Spontant sier jeg bredsparkle, men det avhenger av forutsetningene som vanlig. Beregn materialforbruk og kostnad. Vanlig veggsparkel kan ikke legges for tykt, så hvis det er store groper må man kanskje fylle opp med for eksempel gipsmørtel som kan bygges tykkere. Gipse med plater bruker ofte unødvendig mye materiale som er relativt tungt å transportere og delvis en unødvendig kostnad.

Det tar noen dager å lære seg å bredsparkle med grei fart og jevnhet, men det lønner seg når man har lært seg teknikken.

Et tynt lag med gipsbruk etterfulgt av vanlig sparkel har jeg funnet ut er mest effektivt og økonomisk. Så avhenger det jo delvis av underlaget, er det en vegg som har store sprekker kommer det jo sikkert sprekke igjen, da hadde nok gips vært bedre.

Det er kjelleren det handler om så gipsputs blir det ikke uten det får bli puts c Rotete kjeller med rivningsavfall på gulvet, uferdige vegger og synlige rør i taket. Klare for å pusse opp med annen type puss enn gips.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har tenkt å gipse taket med spilepanel for å utnytte høyden så mye som mulig, men har hørt at spilepanel ikke kan gipses med, er det sant?

Claes Sörmland
Det finnes jo en estetisk og byggeteknisk aspekt også. Og begge taler for å pusse, ikke papplignende platevegger i kjeller.

Takk for hjelpen! Da går jeg for puss på hele kjelleren når jeg skal total renovere kjelleren, som jeg har tenkt å gjøre om til en liten leilighet.

Sist redigert:
BirgitS
  • Liker
tergo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.