Vi har et tidligere lager med en ytterdør som vi nå har slått igjen for å gjøre rommet til soverom. Rommet har bare sponplater som er malt og nå vil vi i stedet sette opp tapet. Huset er fra -93 og man ser i dag tydelig hvordan det har sprukket mellom platene. Jeg vurderte å sette opp gips på dette, men da to av veggene er yttervegger så vurderer jeg hvor mye det vil skade dampsperren. Som man kan se på bildene sitter reglene (som jeg har funnet i alle fall) ikke så tett. På bildene er rød markering mellom plater (også regel der) mens blått er der det finnes ytterligere regel.

Hva finnes det for alternativer, lime opp gips? Eller går det sparkle/forsterke skjøtene på noen måte for å unngå at det sprekker igjen?

• Veggen av sponplater med markerte linjer i rødt og blått for å vise hvor stendere er plassert; stige og materialer på gulvet.
  • Rom under renovering med tidligere døråpning forseglet med spånskiver, markeringslinjer i rødt og grønt viser hvor teknisk arbeid skal utføres.
  • Et rom med malt sponplater viser sprekker ved skjøtene. Vindusramme er omgitt av merking i rødt og blått for å indikere stendere under platene.
Om det er spon under så er det jo bare å skrive på som en gal hvis du er redd for sprekker i gipsen.

• Liker
D Engelbrekt
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det er spon under så er det jo bare å skru i vei om du er redd for sprekker i gipsen.
Så man kan skru direkte i sponet?

Hvordan blir det med plasten bak, siden det er yttervegger?

Ingen fare med plasten, bare skru på.

Sørg for å ha riktig lengde på skruene bare.

En apelsin En apelsin skrev:
Se til at du har riktig lengde på skruene bare.
Gøtt, sponplaten ser ut til å være ca. 13 mm og så tenkte jeg å ta vanlig gips så 13 mm til. Skal man ta skruer så det ikke engang går gjennom sponplaten, eller spiller det noen rolle om det går litt ut bak?

Plasten kommer til å tette rundt skruen.
Protte

prototypen prototypen skrev:
Plasten kommer til å tette rundt skruen.
Protte
Mener du hvis jeg bruker 25mm skrue at den ikke lager hull i plasten, eller hvordan mener du at plasten tetter rundt skruen?

Beklager alle dumme spørsmål. Er ny, men vil gjerne prøve litt selv nå som jeg har fått litt mer fritid.

Et hus fra -93 er neppe så bra plastet at det spiller noen rolle om noen skruer går gjennom plasten............

• Liker
lopec
  • Laddar…
Så lenge skruen sitter fast i hullet så er det tilstrekkelig tett. I prinsippet har alle hus bygget de siste 40 årene dampsperren rett innenfor overflatesjiktet med en masse skruehull. Det er bare i de aller siste årene når man har begynt med ordentlige lavenergihus og måler tettheten nøye at det har blitt et 'problem'.

lopec
Jeg er mer bekymret over at du ikke finner flere reglar enn det? Står huset fortsatt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.