Ser på drømmehuset på tv, og fyren som overvåker deltakerne var sykt streng mot at de hadde brukt gipsskruer når de monterte osb-platene, men hva med dette? Så lenge skruen griper tak i sponplaten ser jeg ikke direkte problemet... Noen som kan forklare? Jeg har alltid brukt gipsskruer ved montering av osb, og et raskt søk på Google gir et inntrykk av en form for 50/50 aksept for det?
Klart, ved virkelig porøse lekter gir vel lekten etter før skruen forsenkes i osben, men vi lekt alltid med furu og ikke porøs gran, så akkurat det problemet har jeg aldri hatt, men er det noe annet også?
Klart, ved virkelig porøse lekter gir vel lekten etter før skruen forsenkes i osben, men vi lekt alltid med furu og ikke porøs gran, så akkurat det problemet har jeg aldri hatt, men er det noe annet også?
Jeg kan bare svare ut fra egen erfaring, og da har gipsskruen ikke vært bedre for å feste osbn stivt mot lekten.
Plateskruen har derimot gjort en god jobb. Synes gipsskruen hadde litt for lett for å "frikoble".
Litt anekdotisk bevisførsel, men ja...
Plateskruen har derimot gjort en god jobb. Synes gipsskruen hadde litt for lett for å "frikoble".
Litt anekdotisk bevisførsel, men ja...
Risikoen er at skruvskallen kan knekke når man skrur en plywoodplate inn i en tretapp med gipsskrue.
Dog ser jeg ikke det som et problem, da risikoen for det er liten.
Kjørte de med gipsskrue for stålregel så kan skruen iblant ha problemer med å dra inn i platen.
Men bruker man stålregler så må man ha sponplateskrue med gjenger for nettopp stålregel.
Edit: kanskje ble det litt rotete forklart. Kan forstå om folk har problemer med å velge riktig skrue.
Dog ser jeg ikke det som et problem, da risikoen for det er liten.
Kjørte de med gipsskrue for stålregel så kan skruen iblant ha problemer med å dra inn i platen.
Men bruker man stålregler så må man ha sponplateskrue med gjenger for nettopp stålregel.
Edit: kanskje ble det litt rotete forklart. Kan forstå om folk har problemer med å velge riktig skrue.
Sist redigert:
Gipsskru er helgjenget. For å trekke platen mot underlaget må den 'frihjule' noen runder i Osb'n uten å dra rundt i bjelken. Krever mer fingerspissfølelse altså. I tillegg er det ofte vanskelig å få ned hele skruehodet. Dermed kan det bli en tynn luftspalte mellom Osb'n og gipsen. Stemmer derfor på sponplateskruen. Pleier selv å bruke terrassekrue siden slike pleier å ha borrespiss.
Klikk her for å svare
