Hei!

Holder på med et gjerde på fremsiden av huset og har fått fast alle stolpene endelig (boret i granittmur og brukt stolpesko og ankermasse). Jeg gjorde stolpene litt lengre enn hva som trengtes og har nå avveid dem før saging (jeg tar dem av fra stolpeskoene og bruker min kapp/gjæringsag og monterer tilbake). I fjor lagde jeg et gjerde langsiden av tomten og tanken er nå at de to delene skal møtes i et 90-graders hjørne. På det eksisterende gjerdet satte jeg fast en overligger som luter 5 grader utover og vil ha samme helling på overliggeren på den nye delen.

Jeg skulle trenge tips på hvordan jeg smartest kapper stolpen i hjørnet. Den trenger jo å kappes fra to sider med tanke på at overliggerne luter 5 grader. Har laget en enkel skisse som jeg håper viser hvordan jeg mener.

Ville vært veldig takknemlig for noen kloke tips om hvordan man praktisk gjør dette!

Lasse

Diagram av et gjerdedesign, 90-gradershjørne, indikerer stolpeplassering og overliggerens 5-graders helling. Viser gjæringsvinkel for hjørnestolpen.

LasseR skrev:
Hei!

Holder på med et gjerde på framsiden av huset og har endelig fått satt opp alle stolpene (boret i granittmur og brukt stolpesko og ankermasse). Jeg gjorde stolpene litt lengre enn nødvendig og har nå justert dem før skjæring (jeg tar dem ut av stolpeskoene og kjører dem i min kapp/gjær og monterer tilbake). I fjor lagde jeg et gjerde på langsiden av tomten og tanken er nå at de to delene skal møtes i et 90-graders hjørne. På det eksisterende gjerdet satte jeg en overligger som heller 5 grader utover og vil ha samme helling på overliggeren på den nye delen.

Jeg skulle trenge tips om hvordan jeg smartest gjærsager stolpen som skal være i hjørnet. Den må jo sages fra to retninger med tanke på at overliggerne heller 5 grader. Har laget en enkel skisse som jeg håper viser hvordan jeg mener.

Skulle være veldig takknemlig for noen kloke råd om hvordan man praktisk gjør dette!

Lasse

[bilde]
Tror nok ikke at man skal komplisere det mer enn at man tar litt avkapp og prøver seg frem. Jeg gjæret taklister mellom skråtak og horisontalt tak og selv om det er et helt nytt hus med kjente vinkler så stemmer det ikke alltid helt, så jeg laget testbiter i ulike vinkler 17,18,19 grader og prøvde hvilken som passet best og brukte så denne vinkelen på gjærsagen for å sage de faktiske listene. Så prøv deg frem med 2 korte biter til hjørnet blir fint og bruk deretter disse innstillingene på de ekte bitene.

/Ola E.

Du får bygge en vugge så du kan legge stolpen med 45 grader under gjærsagen. Deretter må du stille inn kappedybden så snittet ender i den tegnede diagonallinjen. Så må du justere bladet i dobbeltgjæring: bladet svingt og tiltet. Best å øve på noen stumper.

ola.eriksson skrev:
Tror nok ikke at man skal komplisere det mer enn at man tar litt spillbiter og prøver seg fram. Jeg gerade taklister mellom skråtak og horisontalt tak og selv om det er et helt nytt hus med kjente vinkler så stemmer det ikke alltid nøyaktig så jeg laget testbiter i forskjellige vinkler 17,18,19 grader og prøvde hvilken som passet best og brukte deretter denne vinkelen på gjærsagen for å sage de faktiske listene. Så prøv deg fram med 2 korte biter til hjørnet blir pent og kjør deretter med disse innstillingene på de riktige bitene.

Ola E.
Takk Ola!

Når det gjelder gelendrene så får jeg prøve meg fram. Så noen tråd her tidligere (som jeg ikke finner nå) med en formel for hvordan man kan regne ut vinkel for gjerning og tilt av bladet. Mitt problem ligger snarere i å sage toppen på stolpen da det er to vinkler som møtes i diagonalen.

Lasse

Thomas_Blekinge skrev:
Du får bygge en vugge så du kan legge stolpen med 45 grader under gjærsaga. Deretter må du stille sådybden slik at snittet slutter i den tegnete diagonallinjen. Så trenger du å justere bladet i dobbeltgjær: bladet svingt og tiltet. Best å øve på noen stumper.
Det høres ut som en god løsning, takk!

Lasse

Jeg synes det burde være mulig å stille helningen på bladet til 5 grader (i vertikalplanet) og sage et snitt med stolpen liggende på "riktig måte" på sagebordet. Deretter rotere stolpen 90 grader rundt sin lange akse og gjøre et til snitt på samme måte. På denne måten vil du få en bit som passer hjørnet ditt.

De to planene vil skjære hverandre diagonalt.

(Nå er det ganske sent og jeg er trøtt, men jeg *tror* det skal fungere)

Anders243 skrev:
Jeg synes det burde gå an å stille hellingen på bladet til 5 grader (i vertikalplanet) og sage et kutt med stolpen liggende på "riktig vei" på sagbordet. Deretter roterer du stolpen 90 grader rundt sin lange akse og gjør et nytt kutt på samme måte. På den måten vil du få et stykke som passer i hjørnet ditt.

De to planene vil skjære hverandre diagonalt.

(Nå er det ganske sent og jeg er trøtt, men jeg *tror* det skal funke)
Rent spontant føles det som om man kanskje sager bort materiale i det første gjæringen som man vil ha igjen til den andre gjæringen (og motsatt), men jeg må prøve til helgen for det ville vært den absolutt smidigste løsningen. Takk for hjelpen!

Lasse

LasseR skrev:
Rent spontant føles det som om man kanskje skjærer bort materiale i første gjæring som man vil ha igjen til andre gjæring (og motsatt), men jeg må prøve i helgen for det ville være den absolutt mest smidige løsningen. Takk for hjelpen!

Lasse
Hei! Hvordan gikk det?

Har ikke rukket å kappe ennå, men håper å gjøre det i helgen. Kommer tilbake så snart jeg har testet.
Lasse

Har du rukket å teste ennå?;):crysmile:

P Patzie skrev:
Hunnit testa ännu?;):crysmile:
Oooops :D

Jeg har testet (for noen år siden, burde ha oppdatert tråden) og det ble som jeg mistenkte at jeg sagde bort for mye materiale. Men jeg løste det ved først å kappe stolpen rett og i riktig lengde. Deretter sagde jeg bare noen mm ned i stolpen på to sider og med 5 graders helling. Deretter tegnet jeg en strek på diagonalen på stolpens overkant og slipte ned til riktig nivå (fulgte de merkene jeg sagde med 5 graders helling tidligere).

Lasse (som skammer seg litt for at jeg ikke har svart tidligere)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.