Jeg visste nok at det å pusse vegger med gips ikke var det enkleste. Men jeg trodde ikke det skulle være så vanskelig. Synes jeg klarer sparkel og sånn ganske bra, så jeg trodde pussing skulle funke også, men nei. Ble ikke fornøyd med hvordan det ser ut.

Så nå til spørsmålene. Er det dumt å, som man gjør med sparkel, legge på et lag til og prøve å lykkes bedre? Holder det å forvåte den "mislykkede" og så legge på igjen?

Jeg fulgte instruksjonene til punkt og prikke når jeg blandet pussen, siden jeg ikke helt visste hvilken konsistens som var målet, men det ble nok for tykt. Er det veldig dumt å blande pussen litt tynnere neste gang, eller bør man følge instruksjonene? Skiller hefteevnen om det er tynnere, eller tar det bare lengre tid for alt å tørke?

Er moderat irritert akkurat nå, men det føles kanskje bedre i morgen. Men håper jeg kan rette opp mine feil uten alt for mye krangel.

En siste ting, jeg kjøpte en pussetrekke, men synes pussen er ganske myk lenge. Skal man la det tørke helt før man bruker den trekken?

Ingen direkte svar på spørsmålet, men angående det der med konsistensen...forrige eier av huset vårt gipsputset nesten hele kjelleren og han sa at det var veldig tungt arbeid. Så det skal nok være ganske tykt.

P
Så himla tungjobbet er ikke Gypsum. Det er jo litt vanskelig å beskrive konsistensen, men tenk kremfløte x2.
Gipsbruk er ikke like følsomt når det gjelder vannmengden som sementbruk er. Tørketiden blir vel litt lengre om du blander det litt våtere, men i et tynt lag er det jo marginalt.

Vi pleier;
- Forbehandle overflaten om det trengs.
- Legge opp strenger, ca. 5 cm brede, fra gulv til tak.
- Trykke fast en masonittremse i bruket.
- Legge på vateret på remsen og trykke til så det blir plant og evt. i lodd.
- Legge på bruk mellom banene når disse har tørket til.
- Dra av bruket med skinnen til vateret.
- Når første laget har tørket, fjerner vi masonittremsene og finspakler hele overflaten. Til finspaklingen bruker vi en litt løsere bruk.

Personlig så synes jeg at Gypsum er et fantastisk produkt, men det kommer også i stor grad av at jeg er dårlig til å pusse.

• Liker
Ceejers
  • Laddar…
Jo jeg trodde Gypsum skulle være lett, men jeg er vel kass helt enkelt =)

Men til det viktigste, nå når jeg ikke ble fornøyd med resultatet, kan jeg legge på et lag til på det mislykkede, eller vil det løsne da? Det mislykkede laget er kanskje 2mm, så jeg tenkte vel å legge på 2 mm til og håpe på at jeg har lært noe av gårsdagens feil. Ellers vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med det mislykkede, legge på finspackel istedenfor?

Jeg hadde tenkt å male direkte på pussen senere, men er det dumt? Bør jeg ta finspackel på først? Hva er fordelene med det?

Bra tips det der med masonit remsen, har en ganske lang vegg der jeg nok skulle trenge å gjøre noe sånt for å få alt jevnt.

P
Det går fint å dra på en runde til. Gypsum kan jo legges i lag fra 2 mm, og kan arbeides opp til en overflate tilsvarende en glassplate så finspartling kan du klare deg uten.
Om du trenger å utvide veggen med sandspartel avhenger av hvor godt du lykkes med gipsbruket og hvor glatt overflate du vil ha på den ferdige veggen.

Suverent, da kanskje jeg kan redde veggen fra et liv som utstøtt og stygg. Jeg har en pussebrett, holder det å fukte veggen litt når den har tørket og jobbe med den for å få overflaten glatt etterpå, eller skal man slipe?

P
Legg putstanken til side og jobb med vanlige sparkelspader i stedet. Før du begynner å sparkle neste lag kan du bare "skyve" av nupper og små knuter med sparkelen.

• Liker
Ceejers
  • Laddar…
Tusen takk for hjelpen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.