Hei
Hus bygget 1972, 1.5 etasje.
Skal bytte innertaket i et rom i gangen.
Gipsplatene som sitter der nå har en slags plastfilm på baksiden. Diffusjonssperre?
Har plast i vegger på loftsetasje (original) og diffusjonstett papp i ytterveggene på nedre etasje.
Der jeg skal bytte taket, er det til halvveis knevegg ovenfor.
Bør jeg sette plast i taket i så fall?
Hvordan gjør jeg i så fall tilkoblingen til vegger som ikke skal rives?
Takk for svar.
Hus bygget 1972, 1.5 etasje.
Skal bytte innertaket i et rom i gangen.
Gipsplatene som sitter der nå har en slags plastfilm på baksiden. Diffusjonssperre?
Har plast i vegger på loftsetasje (original) og diffusjonstett papp i ytterveggene på nedre etasje.
Der jeg skal bytte taket, er det til halvveis knevegg ovenfor.
Bør jeg sette plast i taket i så fall?
Hvordan gjør jeg i så fall tilkoblingen til vegger som ikke skal rives?
Takk for svar.
Årsaken til at du bør ha diffspærre er for at eventuell vanndamp ikke skal gå opp på loftet og kjøles ned. Hvor mye vanndamp har du i gangen?
Hvis du bestemmer deg for å sette noe i taket foreslår jeg humminboard (våtrumsgips) og en eller annen form for remse bak taklista og inn under takgipset.
Hvis du bestemmer deg for å sette noe i taket foreslår jeg humminboard (våtrumsgips) og en eller annen form for remse bak taklista og inn under takgipset.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Lett å ta ting ut av sin sammenheng, hva? TS etterspør en form for gips med diffspærre, og jeg presenterer et enkelt (men dyrt) forslag. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så j-la vanskelig å hjelpe folk som spør, i stedet for å komme med teite kommentarer om de som hjelper til?! Om man nå ikke synes at våtromsgips i gangen er en fornuftig løsning, så kan man kanskje bruke forumet til det det er ment for og gi litt informativ kritikk om andre bedre løsninger i stedet for en åpenbar befengt idé som kun er til for å håne svaret?? Det føles vel ganske naturlig at alle ikke kjenner til alt, det er vel derfor BH.SE finnes?
Man blir ikke større av å trykke ned noen andre.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Rolig nå. Vi skrøna jo bare litt, i hvert fall jeg.DeesL skrev:Lett å ta ting ut av konteksten, hva? TS etterlyser en form for gips med diffspärr og jeg presenterer et enkelt (men dyrt) forslag. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så j-la vanskelig å hjelpe folk som spør, i stedet for å komme med tåpelige kommentarer om de som hjelper til?! Hvis man nå ikke synes at våtrumsgips i hallen er en fornuftig løsning, kanskje man kan bruke forumet til det som det er ment for og gi litt informativ kritikk om andre bedre løsninger, i stedet for en åpenbar befengt idé som kun er ment for å håne svaret?? Det føles vel ganske naturlig at alle ikke kjenner til alt, det er vel derfor BH.SE finnes?
Litt humor har vel ingen dødd av?
Jeg mener at jeg har hjulpet TS med å finne en type diffusjons-sperret gipsplate. Jeg mener også at jeg er en av få i tråden som har hjulpet TS i det hele tatt. Våtrumsgips til taket er mye mer hjelp enn en håndkletørker f.eks. Hvorvidt våtrumsgips er riktig eller ikke, ser det ut til at du har stålkontroll på?! Da kan vi jo gå tilbake til det jeg tidligere skrev om informativ kritikk i stedet for hån. Siden du (hvis man leser mellom linjene) vet hva som er riktig, kan du kanskje bidra og hjelpe TS i stedet for å spørre ut meg når jeg prøver å gjøre hele byggahus.se til et bedre sted ved å gi alle "tastaturridderne" en støkk for at man skriver ned andre mennesker?injonil skrev:
DeesL skrev:
For det første så er ikke våtrumsgips diffusionstett. I det minste ikke tettere enn hva vanlig vegggips er.
For det andre så er mengden fukt som faktisk diffunderer gjennom ditt innertak forsvinnende liten, den er i det minste så liten at den ikke vil ha noen praktisk betydning for fukt på din kottloft.
Hva som derimot er viktig er å sørge for at det blir helt lufttett. Fukt som transporteres via konveksjon kan raskt få betydelige konsekvenser hva gjelder kondenserende fukt på din kottloft. Setter du vanlig gips og skjøtesparkler med pappstrimler så vil dette bli tilstrekkelig lufttett. Bare sørg for at det blir tett langs hjørnene også. Plast er overkill etter min mening, i det minste i en gang med et kottloft ovenfor.