8.280 lest ·
38 svar
8k lest
38 svar
Gipsvegg på eksisterende vegg, hvordan feste lekter i tak mm?
Takk! Jo, akkurat, skal definitivt bruke akustikkstendere!T Testarn skrev:Jeg har lest det som ble skrevet i den andre tråden og forstår hva de skriver (tror jeg...) og da spiller stikkontakt ingen rolle, bare sørg for at det blir isolasjon bak.
Hvis det skal festes i veggen gjelder det at det er akustikkstender (med mykt materiale mot vegg og gips, det er ikke det samme med "vanlig" stålstender).
Der fantes det jo også mer info om frekvens som forstyrrer så da blir det ikke like viktig å frikople veggen og tetting rundt omkring vil ikke gjøre såå stor forskjell.
Lykke til med veggen!
Medlem
· Stockholm
· 2 268 innlegg
Det viktige for lektene er at de to tunge overflatene er mekanisk adskilt. Produktet på bildet ditt er en enkel og kompakt måte å oppnå det på ved konstruksjon av en helt ny vegg med tilhørende gipsing fra begge sider. Den virker ikke direkte bygget for å enkelt skrus fast i en eksisterende vegg, men om du får det til vil det selvsagt fungere utmerket. Ikke bedre enn en frittstående lektvegg, men kanskje så nær like bra at det kan være det samme.doglas2009 skrev:
Medlem
· Funäsdalen
· 1 367 innlegg
Det er jo annenhver stender åt hver retning, du trenger jo bare de som sitter i den nye veggen.doglas2009 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 innlegg
Jeg gikk glipp av at det var saksede regler på bildet og tolket det som at TS tenkte seg et produkt i denne stilen: https://www.norgips.se/wp-content/uploads/2020/09/Produktdatablad-CW_akustikkstender_SE.pdfM Mellanbarn skrev:
Det har du jo rett i... nå når jeg ser på bildet litt nærmere så sitter det regler på halve avstanden enn normalt og annenhver regel sitter forskjøvet til den ene siden og resten til den andre...M Mellanbarn skrev:
Det skulle jo bety at man bør sette en 95 mm bunn og topplist og så 70 mm stående akustikkregler og ha annenhver festet i eksisterende vegg og annenhver i gipsplatene.
Jobber man med 120 cm gips så blir det stående regler c/c 300 mm.
Det kanskje er like greit å sette opp hele nye veggen fra eksisterende vegg og bare feste gulv- og takskinnene og så stående regler i disse. Da kan man kjøre 95 mm regler med c/c 600 og spare litt på akustikkreglene. De er jo ikke billige...
Også jeg hadde oversett at reglene var saksede, godt at noen har oversikt...
Er det noe som sier at reglene må festes med c/c 300 eller kan man kjøre c/c 450? Eller blir det veldig ustabilt?
Tenker at jeg nok uansett vil feste mot eksisterende vegg så slipper jeg å ta mer av rommet enn nødvendig, men å finne 95mm akustikkskinner og 70mm akustikkregler i byen ser ut til å være lettere sagt enn gjort.
Er det noe å tenke på når man velger gipsplater eller er det bare å plukke de første og billigste?
Er det noe som sier at reglene må festes med c/c 300 eller kan man kjøre c/c 450? Eller blir det veldig ustabilt?
Tenker at jeg nok uansett vil feste mot eksisterende vegg så slipper jeg å ta mer av rommet enn nødvendig, men å finne 95mm akustikkskinner og 70mm akustikkregler i byen ser ut til å være lettere sagt enn gjort.
Er det noe å tenke på når man velger gipsplater eller er det bare å plukke de første og billigste?
Platen må festes i kantene og midten, og skal man krysslegge stendere, dobler man antall stendere siden platene på den ene siden festes i annenhver stender, og platene på den andre siden (i ditt tilfelle eksisterende vegg) festes i de gjenværende.
Det betyr at bruker du 120-plater kan du legge stendere c/c 300 mm, og bruker du 90-plater må du legge stendere c/c 225 mm.
