Hei! Nybakt huseier.
Ikke tommelen midt i hånden, men null erfaring med renovering.
Kjøpt et 40-tallshus, 1.5 etasje. Nedre plan cirka 90 kvm skal renoveres på grunn av forrige eier røkt inne. Mest duft i kjøkkenet.
Men det virker som det sitter tretex/sponplate i hele huset og så tapet rett på det. All elektrisk er også hjemmefikset og ligger utenpå veggene. Dette skal gjøres om og trekkes inn i veggene samt ny sentral.
Så til mitt spørsmål: hvor mye problemer skaffer jeg meg om jeg legger 13mm gips på veggene?
Alle vinduer skal byttes ut på nedre plan og elektrisk skal inn i veggene. Kanskje gjør jeg meg bare en tjeneste ved å smelle på gips egentlig?
Koster meg noen 1000 kr, men kanskje blir det f*** så mye bedre til slutt.
Ikke tommelen midt i hånden, men null erfaring med renovering.
Kjøpt et 40-tallshus, 1.5 etasje. Nedre plan cirka 90 kvm skal renoveres på grunn av forrige eier røkt inne. Mest duft i kjøkkenet.
Men det virker som det sitter tretex/sponplate i hele huset og så tapet rett på det. All elektrisk er også hjemmefikset og ligger utenpå veggene. Dette skal gjøres om og trekkes inn i veggene samt ny sentral.
Så til mitt spørsmål: hvor mye problemer skaffer jeg meg om jeg legger 13mm gips på veggene?
Alle vinduer skal byttes ut på nedre plan og elektrisk skal inn i veggene. Kanskje gjør jeg meg bare en tjeneste ved å smelle på gips egentlig?
Koster meg noen 1000 kr, men kanskje blir det f*** så mye bedre til slutt.
Men tanken er jo at gipsen skal være igjen? Eller misforstår jeg deg?L Lopex skrev:
Har hørt at tretex er vettig isolasjon, og veggene er faktisk uvanlig rette. Men for å slippe å sparkle alle frese spor tenkte jeg at det var enklere å dra på gips utenpå tretexen.
River jeg tretexen så mister jeg isoleringsverdien og gips har ingen videre isoleringsverdi.
Du skriver at du skal renovere på grunn av røyklukt. Da ville jeg anbefale å fjerne all Tretex siden røyklukten setter seg i den.
Skal du i tillegg legge inn elektrisiteten så blir det vel mye lettere om du fjerner Tretexen.
Så bort med det gamle møget og sett opp gips.
Skal du i tillegg legge inn elektrisiteten så blir det vel mye lettere om du fjerner Tretexen.
Så bort med det gamle møget og sett opp gips.
Spørsmålet er om det er tretex? Hvor tykt pleier det å være?
For huset ble renovert på 90tallet, og de platene som man så gjennom tapeten så virkelig ut som spon i mitt syn. Skal se om jeg kan ordne et bilde i uken.
Det er ingen stor kostnad synes jeg å gipset på nytt. Men jeg ville ikke bare ha gips da gjerne osb bak.
Men det snakkes en del om at tretex har en isolerende funksjon. Mister jeg ikke en stor del av det isolerende da om man bare setter gips?
For tanken er om jeg nå river ned tretexen eller sponplaten å bare lekte rett på eksisterende lekter?
For huset ble renovert på 90tallet, og de platene som man så gjennom tapeten så virkelig ut som spon i mitt syn. Skal se om jeg kan ordne et bilde i uken.
Det er ingen stor kostnad synes jeg å gipset på nytt. Men jeg ville ikke bare ha gips da gjerne osb bak.
Men det snakkes en del om at tretex har en isolerende funksjon. Mister jeg ikke en stor del av det isolerende da om man bare setter gips?
For tanken er om jeg nå river ned tretexen eller sponplaten å bare lekte rett på eksisterende lekter?
Er en utbygging som jeg tror er bygget 90 en gang. Da ble resten av huset renovert. Så det kanskje er sponplate likevel, for beskrivelsen av hvordan tretex ser ut og føles stemmer ikke overens med mitt bilde av materialet. Platen føles tykkere og mer som sponplate.
Har ikke tilgang til huset ennå, derfor kan jeg verken bore hull eller teste ennå.
Har ikke tilgang til huset ennå, derfor kan jeg verken bore hull eller teste ennå.
Vi hadde Tretex i vårt gamle hus. (Har vi forsåvidt i vårt nåværende også.)
Da vi renoverte kjøkkenet var det tykke planker bak tretexen, ingenting annet.
Vi (snekkeren) tok bort tretexen og satte vindpapp(?) og 45mm isolasjon. Det ble en enorm forskjell i rommet. Vanskelig å beskrive på en god måte, men det ble et mykere innemiljø på en måte. Selvfølgelig varmere, men mer behagelig på en måte. Mindre rått.
Kan du så bygge opp og sette isolasjon. Jeg tror du vinner på det.
Da vi renoverte kjøkkenet var det tykke planker bak tretexen, ingenting annet.
Vi (snekkeren) tok bort tretexen og satte vindpapp(?) og 45mm isolasjon. Det ble en enorm forskjell i rommet. Vanskelig å beskrive på en god måte, men det ble et mykere innemiljø på en måte. Selvfølgelig varmere, men mer behagelig på en måte. Mindre rått.
Kan du så bygge opp og sette isolasjon. Jeg tror du vinner på det.
Er du bekymret for lukt i selve tretexen så riv det ut. Jeg jukset en gang og la tregulv over en gammel fastlimt matte, og nå har jeg en gammel mattelukt i det rommet som plager meg daglig.T Timbuktu skrev:
Vår tretex var bare ca 2 cm så noen kjempestor forskjell i isolering gjør den nok ikke.
Klikk her for å svare