene på, siden jeg ikke eier en tilhenger. Det er jo ofte slik at man uansett er på bygghandelen et antall ganger for hvert prosjekt... :)

Formvirket (i alle fall det uten betong) blir nok flis i de fleste tilfeller og energi gjenvinnes.

mexitegel mexitegel skrev:
takräcket
Jeg eier ikke engang et takstativ.
På fredag ble det lister som stakk ut gjennom sideruten fremover. Ved tempo 60 begynte et morsomt skuespill: listene begynte å blafre. Regnsensoren ville lukke vinduet. Barnehodesensoren ville åpne vinduet.

• Liker
johel572 og 2 andre
  • Laddar…
Haha :crysmile:. Bare du ikke holdt i mobilen når du kjørte så er jo alt trafikksikkert :D

Håper både listene og du kom hjem velbehållna.

mexitegel mexitegel skrev:
Bare du ikke holdt i mobilen
Nei, ingen reserevkapasitet for mobilen. Ene hånden for ølboksen og den andre strikt ved rattet (bortsett fra når det skulle gires). Jeg tar ingen risikoer.

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nei, ingen reservekapasitet for mobilen. Den ene hånden for ølboksen og den andre strengt ved rattet (bortsett fra når det skulle gires)
Det er derfor de bare har biler med automatgir i USA :)
Der er det for øvrig forbudt å ha åpne ølbokser eller andre åpne beholdere med alkohol i bilen under kjøring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.