Kvalitet på gipsplater er ikke så viktig, de skal være tunge og ikke gå i stykker når du skrur i dem.
Det betyr at bruker du 120-plater kan du legge stendere c/c 300 mm, og bruker du 90-plater må du legge stendere c/c 225 mm.
Kvalitet på gipsplater er ikke så viktig, de skal være tunge og ikke gå i stykker når du skrur i dem.
Takk for svaret! Etter å ha tegnet det i paint forstår jeg hvordan du mener.T Testarn skrev:Skiven må festes i kantene og i midten, og hvis man skal sakseregler, dobler man antallet regler siden skivene på den ene siden festes i annenhver regel og skivene på den andre siden (i ditt tilfelle eksisterende vegg) festes i de gjenværende.
Det betyr at hvis du bruker 120-skiver kan du regle c/c 300 mm og hvis du bruker 90-skiver må du regle c/c 225 mm.
Enda et spørsmål. Hvordan skal man tenke når man skal feste et ganske stort antall regler i en betongvegg, går det an å si noe om hvorvidt "man pleide" å sette el/vann-ledninger i betongvegger på 50/60-tallet? Eller er det bare ved tegninger av bygningen man vil få svar på dette?
Jeg er ikke sikker på om du skal feste så mange lekter i betongveggen, de festes i tak- og gulvskena som er festet med skruer og så kan feste noen av de stående i veggen. De trenger heller ikke festes så tett, kanskje et par tre skruer er nok.doglas2009 skrev:
Takk for svaret! Etter å ha tegnet det opp i paint forstår jeg hva du mener.
Enda et spørsmål. Hvordan skal man tenke når man skal feste et ganske stort antall lekter i en betongvegg, går det an å si noe om hvordan "man pleide" å sette el/vann-ledninger i betongvegger på 50/60-tallet? Eller er det kun med tegninger av bygningen man vil få svar på dette?
Når det gjelder el- og vannrør i gamle hus er jeg ingen ekspert men jeg gjetter at de unngikk å sette for mye.
Varmerør går nok i yttervegg eller i sjakt nær element, tappevann samles i vegg/sjakt nær toalett/bad/kjøkken som ofte lå vegg-i-vegg.
Elrør ble støpt inn i tak- og veggelementer og jeg tenker at de trekkes langs veggene i overkant og så loddrett ned til uttak/bryter. Vanlig med deksler oppe ved taket over uttak/bryter og derfra rette rør til disse.
Deksler kan være intapetserte, så bank litt på veggen og lytt. En kabelsøker er også bra å bruke.
Takk for svaret!T Testarn skrev:Jeg er ikke sikker på at du skal feste så mange lekter i betongveggen, de festes i tak- og gulvskinnen som er skrudd fast og så kan feste noen av de stående i veggen. De trenger heller ikke festes så tett, men kanskje et par tre skruer holder.
Når det gjelder el- og vannrør i gamle hus er jeg ingen ekspert men gjetter at de unngikk å sette for mye. Varmerør går nok i yttervegg eller i sjakt nær element, tappevann samles i vegg/sjakt nær toalett/bad/kjøkken som ofte lå vegg-i-vegg. Elrør ble støpt inn i tak og veggelement og jeg tenker at de trekkes langs veggene i overkant og så loddrett ned til uttak/bryter. Vanlig med deksel oppe ved taket over uttak/bryter og derfra rette rør til disse.
Deksel kan være intapetsert, så bank litt på veggen og lytt. Deretter er en kabelsøker bra å bruke.
Nei du har kanskje rett, jeg trenger kanskje ikke å sette fast alle lektene i veggen. Skal se hva de synes på Beijers i morgen, et av få steder som ser ut til å ha alt materialet jeg trenger.
Deksel sitter det over begge stikkontaktene, ellers tror jeg det skal være rolig på den fronten, det er bare malt betong så jeg burde se om det har sittet noen på en annen plass.
