Trenger litt tips om hvordan man setter gips på et skråtak (45 gr). Tenker først og fremst på hvordan man får en pen, rett og holdbar overgang mellom kneveggen og skråtaket. Trenger man å skjære kantene på begge platene for å få dem pent sammen i vinkelen? Stålremse bak gipsen? Remse før sparkling?

Et alternativ er jo å sette en list. Jeg satte bare en opp-ned-vendt gulvlist der som fikk gå fra vegg til vegg og deretter var det bare å gjære taklisten mot den. Kjempefint og enkelt.

Tenkte å sette en list i vinkelen tak/skråvegg, men mellom støttebensvegg og skråvegg vil jeg helst ikke ha noen list.

Du er helt på rett vei i dine egne forslag.
En platekant i vinkelens bakside (finnes bøybare slike) alternativt trekantlister. Sparkelremse i skjøten.
Jo mer nøyaktig du er når du skjærer platene, desto bedre, men det viktige er likevel at du monterer platene slik at du får en rett linje. Bruk gjerne papirremse med brettanvisning. De pleier å være litt kraftigere og gjør det lettere å få "rette" hjørner.

Ja det vanskelige blir vel å få skjøten rett hele veien. Jeg antar at man må skjære kantene på begge platene omtrent like mye for å få skjøten så bra som mulig. Skal man sette remsen med vevlim da og sparkle bredt på begge sider oppå?

Har du lykkes med å få en rett skjøt, spiller det ingen rolle om du har kuttet skjevt eller noe annet. Plate bak er bra. Selv ville jeg ha brukt en latexfug i stedet for sparkel. Det kan bevege seg med huset. Latex og mal deretter over er modellen!!

• Liker
Filip94
  • Laddar…
Hvis jeg vil ha tapet da? Eller er det å be om problemer?

Vår overetasje var ferdig gipset da vi flyttet inn. Ganske dårlig gipsing med ganske store sprekker. Fylte sprekkene med sparkel og satte deretter papirremse over og deretter noen sparklinger til. Vi har malt og etter knappe to år så er det ingen sprekker eller andre problemer (bortsett fra der jeg har glemt papirremsen).

sett glesen med 2 cm mellom.
klipp en bit bøybar bandplate og pass inn den på begge ender og gjør en strek.
ta snorslåen og slå en linje for overkanten av platen. så skrur du fast den....

finito og spikret rett...
mvh
snikkar estwing

• Liker
Stug4n
  • Laddar…
LenaBenny skrev:
Har du lykkes med å få en rett skjøt spiller det ingen rolle om du har skråskåret eller noe annet. Plate bak er bra. Selv ville jeg brukt en latexfuge i stedet for sparkel. Det kan bevege seg med huset. Latex og mal over er modellen!!
vil sprekke ved bukken uansett.
nei sett microlit over så er saken biff.....

mvh
snekker estwing

Vi kommer til å sette sponttak på skråtakene.

estwing: Hva er dimensjonene på båndplaten du foreslår? Glesen sitter allerede på plass uten mellomrom i vinkelen. Fungerer det med plate likevel?

@Lillgus (eller noen andre): hva kom du frem til angående spørsmålet i innlegg 12? Har samme situasjon at glesen i tak og støttebensvegg ligger kant i kant, sitter allerede sponplate på veggen dessuten. Kan jeg bruke båndplate likevel?

Et tips er å ta en surform og avfase baksiden av gipsen slik at du får en perfekt passform i vinkelen med minimal glippe. Skal du ha list på overkanten tillater det rommet at du justerer platen der for å få til en annen skjøt perfekt. Det er mer krevende hvis begge skjøtene skal være perfekte og synlige, da blir det plutselig mm-sport og det er slitsomt med gips. Hvis du får en skikkelig bra skjøt bare med gipsingen, så tror jeg at det holder å fylle glippen med f.eks. tec7. Et tips jeg har plukket opp her er å male med lakkfarge først over fugene og deretter din veggfarge, så minsker sprekkfaren radikalt.

Jeg har selv brukt bøyelig/midtperforert metallremse bak mine overganger. Gipsingen har dog ikke vært perfekt hver gang, så sparkelkomma deluxe. Men med sprekkfritt og godt resultat til slutt, selv om mye sparkel og mykfug gir en litt rundere overgang. Noen ganger vil man kanskje ha en knivskarp, men det krever godt forarbeid!

Hei,

jeg skal gipse innertaket i andre etasje nå.
Jeg tenkte å skru gipsen på tvers over glesen og ikke langs med.
Glesen er plassert cc/300mm og avstanden mellom glesen er 230mm.
Er dette nok for å unngå eventuelle sprekker eller bør jeg bruke osb eller metallbånd mellom glesen.

håper dere forstår hva jeg mener.

takk for svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.