Jeg lurer på om det finnes noen hindringer for å gipse hele taket og deretter feste stålprofiler med skruer gjennom gipsen, eller om det kanskje er slik man vanligvis gjør.
Det vil selvfølgelig være bjelker å skru i under gipsen.
Det vil selvfølgelig være bjelker å skru i under gipsen.
Så var det gjort i mitt gamle modulenthus fra 82. Et drittarbeid å bytte innertak bare...
Jeg har sett på å gipse veggen først, men av forskjellige grunner, som er litt kompliserte å beskrive her, men det har bl.a. med brytningen i taket å gjøre, så ville det være enklere å gipse taket først. Det var derfor jeg lurte. Skulle kanskje ha vært tydeligere med at jeg ville gipse taket først. Min bekymring var at det kanskje ville bli problemer hvis man monterer skinnene for reglene oppå takgipsen.
Veggen er egentlig en liten blindvegg som skal dekke et ventilasjonsrør for avløpet. Jeg hadde tenkt å gjøre blindveggen litt større for å få mer symmetri og kunne arrangere en veggfeste hylle med belysning og evt. et vegguttak et sted midt i veggen. Det er et bad så jeg kommer til å velge noen type sementbundet plate som er godkjent for formålet. Overflaten vil være fliser.
Veggen er egentlig en liten blindvegg som skal dekke et ventilasjonsrør for avløpet. Jeg hadde tenkt å gjøre blindveggen litt større for å få mer symmetri og kunne arrangere en veggfeste hylle med belysning og evt. et vegguttak et sted midt i veggen. Det er et bad så jeg kommer til å velge noen type sementbundet plate som er godkjent for formålet. Overflaten vil være fliser.
Lettest å begynne med taket, da er det bare å skyte opp veggplatene mot taket.Robban66 skrev:
Om det er helt vanlige gipsplater i tak og vegg og man ikke vil ha noen taklister, er det enklere å gipse taket først, og deretter skyve opp vegggipset mot taket, og det skyldes rett og slett at taket ofte ikke er nøyaktig like langt som en gipsplate og at den i så fall må kappes/ha flere, og da blir det en liten glippe mellom veggen og takgipset. Denne glippen "dekker" man med vegggipset, og deretter legger du bare en fuge mellom platene, og vips så slipper du listene i taket.
Skal du ha lister spiller det ingen rolle, skal du ha en slags profiltak (store nivåforskjeller i platene) er det bedre å skyve taket mot veggene, ellers får du rare hull mot veggene.
Skal du ha lister spiller det ingen rolle, skal du ha en slags profiltak (store nivåforskjeller i platene) er det bedre å skyve taket mot veggene, ellers får du rare hull mot veggene.
Klikk her for å svare