Fungerer kabelsøker også i betong? I så fall kan det kanskje være verdt å leie en slik en dag og sjekke hele veggen...
Kabelsøkere fungerer jo ved å finne magnetfelt så de kan jo bli litt forvirrede av armering eller annet jern men hvis man har en last på elkabelen så "burde" det gi større utslag enn ellers, men jeg er ingen ekspert så ta det med en klype salt.
Den søkeren jeg har skal klare å finne stendere og elkabel så jeg gjetter at det også finnes andre måter å finne noe, kanskje ultralyd?
Den søkeren jeg har skal klare å finne stendere og elkabel så jeg gjetter at det også finnes andre måter å finne noe, kanskje ultralyd?
Nå har jeg materialet hjemme så nå nærmer det seg at jeg skal prøve meg på dette prosjektet.
En ting til jeg funderer på når jeg ser på byggmax guide om hvordan man bygger en innervegg med stålstendere er steg 16-17. Man skal jo feste stenderne på begge sidene i skinnen, hvordan hadde dere gjort i mitt tilfelle når stenderne skal festes direkte mot veggen? Jeg kommer jo ikke til å skru fast den indre skruen som er mot betongveggen, eller hadde dere satt skruen rett igjennom stender/skinnen og festet den i veggen?
https://www.byggmax.se/bygga-innervägg-med-stålreglar
En ting til jeg funderer på når jeg ser på byggmax guide om hvordan man bygger en innervegg med stålstendere er steg 16-17. Man skal jo feste stenderne på begge sidene i skinnen, hvordan hadde dere gjort i mitt tilfelle når stenderne skal festes direkte mot veggen? Jeg kommer jo ikke til å skru fast den indre skruen som er mot betongveggen, eller hadde dere satt skruen rett igjennom stender/skinnen og festet den i veggen?
https://www.byggmax.se/bygga-innervägg-med-stålreglar
Ettersom det er annenhver stående stender som skal festes mot siden mot eksisterende vegg, ville jeg satt skrue i takskinne og stender samt i gulvskinne og stender oppe og nede og kanskje en på midten.doglas2009 skrev:
Nå har jeg materialet hjemme så nå nærmer det seg at jeg skal prøve meg på dette prosjektet.
En ting til jeg lurer på når jeg ser på Byggmax guide på hvordan man bygger en innervegg med stålstendere er trinn 16-17. Man skal jo feste stenderne på begge sider i skinnene, hvordan ville dere gjort i mitt tilfelle når stenderne skal festes direkte mot veggen? Jeg kommer jo ikke til å få skrudd fast den indre skruen som er mot betongveggen, eller ville dere satt skruen rett igjennom stender/skinne og festet den i veggen?
[lenke]
De øvrige stenderne festes mot tak- og veggskinne bort fra eksisterende vegg før gipsplater skrus i dem.
Tak- og gulvskinnen festes på passende måte med skrue eller konstruksjonslim.
Medlem
· Funäsdalen
· 1 367 innlegg
Nok burde det gå an å skru fra innsiden av lekten og feste i skinnen.
Konstruksjonen med saksede lekter brukes jo for å stabilisere begge sider av veggen men din vegg blir jo ensidig.
Konstruksjonen med saksede lekter brukes jo for å stabilisere begge sider av veggen men din vegg blir jo ensidig.
Takk! Glemte å si at jeg forsket videre litt på det andre forumet og kom da frem til at dette med kryssede stendere ikke var noe jeg trenger å gjøre, men bare noe man gjør hvis man skal bygge en frittstående vegg, derfor ble det 95 mm stendere/skinner.T Testarn skrev:Ettersom det er annenhver stående stender som skal festes mot siden mot eksisterende vegg, ville jeg satt skruer i takskinne og stender samt i gulvskinne og stender oppe og nede og kanskje en på midten.
De øvrige stendrene festes mot tak- og veggskinne borte fra eksisterende vegg før gipsplater skrus i dem.
Tak- og gulvskinnen festes på passende måte med skruer eller konstruksjonslim.