Nå har i prinsipp samtlige fliser blitt fjernet. Strømmen er selvfølgelig slått av.

Slik ser veggen ut. Sluttmålet er en rett og jevn overflate, jeg kommer ikke til å sette opp nye fliser enda siden vi ikke har funnet de rette flisene. Fungerer det å ha en ren og vaskbar malt vegg, samt sette opp gipsplate på denne veggen?

Eller må jeg grovsparkle og jevne ut, deretter male?

Hva trenger jeg å tenke på? Ville vært takknemlig for hjelp

• Veggen i et kjøkken med fliser fjernet, ujevn overflate, synlige ledninger, vask med kran, og kjøkkenbenk med verktøy og plater.
Sett gipsplater med flislim, sitter garantert og du kan fylle ut de verste hullene om det trengs med det.

Stefan N Stefan N skrev:
Sett gipsplater med flislim, sitter garantert og du kan fylle ut de verste hullene om det trengs med det.
Trenger jeg å tenke på fuktsperre? Veggen skal kun males.

Trenger jeg å tenke på fuktsperre?

Bruk slitesterk maling, ingen billigdrit bare

Trenger jeg å tenke på fuktsperre mellom vegg og gipsplate?

Kawar.A Jenka17 skrev:
Trenger jeg å tenke på fuktsperre mellom vegg og gipsplate?
Nix, ikke om du mener mot vann fra kjøkkenet.

Greit. Men jeg trenger ikke bekymre meg for at det dannes fukt med tiden mellom platen og veggen?

Nei, du har jo ikke i det hele tatt samme mengder som i f.eks. en dusj. Jeg har aldri hørt om fuktspærre på kjøkken.

Kawar.A Jenka17 skrev:
Okei. Men jeg trenger ikke å bekymre meg for at det dannes fukt etter hvert mellom platen og veggen?
Det høres ut som du vil være uten fliser ganske lenge? ;):D

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det høres ut som at du kommer til å være uten fliser ganske lenge? ;):D
Nja ikke så lenge vil jeg påstå. Men kjøkkenet brukes en hel del. Bekymrer meg mest for at gipsplaten får en fuktskade i nederkanten langs benkeplaten.

Kawar.A Jenka17 skrev:
Nja ikke så lenge vil jeg påstå. Men kjøkkenet brukes en hel del. Bekymrer meg mest for at gipsplaten får en fuktskade i nederkanten langs benkeplaten.
Er du sikker på at du skal sette fliser (og det er rimelig å gjøre det direkte på veggen uten å jevne ut den med gips) så hadde jeg nok vurdert to alternativer, 1: gjøre ingenting. eller 2: satt en 50 cm høy remse av gipsplate som "billigste, enkleste sprutbeskyttelse" så lenge, og fjernet den når det er tid for flisene ....

Regner du med å fjerne platen når du senere vil flislegge? I så fall bør du kanskje ikke feste den for godt. Kanskje enklest med en stenkplater nærmest benken og gips høyere opp som da ikke har samme krav til å sitte fast.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.