S
Hei Jeg vet at dette vært oppe i forumet flere ganger før, men jeg finner ingen direkte svar, så jeg starter en ny tråd. OBS! Jeg er ikke interessert i kommentarer om at pusse er best og kjeller er kjeller osv. Jeg er klar over at det innebærer en risiko å gipse i kjeller, spørsmålet jeg stiller gjelder hvordan jeg minimerer risikoen og likevel oppnår et godt resultat

Forutsetninger: Et hjørnerom i en kjeller/sokkeletasje, mindre enn halvparten av veggene er under bakken, bakken heller så det er ulik mengde vegg under jord. Klimaet er bra i rommet, FTX ventilasjon og nylig omlagt drenering (dessverre uten isolering). Ytterveggene består av ca 30cm lettbetong både i kjeller og på overetasjen.

Vi skal gjøre om rommet til kombinert arbeidsrom og gjesterom. Vi kommer til å legge klinker direkte på gulvet (ja det blir litt kaldt men det er OK). Problemet er veggene, vi har bestemt oss for å sette gips av flere grunner. De to ytterveggene tenkte vi å gipse med 45mm stålstendere, de to innerveggene tenkte vi å sette 6mm renoveringsgips på (den ene veggen sitter en dør på som vi ellers ville trenge å flytte ut, den andre veggen går FTX ventilasjonsrør så det blir vanskelig å feste stålskinnen der.) Det som gir litt bekymring er isoleringen. Det ville jo vært fint med isolering når det uansett vil være rom for det, og nå finnes det plutselig mange forskjellige ideer om hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Alternativ 1: Jeg leste meg til i diverse tråder at det beste ville være å sette isolering i stenderverket og deretter la det være ca 3cm luftspalte mellom isoleringen og veggen, deretter ha ventilert sokkel og taklist. Men etter å ha tenkt over det, så føles det som en veldig dårlig løsning. Rommet mellom veggen og isoleringen vil jo (om isoleringen fungerer) bli kaldere, da er det jo en dum idé å la varmere romluft sirkulere der inne, så gjør jo isoleringen minimal nytte om det får komme inn varm luft bak.

Alternativ 2: Som over men i stedet for ventilert sokkel og taklist, så tetter jeg med latex. Angrer man kan man jo fjerne latexen og vips så har du alternativ 1. (Dette heller jeg mot som det ser ut nå...)

Alternativ 3: Som over men fyller også igjen rommet mellom stålstenderne og veggen med isolering. Slik ser det jo normalt sett ut, man vil jo ikke gjerne ha en luftspalte midt i isoleringen. Fant også denne guiden fra gyproc der de foreslår denne modellen: http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/källare/med+stålstomme?WT.mc_id=CellarSteel

Alternativ 4: Dropper isoleringen og setter opp gipsplatene med hulrom bak, og ventilert gulv og taklist.

Jeg står snart overfor en lignende utfordring, og har derfor tenkt litt i lignende baner. Har ikke noe ferdig svar, men noen funderinger.

Ettersom det er delvis motfylte vegger er det risiko for fuktinntrenging. Derav argumentet "la kjeller være kjeller" - men i praksis kan du (og heller ikke jeg) gjøre det. Men kan man etterligne en slik løsning selv om man bygger mer "innredet"? En tanke jeg har fått er å sette våtromsplate direkte på veggen, sparkle og male med murvern. Da får man, hvis jeg har forstått det riktig, en vegg som er helt ufølsom for fukt. Dette tenker jeg meg i kombinasjon med isodrän på utsiden - hvis du ikke har den muligheten mister du isoleringsevnen, men det blir mer gulvareal enn ditt alternativ 4 fordi du slipper hulrommet, og du slipper risikoen for at fukten angriper papiret på gipsplaten.

Vet dog ikke om du synes det blir tilstrekkelig innredet - våtromsplaten er som jeg har forstått det likestilt med gips bare uten papirproblemet. Murvernsfargen gir et litt mattere inntrykk enn vanlig farge, så kanskje risiko for at du synes dette er like ille som pussalternativet (om enn vesentlig glattere).

Hvis du velger metallstenderalternativet er min følelse at et skumplastlignende materiale (PIR/PUR) burde være bedre enn klassisk glassull, og at man dermed burde kunne slippe ventileringsproblematikken. Har til hensikt å lære meg mer om dette, men har enda ikke kommet så langt at jeg er sikker på min sak eller så at jeg kan anbefale noe produkt eller lignende.

Håper at dette var til noen hjelp, og ikke bare satte flere maur i hodet...

