Hei!

Grunner på en ting, og jeg håper få litt input fra forumet.

Har kjøpt en 32-tommers TV (vekt 4,6 kg) som jeg vil montere på et fellbart stativ av denne sorten: https://www.jula.se/catalog/hem-och...-bild/vaggfasten-och-mobler/vaggfaste-929084/

Jeg vet jo at idealet er å montere den i en regel, i vårt tilfelle metall, men jeg er fristet til å montere direkte på vår gipsvegg med et lag, rett og slett for å få den på riktig plass. Er jeg dum da? Holder det? Eller bør jeg holde meg til regelen? Festet mot veggen har ganske lite overflate som gjør meg fundersam ca 6 x 26 cm.

What say you?
Mvh
Anders

R
Glem å sette den på en enkel gipsvegg, da må det være en treplate på ca 600X600X13 og ca 3 st festeanordninger per side som fester i veggen

R rävlyan skrev:
Glem å sette den på en enkel gipsvegg, da må det være en treplate på ca 600X600X13 og ca 3 innfestinger per side som griper i veggen
Jaha... Joho... Hadde vel ventet meg det svaret. Hadde en diskusjon på jobben der to "gubber" mente at det burde holde. Derav spørsmålet egentlig. Men det må nok bli som du sier, en plate for å forsterke og spre ut kreftene. Tror dog jeg tør gå for en mindre plate, TV-en er jo latterlig lett.

Takk for svar
A

Hvorfor ikke teste med skikkelige Molly ? Hvis det begynner å gi seg, ta det ned og sett en plate over skadene og monter tilbake. Jeg synes nok det kan holde i gipsen for den lette tv-en.

Om man regner litt på det...

5 kg på en 0.5 m vektarm blir jo 2.5 Nm. Støtten mot veggen ser ut til å være omtrent halvparten så høy som vektarmen, 0.25 m. Så trekkraften blir ca 10 kg. Ville du hengt en 10 kg taklampe med den innfestingen i en gipsplate?

(Og angående tipset om å teste. Det er jo ikke bare å sparkle og male. Man må jo eventuelt kjøpe en ny TV også.)

Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man räknar lite på det...

5 kg på en 0.5 m vektarm blir jo 2.5 Nm. Støtten mot veggen ser ut til å være omtrent halvparten så høy som vektarmen, 0.25 m. Så trekkraften blir ca 10 kg. Ville du hengt en 10 kg taklampe med den innfestingen i en gipsplate?

(Og angående tipset om å teste. Det er jo ikke bare å sparkle og male. Man må jo eventuelt kjøpe en ny TV også.)
Snarere 25 Nm. Nå er det jo ikke samme enheter men forholdet er jo på jorden 5kg = 50N.

Beklager, jeg mente dNm. ;)

Vel, resultatet blir uansett det samme.

Dessverre veier jo også stativet en del...

Men hva tror dere om løsningen å feste en 10 mm kryssfiner med 6-8 gipsanker/Molly og så feste stativet i den? Platen kan være 40 x 50 eller lignende. Kan det fungere?

Igjen takk for svar
Anders

Ifølge Gyproc tåler enkelgips 15 kg trekk med en Mollyplugg og de har sikkert en sikkerhetsmargin på tallet. Jeg tror at stativet faktisk kan festes med Mollyplugg forutsatt at det ikke finnes barn i familien som henger i stativet.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Og angående tipset om å teste. Det er jo ikke bare å sparkle og male. Man må jo eventuelt kjøpe en ny TV også.)
Man får vel ha litt oversikt. Gips slipper jo ikke på den måten så alt plutselig faller ned. Og en liten tv koster ikke så mye nå for tiden. ;)

Det er jo en ganske liten og lett TV så det er ingen problem å feste med plugg i enkelgips.

Takker for svar alle sammen. Har ikke montert den ennå, men det blir nok til at jeg setter opp en plate som forsterkning, litt margin mot klatrende unger :-)

Kom på at jeg kan dele et bilde som viser hvordan det ble. Kjøpte en spikerplate av grei størrelse og skrudde den først opp med molly. Deretter skrudde jeg fast stativet i platen og gjennom gipsen. Totalt 8 Molly, med platen for å spre belastningen. Så kledde min kone den stygge platen inn i stoff. Stabilt og bra 🤓

Dårlig bilde, men det ble intense protester om jeg ordnet for mye

Takk for rådgivningen!

• Veggfeste for TV montert med brett beslag og stofftrekk, med en gitar på veggen i bakgrunnen. En person ser på TV fra en sofa.
Sist redigert:
Har likt feste. De plastdekslene syntes jeg var stygge, så jeg kastet dem

• Liker
oscarthorn
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Har likadant feste. De plastdekslene syntes jeg var stygge så jeg kastet dem
Ligger noe i det, vakre er de ikke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.