Hei alle byggkyndige!
Er nybakt eier av et sekstitallshus bygget i Siporex. Det er høystående elementer som er ganske smale, ca 40-100cm. Mitt første egne prosjekt blir å friske opp vaskerommet.

Nå til spørsmålet/spørsmålene; Gipsplate eller tapet?

Har vært inne på dette forumet og lest i eldre tråder om at man kan lime gipsplater direkte på lettbetong med type Ardex S48 eller PL400. Når jeg leser på produsentenes sider, men også her, fremgår det at veggen skal være "glatt". Betyr det at gamle plugghull samt tidligere små reparasjoner og andre skavanker må bort? I så fall, må de være helt borte eller kan man ha konturer på noen millimeter? Legger ved noen bilder av hvordan det ser ut nå.

Hvis jeg skal bruke tapet på veggen, forutsetter jeg at jeg må fylle igjen ujevnheter (visse hull med mørtel?) og sparkle jevnt. Er det en mye enklere løsning?

Hva sier dere som kan og kanskje gjort lignende før?

Hovedmålet er å få en penere vegg samt at det selvfølgelig er en fordel om den blir noe stivere (tenker på lim+plate), men det er jo en avveining mellom innsats (arbeid og penger) og resultat...

Har selvfølgelig også fått rådet på byggehandelen om å kjøre 12mm kryssfiner med 6mm gips oppå, men synes det føles litt overkill, men rett meg gjerne hvis det ikke er tilfelle :)

Akkurat det, noen som har erfaring med Fibergips, så del gjerne denne om det kunne være en mulighet (har også fått det tipset...)

Alle tips og råd mottas med takk!

En vaskerom med en stige, vaskemaskin og vask. Veggene har synlige merker og rør, og en lampe lyser opp rommet. En uferdig vaskerom med grå gulv, stige, vindu, rør, malte vegger, radiator, og ustabil overflate. Verktøy liggende på gulvet. Veggen i vaskerommet med ujevnheter og små hull, blågrønt malt Siporex, synlig hvit takkant og en løs ledning i venstre hjørne. En vegg i lettbetong med sprekker og hull, noen mindre lappede områder, skader og ujevnheter som kan trenge reparasjon for å bli jevn og klar for oppussing. Vegghjørne i vaskerom med ujevn overflate, inkludert gamle reparasjoner og hull. Et vindu til venstre, radiator og blå vegg til høyre.

Personlig hadde jeg kjøpt en 5L bøtte med sparkel og bare sparke igjen alle ujevnheter, la det tørke, slipe, sparkle om det trengs igjen så tørke slipe til slutt bare male over med valgfri farge/trekke på en renovasjonstapet. Vi kjøpte på byggmax og det ble veldig bra.

Skal det bli en "fin vaskerom" så forstår jeg at du vil ha nye fine vegger, ellers forstår jeg ikke hvordan du kan ville legge så mye penger på gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.