Vi har et tidligere lager med en ytterdør som vi nå har slått igjen for å gjøre rommet til soverom. Rommet har bare sponplater som er malt og nå vil vi i stedet sette opp tapet. Huset er fra -93 og man ser i dag tydelig hvordan det har sprukket mellom platene. Jeg vurderte å sette opp gips på dette, men da to av veggene er yttervegger så vurderer jeg hvor mye det vil skade dampsperren. Som man kan se på bildene sitter reglene (som jeg har funnet i alle fall) ikke så tett. På bildene er rød markering mellom plater (også regel der) mens blått er der det finnes ytterligere regel.
Hva finnes det for alternativer, lime opp gips? Eller går det sparkle/forsterke skjøtene på noen måte for å unngå at det sprekker igjen?
Hva finnes det for alternativer, lime opp gips? Eller går det sparkle/forsterke skjøtene på noen måte for å unngå at det sprekker igjen?
Sørg for å ha riktig lengde på skruene bare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
Plasten kommer til å tette rundt skruen.
Protte
Protte
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
Et hus fra -93 er neppe så bra plastet at det spiller noen rolle om noen skruer går gjennom plasten............
Så lenge skruen sitter fast i hullet så er det tilstrekkelig tett. I prinsippet har alle hus bygget de siste 40 årene dampsperren rett innenfor overflatesjiktet med en masse skruehull. Det er bare i de aller siste årene når man har begynt med ordentlige lavenergihus og måler tettheten nøye at det har blitt et 'problem'.
Klikk her for å svare