Hei!

Har planer om å gjøre om guttens lekerom til kino/spillerom, kjøpte maling og litt saker i går. Har i løpet av dagen tatt ned så mye løs tapet jeg kan, samt sparklet og pusset. Testet å male en halv vegg (fordi jeg mistenkte at det skulle bli trøbbel) og nå etter en time tørketid er det blitt en god del bobler... q(;^;)p, både store og små, samt avlange og korte, alle slags former man kan tenke seg faktisk :D

Spørsmålet er først og fremst, vil det legge seg etter en time eller to til, eller i morgen?

Hvis ikke, er plan B min å sette opp gipsplater rundt omkring, samt også i taket da.
Huset/veggene er lettbetong, taket er også trolig lettbetong, utrolig "mykt" i materialet, spesielt det i taket.

Hvordan fester jeg nye gipsplater på best mulig måte og med hva?
Håper noen svarer spikerpistol eller lignende... noe som går raskt med andre ord. Jeg har ingen slike saker i det hele tatt, men det kan jo kjøpes i så fall.

Skal ikke henge noe særlig tungt på veggene, et rammespent lerret og i taket vil en projektor sitte. (Den er forsåvidt ikke direkte lett...)

En ting til, gipsplatene, kan disse kjøpes fra byggmax? Eller er det av dårlig kvalitetssort?

Takk!

Sist redigert:
Hej !

Plan C kan vara att måla väggarna med oljefärg för att få bort bubblorna.. efter det målar du som vanligt med vattenbaseradfärg.

Dock luktar det väldigt mycket.

Skruvautomat kan användas för uppsättning av gips. Har en av märket makita som jag är nöjd med.

Har du en vanlig skruvdragare kan du köpa en bitshållare med fjäder. Du ställer in djupet på hållaren och sedan är det bara att skruva.

Jag hade köpt gipsskivorna på byggmax, dom har en renoveringsgipsskiva som inte bygger så mycket.

Ska du fästa tunga grejer går du bara igenom gipsen och in i lättbetongen med plugg.

Projektorduk.. Kanske passa på att banka upp några 45:or för att kunna bygga in högtalare ? eller glespanel för att dölja eventuella sladdar?

Takk for input, sled.

Er ikke så haj på dette med bygg.
Renoveringsplaten er mye dyrere, jeg hadde tenkt å kjøpe den "vanlige" 13x1200x2400 platen. Dugger ikke den til vegger og taket?

Så kommer spørsmålet... jeg må helsparkle hele veggen og taket, la det tørke og så pusse. Og så male. Eller går det å male direkte på?

Hvilke skruer fester i mine vegger og tak? Bare skru opp en skrue i det der taket føles litt usikkert må jeg si...

Jeg hadde droppet gips hvis veggene er glatte ellers. Bobler det seg så ta bort tapeten. Alternativt la den sette seg når du har malt med oljefarge. Deretter sparkel og fiks. Bobler de igjen så bare gjør det om igjen.

Det er jo ikke bare boblene som plager meg, det er jo også tapetskjøter her og der som synes ganske tydelig.
Jeg har brukt mye maling, ingen sparing.

Taket vil være svart med en lysere brytning på veggene. Det er som sagt et biorom, kanskje kan man leve med at det ser forferdelig ut? Eller ikke... jeg stemmer på ikke.
Men må man behandle gipsplatene (sparkle/slipe) før jeg kan male, så heller det helt klart mot oljemaling i så fall.

Falcen skrev:
Det er jo ikke bare boblene som plager meg, det er jo også tapetskjøtene her og der som synes ganske tydelig.
Jeg har brukt mye maling, ikke spart.

Taket vil være svart med en lysere nyanse på veggene. Det er som sagt et biorom, kanskje kan man leve med at det ser helt forferdelig ut? Eller ikke... jeg stemmer på ikke. Men må man behandle gipsplatene (sparkle/slipe) før jeg kan male, så heller det helt klart mot oljemalingen i så fall.
Gips må skjøtesparkles minst 2 ganger...

Grunne med oljemaling eller fjern all tapet. Sparkle deretter veggene...

Tar litt lengre tid men blir billigere og bra.

Sparkle skjøtene etter du har revet/slipt dem. Uansett må du sparkle hvis du vil ha en fin overflate.

Det er ikke det at jeg ikke har sparklet, for det har jeg gjort. Men jeg har ikke sparklet alle satans skjøter. :)

Jeg får ta dette for hva det er, en lærerik periode for meg.

Takk for all input.

Et annet alternativ er å bruke en "återställare", det er som en tykkere vev som du limer på veggen. Den fjerner ujevnheter og gir deg en glatt overflate.

Personlig hadde jeg prøvd å få bort så mye jeg kunne av tapetet. Etter at du har fått bort det verste, kan du bruke en sprayflaske med vann og spraye på veggen... ta litt kaffe og gå deretter på veggen med en sparkel... da pleier man å få bort litt mer.

Virker veggen bra? Ikke? kjør på med oljemaling.

Deretter hadde jeg sparklet opp ujevnheter, slipt og satt på et armeringsstoff over hele greia... tak og vegger. Har dog en liten forkjærlighet for armeringsstoff så dette er ikke nødvendig.

Gips er dog ingen dårlig idé.. Snakk med noen som selger skruer.. Kanskje finnes det skruer man kan bruke direkte i lettbetong.. hvis ikke.. legg noen striper PL400 (lim) og spikerplugger? Bare slitsomt å bære alle gipsplatene.. kanskje har du bæreassistanse? Hvis ikke, hvis rommet er stort, kan det være et alternativ å leie en "gipsløfter" når du monterer gipsen i taket. Dog ser jeg dette som mye jobb bare for å få en fin finish. Skal du bruke gips, pass da på å kanskje senke taket for spotter? Selv la jeg inn LED-stripe med plexiglass foran da jeg senket taket.

Hehe, hvis man oppsummerer det hele.. Vil du bare ha en fin finish, sats på å fikse dine eksisterende vegger.. Har / får du ideer om å senke taket, bygge inn høyttalere osv. og kanskje skaffe nye stikkontakter.. sats på å bygge ut og montere gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.