Hei

Jeg har en vegg som består av gips og masonittplate bak. Hva skal jeg bruke for plugg for å henge opp tungt speil? Vanlig gipsanker fungerer ikke for veggen er for tykk og den treffer masonittplaten når vingene felles ut.

Med vennlig hilsen,

Peter

S
vanlig gipsanker.
funker hvis den felles ut korrekt

Gipsanker for dobbeltgips.

S
Mellanbarn skrev:
Gipsanker for dobbeltgips.
anker for enkel gips skal rekke

Er det ikke nok med en skrue i masonitten, eller er speilet så tungt?

S
smurfen72 skrev:
Holder det ikke med en skrue i masoniten eller er speilet så tungt?
masonit er ikke det beste materialet å feste i

Nei det er det ikke men nå har jo ts nettopp masonit i sin vegg så vanskelig å velge annet bedre materiale da.

S
smurfen72 skrev:
Nei det er det ikke men nå har jo ts nettopp masonit i sin vegg så vanskelig å velge annet bedre materiale da.
derfor gipanker!

Ja da vil det holde i hvert fall, men et speil som jeg antar er plan får en kraft stort sett bare nedover, og da bør en vanlig skrue holde bra, men alt avhenger jo av hvor tungt det er og hvilken type masonit det er.

En x krok med 3 spiker holder for 15 kg i bare gips.

SBH skrev:
ankre for enkel gips skal rekke
Tenkte meg at masoniten var tykk da den sitter bak en gipsskive og derfor fungerte ikke gipsankeret som TS prøvde, (heter nok noe annet enn masonit men ser omtrent likt ut gjennom et borehull.)

SBH skrev:
ankare for enkel gips skal rekke
Men blir ikke veggen for tykk for at et gipsanker for enkeltvegg skal kunne felles ut korrekt?

Mellanbarn skrev:
Gipsanker for dobbelgips.
Hvor finner jeg slike? Søkte på k rauta på nettet men fant ingen.

Burde vel være 6 eller 9mm masonit om den sitter bak gipsen (original veggplate?) Jeg hadde brukt mollyplugg/gipsanker for dobbeltgips. Det som kunne skje er at pluggen ikke bunner, da klemmer man forsiktig sammen "brikken" og banker inn pluggen i veggen og bytter til enkelgipsplugg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.