Sist redigert:
  • Liker
Mogge_83
  • Laddar…
S
Takk for et konstruktivt svar med nye ideer. Hvordan hadde du tenkt å feste våtromsplater? Kan man lime dem med gipsmørtel? Puster våtromsplater? I så fall er det jo en interessant idé, men spørsmålet er hvor lett det er å få det til, stålreisverk har jo fordelen at veggen blir helt rett og fin uansett hvordan veggen bak ser ut, jeg ville formentlig måtte slå ned en god del puss for å få godt feste også. De er jo dessverre ganske dyre også, jeg ville trenge plater for 6500kr... og ingen isolasjon som du skrev... 4,5cm er ganske mye likevel. Den tidligere eieren har satt opp en gipsvegg med trestendere og en gipsbit mellom planker og vegg, i tillegg isolert i det lille 2-3cm rommet, og det har hittil ikke gitt noen dårlig lukt eller andre problemer, og det er den veggen som er mest dekket... har vært sånn i minst 5 år...

Jeg hadde tenkt meg sättlim. Litt dyrere enn gipsbruk, men kjempeenkelt å håndtere.

Jeg vet ikke om våtromsskiltene puster, har også fundert på det. Det kanskje varierer med hvilken type man velger, det finnes ganske mange ulike (se f.eks. denne tråden). Men jeg tror at konstruksjonen er ok selv om platen ikke puster - den er jo uansett fukttålig, og som eventuelt tettesjikt betraktet spiller det ingen rolle om den er hel/tett eller ikke siden hele konstruksjonen gjøres fukttålig. Men selvfølgelig, aller best blir det om man kan finne en våtromsplate som puster.

Bra at du har tørre vegger. Min situasjon er litt annerledes - selv her har tidligere eiere brukt treprofiler og gullfiber - men i dette tilfellet kom lukt og begynnende mugg som et brev på posten. Jeg vil derfor gjøre noe som er bedre tilpasset det fuktige miljøet.

Mine vegger er rimelig plane. Det blir jo en del ekstra arbeid om det ikke er tilfellet, det er sant.

S
Risikoen hvis de er tette er vel at man får fuktgjennomslag på et annet sted, typ gulvet, rommet ved siden av eller lignende...

Jo, det forstås. Jeg bygger nye gulv med 20cm isodrän samtidig, og kommer til å gjøre alle de motfylte veggene samtidig, så det bør være greit. Men selvfølgelig, aller best med plate som puster. Blir vel å forsøke å ta seg gjennom listen med våtromsplater og forsøke å forstå om det finnes noen av dem som puster.

Denne diskusjonen minner meg om at jeg helst også vil ha et overgulv som puster. Har nå stilt spørsmål om det i en ny tråd.

Henger på tråden.
Hvis man nå ikke vil bruke penger på våtromsplater i hele kjelleren. Hvilket av de fire alternativene ovenfor synes dere man bør velge, og hva bør man tenke på foruten at en kjeller kan være fuktig osv..

AnneFi
Jeg vet at jeg er supermasete nå kanskje. Men jeg mener virkelig ikke å være det. Å si at en kjeller er en kjeller trenger ikke å bety at den skal være stygg og kjedelig. Her er link til vår pussede trapp http://www.byggahus.se/forum/byggma...t-snyggt-bilder-pa-resultatet-pa-s-2-a-2.html Og her finnes bilder av vår gang i kjelleren. Litt rotete. http://www.byggahus.se/forum/social...illa-hus-som-aldrig-kommer-att-bli-klart.html Tror ikke at det bare er fordi jeg bor der at jeg synes at det er minst like pent som en tapetsert gipsvegg.

S
AnneFi skrev:
Jeg vet at jeg er supermasete nå kanskje. Men jeg mener virkelig ikke bare det.
Å si at en kjeller er en kjeller trenger ikke å bety at den skal være stygg og kjedelig.
Her er lenke til vår pusset trapp
[lenke]
Og her finnes bilder på vår hall i kjelleren. Litt rotete.
[lenke]
Tror ikke at det bare er fordi jeg bor der at jeg synes det er minst like fint som tapetsert gipsvegg.
Det folk mener med "kjeller er en kjeller" er velt generelt at man skal bruke den som lager, verksted og ikke som boareal, det har ikke primært med hvordan man bygger veggene å gjøre.
For øvrig er jeg helt enig med deg, det går selvfølgelig å pusse veldig fint. Men jeg har utelukket den manøveren fordi jeg ikke tror jeg kan oppnå et tilstrekkelig godt resultat med en rimelig arbeidsinnsats. Å sette opp gipsvegger er en lett manøver, men å pusse slik at det blir rett og fint er virkelig ingen rask og lett manøver. Dessuten ville det vært godt å få inn litt isolasjon og å slippe å frese inn el, og datauttak...

AnneFi
Det er sant. Min samboer har murs og puss som yrke så det er jo litt lettere for oss/ham :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.