Jeg holder på litt hjemme i mitt 70-tallshus og vurderer hvilke materialer jeg skal bruke.
Hva er fordelen med å bruke Gips?
Som jeg ser det blir det bare slitsomt med en Gipsvegg blant alle Sponplatevegger!?
Hva er fordelen med å bruke Gips?
Som jeg ser det blir det bare slitsomt med en Gipsvegg blant alle Sponplatevegger!?
Gips er formstabilt, lett å kappe, brannsikkert, billig, (i viss grad) lyddempende, plant og lett å sparkel og slipe jevnt. Ulempen er at det er sprøtt og holder dårlig for å feste ting i.
En bra veggkonstruksjon er et lag OSB innerst og et lag gips utenpå. Men det blir naturligvis dyrere og mer arbeidskrevende.
En bra veggkonstruksjon er et lag OSB innerst og et lag gips utenpå. Men det blir naturligvis dyrere og mer arbeidskrevende.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 innlegg
gips er som sagt lett å kappe, forme, lett å sparkle male på.. også fra et brannsikkerhetsperspektiv et godt alternativ,
(sier jeg som ikke har en gipssplate i hele huset, bare tretex og masonite) =)
(sier jeg som ikke har en gipssplate i hele huset, bare tretex og masonite) =)
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 innlegg
og hvorfor skulle du gjøre det!? noen som tvinger deg til å bruke gips!? vil du ha spon! Kjør på spon! 
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 innlegg
ja du når det blir servert!`? si ifra når det finnes hjemmelaget også så kommer jeg,
P.s. tar heller spon i kaffen enn gips D.s.
P.s. tar heller spon i kaffen enn gips D.s.
En typisk tråd der ikke alle fakta kommer fram med en gang.... hadde jeg bygget nytt eller gjort en større renovering... da hadde jeg valgt 2 lag gips.... Med kortlinger på passende høyder.... (Planlegging)... men som du skriver litt lenger ned... 1 m... Jeg antar 1 Kvm... Så er det jo spon som gjelder om du har det i øvrige eiendommen...
Klikk her for å svare