18.378 lest ·
10 svar
18k lest
10 svar
Gipspuss spørsmål primer eller ikke? fuktsperre?
Tena
Jeg holder på å renovere vaskerommet. Huset er bygget i 78 og virker godt drenert osv.
Tidligere satt det en form for våtromstapet som jeg rev ned.
Nå har jeg tre vegger med gipsplater og en pusset betongvegg. To vegger med gipsplater er vanlige innervegger. Den tredje veggen med gipsplate er ytterveggen som ser ut til å ha plastfilm bak gipsplaten? Kan tro det er betongstein med asfalt, isolasjon, plast og så gipsplate. Den siste veggen er en innervegg av betongstein som man så har pusset litt.
Mitt spørsmål nå når jeg skal pusse veggene med finja Gipsputs er om jeg trenger primer eller ikke. Jeg vil jo ikke tette veggene så de ikke puster. Går det å påføre pussen direkte på gipsplatene og den pussede betongveggen, eller kommer det til å løsne med en gang? Er som sagt litt tvilsom til primeren siden jeg ikke vil ha doble fuktbarrierer med tanke på plastfilmen.
Noen som har stålkontroll på gipsputsen?
Jeg holder på å renovere vaskerommet. Huset er bygget i 78 og virker godt drenert osv.
Tidligere satt det en form for våtromstapet som jeg rev ned.
Nå har jeg tre vegger med gipsplater og en pusset betongvegg. To vegger med gipsplater er vanlige innervegger. Den tredje veggen med gipsplate er ytterveggen som ser ut til å ha plastfilm bak gipsplaten? Kan tro det er betongstein med asfalt, isolasjon, plast og så gipsplate. Den siste veggen er en innervegg av betongstein som man så har pusset litt.
Mitt spørsmål nå når jeg skal pusse veggene med finja Gipsputs er om jeg trenger primer eller ikke. Jeg vil jo ikke tette veggene så de ikke puster. Går det å påføre pussen direkte på gipsplatene og den pussede betongveggen, eller kommer det til å løsne med en gang? Er som sagt litt tvilsom til primeren siden jeg ikke vil ha doble fuktbarrierer med tanke på plastfilmen.
Noen som har stålkontroll på gipsputsen?
Primer gir ikke et tett lag, men brukes for å binde porøse underlag og forbedre vedheft. Avhengig av primer og underlag, blander du den også med vann. Bruker du den ikke, og underlaget suger, er risikoen at overflaten der gipsputsen legges på suger til seg væske, og du kan få tørrslipp. Det kan høres hult ut om du banker på putsen, eller i verste fall løsne fra veggen.
Ok, takk for ditt svar.
En del primer er vel i alle fall tette? Den primeren jeg brukte på badet var som et lim som føltes gummiaktig.
Så at Finja hadde en primer men der jeg handlet hadde de bare en kjempebøtte for 900kr.
Kanskje finnes det noe annet merke som typ har en 1-litersflaske?
En del primer er vel i alle fall tette? Den primeren jeg brukte på badet var som et lim som føltes gummiaktig.
Så at Finja hadde en primer men der jeg handlet hadde de bare en kjempebøtte for 900kr.
Kanskje finnes det noe annet merke som typ har en 1-litersflaske?
Nei, jeg hadde først primer og så gummi på badet. Men jeg syntes også at primeren føltes gummiaktig/klissete. Men hvis det er som dere sier at primer puster, så er det ikke noe problem. Da kjøper jeg en 1 liters primer. Den gipsputsprimeren finja hadde virket bare finnes på typ 8 liters bøtte i min lokale byggevarehandel.Stefan N skrev:
Har nettopp testet å påføre litt gipsputs på en av veggene. Kunne ikke la være.
Utrolig enkelt å jobbe med til tross for at jeg aldri har pusset før. Kom på at jeg kjører så tynt at det ikke engang burde kunne bli løse flak. Blir bare ca 1-2mm tykt på størstedelen av gipsveggen. Sitter det ok så dropper jeg primeren.
Det ble kjempebra uten primer. La iallfall på et tynt lag. Det kanskje løsner kaker hvis man smasker på en cm eller to?
Dette sitter garantert som fjellet. Jeg forvannet veggen så gips-platen-papiret var vått når jeg la på gipspussen.
Pusset også om peisen og det ble også kjempebra. Den gamle teglsteinspipen er nå glatt og hvit.
Har ikke malt veggene i kjelleren ennå, men det ser bra ut likevel.
Tips - blander du mer for å forbedre veggene, kan det bli en annen nyanse.
Dette sitter garantert som fjellet. Jeg forvannet veggen så gips-platen-papiret var vått når jeg la på gipspussen.
Pusset også om peisen og det ble også kjempebra. Den gamle teglsteinspipen er nå glatt og hvit.
Har ikke malt veggene i kjelleren ennå, men det ser bra ut likevel.
Tips - blander du mer for å forbedre veggene, kan det bli en annen nyanse.
Testet også å legge på et tynt lag uten primer, og det sitter som bare det. Det var på en grunnmalt gipsplate.
La på et lag primer i går kveld og skal pusse resten av veggene i kveld, får se om det blir noen forskjell, tror ikke det. Kanskje det blir enklere å legge på putsen? (ikke for at det var vanskelig)
La på et lag primer i går kveld og skal pusse resten av veggene i kveld, får se om det blir noen forskjell, tror ikke det. Kanskje det blir enklere å legge på putsen? (ikke for at det var vanskelig)
Pusset de siste to veggene i går, som fikk et lag primer også. Man ser ingen forskjell og det føles ikke som om det sitter hardere. Det føltes som at man kunne legge på et enda tynnere lag puss på grunn av primeren dog. Resultatet ble kanonbra uansett, skikkelig gøy
Vi trakk et uregelmessig mønster i det med pensler, ble en fin levende struktur. Finere enn strukturtapet, mindre jobb og billigere!
Gipsputsen er jo ganske tilgivende og fester normalt sett bra.
Risikoen er dog at man har smuss/fett eller støv bak, og da kan det løsne. Man bør alltid bruke primer ved pussing med gips, spesielt om man legger det på malt eller glatt overflate.
Ved lettbetongvegg blandes primer med 3-4 deler vann, og så kan man spraye på med en blomsterflaske. Jeg har en sånn som man pumper trykk i, og så er det bare å spraye på rikelig.
"Ren" lettbetong trenger bare å vannes.
Primeren blir som en klebrig overflate, litt som baksiden av teip for at pussen skal feste bedre.
Risikoen er dog at man har smuss/fett eller støv bak, og da kan det løsne. Man bør alltid bruke primer ved pussing med gips, spesielt om man legger det på malt eller glatt overflate.
Ved lettbetongvegg blandes primer med 3-4 deler vann, og så kan man spraye på med en blomsterflaske. Jeg har en sånn som man pumper trykk i, og så er det bare å spraye på rikelig.
"Ren" lettbetong trenger bare å vannes.
Primeren blir som en klebrig overflate, litt som baksiden av teip for at pussen skal feste bedre.
Sist redigert:
Klikk her for å svare