Har lett på forumet men finner ikke noe klart svar....
I garasjen har jeg nå kommet så langt at OSB-plater er montert innvendig, og neste steg er å få opp gipsplater.
Er det viktig at gipsplatene skrus i stenderne, eller er det nok å skru kantene i OSB-en? Selvfølgelig vil gipsplatene bli skrudd overalt hvor det er stendere, men det ville vært lettere hvis det er greit å skru noen plankanter der det bare er OSB bak. Vil jo ikke gjøre feil...
Selvfølgelig vil det ikke være skjøter på samme sted som der OSB-en har sine skjøter.
Takk på forhånd
I garasjen har jeg nå kommet så langt at OSB-plater er montert innvendig, og neste steg er å få opp gipsplater.
Er det viktig at gipsplatene skrus i stenderne, eller er det nok å skru kantene i OSB-en? Selvfølgelig vil gipsplatene bli skrudd overalt hvor det er stendere, men det ville vært lettere hvis det er greit å skru noen plankanter der det bare er OSB bak. Vil jo ikke gjøre feil...
Selvfølgelig vil det ikke være skjøter på samme sted som der OSB-en har sine skjøter.
Takk på forhånd
Jeg pleier faktisk å sette skjøtene på gipsen forskjøvet med skjøtene på OSB-en - dvs., begynne med en hel OSB men en halv gips. Dette litt fordi det er enklere å dele gips (Og at man ikke vil begynne med en presset kant på gipsen i et hjørne) og deretter sette gipsen i OSB der det passer. Kjører alltid 45 skruer i OSB og 35 skruer i gips. Har for meg at man unngår sprekkdannelse ved å ikke legge skjøtene på samme sted, akkurat som du sier. Det er godt nok at gipsen sitter i OSB-en etter mitt syn, uavhengig av regel bak eller ikke.
Derimot kan det være lurt å notere HVOR du har reglene den dagen du skal opp med større, tyngre hyller eller lignende.
Så gjør jeg iallfall!
Derimot kan det være lurt å notere HVOR du har reglene den dagen du skal opp med større, tyngre hyller eller lignende.
Så gjør jeg iallfall!
Sist redigert:
Bruker sjelden å bry meg om å skru gipsen i stenderne, det er ikke nødvendig.
Uten at jeg har full oversikt på noe vis vil jeg bare skrive +1.slacker skrev:Jeg pleier faktisk å sette skjøtene på gipsen omløpt med skjøtene på OSB - Dvs, begynne med en hel OSB men en halv gips. Dette litt fordi det er enklere å dele gips (Og at man ikke vil begynne med en presset kant på gipsen i et hjørne) og deretter sette gipsen i OSB der det passer. Kjører alltid 45 skruer i OSB og 35 skruer i gips.
Jeg mener å ha hørt at man unngår sprekker ved å ikke legge skjøtene på samme sted akkurat som du sier.
Det holder i massevis at gipsen sitter i OSB'n etter min mening, uansett regel bak eller ikke.
Derimot kan det være bra å notere HVOR du har reglene den dagen du skal opp med større, tyngre hyller eller lignende.
Så gjør jeg iallfall!
Akkurat som slacker skriver, tenker jeg også. Men jeg kjører med 32mm sponplateskruer til OSB'n.
I garasjen tok jeg i med 32mm sponplateskruer til OSB'n, deretter 45mm gipsskruer til gipsen + at jeg passet på at gipsplateskjøtene skulle komme midt på regel.
Nå i huset tror jeg at jeg dropper finlir, først OSB med 32mm sponplateskruer deretter gips med halv-plate forskjøvne skjøter skrudd med 32 mm gipsskruer og at jeg fullstendig ignorerer hvor reglene er.
For nå er f.eks. ytterveggene tverrreglet, så det blir liggende regler som uansett ikke kan komme bak noen plateskjøt. Men da blir det jo veldig viktig med forskjøvne plateskjøter.
+1!slacker skrev:Jeg pleier faktisk å sette skjøtene på gipsen omlappet med skjøtene på OSB - Dvs, begynne med en hel OSB men en halv gips. Dette litt fordi det er enklere å dele gips (Og at man ikke vil begynne med en presset kant på gipsen i et hjørne) og deretter sette gipsen i OSB der det passer. Kjører alltid 45 skrue i OSB og 35 skrue i gips.
Jeg har for meg at man unngår sprekkdannelse ved ikke å legge skjøtene på samme sted, akkurat som du sier.
Det holder fint at gipsen sitter i OSB'n etter min mening, uansett regel bak eller ikke.
Derimot kan det være bra å merke HVOR du har reglene den dagen du skal opp med større, tyngre hyller eller lignende.
Så gjør jeg i hvert fall!
Men jeg synes det holder med 40 henholdsvis 30 mm skrue...
Og har du ikke allerede kjøpt det, kjøp en slagskrutrekker. Sykt deilig å skru gipsskrue med, rask i begynnelsen og går sakte på slutten så enkelt å dra passe hardt. Fantastisk til alt annet også.
Skal du sette mye gips: kjøp eller lei en skrueautomat. Går jævlig fort og bra.
Takk for svarene jeg hadde håpet på d^_^b
Kjørt med 32mm sponplateskruer for OSBn og tenker å kjøre med 42mm til gipsplatene. Jeg har god kontroll på hvor stenderne sitter så da blir det slik at jeg kommer til å skru i stenderne, men ikke bryr meg hvor selve skjøtene havner. Det letter betraktelig der det blir klurige vinkler.
Skrueautomat hadde vært mumma, men min gipsskrutrekker gjør jobben riktig bra også. Bare stille inn dybden og så kjøre så mye man orker
Kjørt med 32mm sponplateskruer for OSBn og tenker å kjøre med 42mm til gipsplatene. Jeg har god kontroll på hvor stenderne sitter så da blir det slik at jeg kommer til å skru i stenderne, men ikke bryr meg hvor selve skjøtene havner. Det letter betraktelig der det blir klurige vinkler.
Skrueautomat hadde vært mumma, men min gipsskrutrekker gjør jobben riktig bra også. Bare stille inn dybden og så kjøre så mye man orker
Kjøpte denne fra England og må si at det er et av de beste kjøpene jeg har gjort på evigheter:
http://www.axminster.co.uk/makita-6843-auto-feed-screwdriver-prod656303/
Bra, prisverdig og rå som pokker. Enda et godt tips!
http://www.axminster.co.uk/makita-6843-auto-feed-screwdriver-prod656303/
Bra, prisverdig og rå som pokker. Enda et godt tips!
Jeg har også fått for meg at det sprekker lettere om man kjører skjøtene på samme sted, men ellers pleier det vel å løse seg med å skru i bjelkene uansett, det er vel samme c/c, setter man OSB med en liten glipe, typ smaleste delen man finner på tommestokken, så går det bra. Har jeg plastet bak OSB-en så vil jeg ikke sette 2000 skruer gjennom den unødvendig, så da er jeg litt mer nøye enn ellers, da kan jeg skru gipsen i OSB, det holder godt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 innlegg
Mikael, du kan sette OSB liggende så vil kanten havne på lekt, kortendedes skjøten holdes sammen av gipsen.Mikael_L skrev:
Protte
Jo jeg funderte litt hit og dit på det der. Men valget ble til slutt stående OSB og så stående gips med forskjøvne skjøter. Innerveggene har jo uansett ingen liggende lekter. Like greit å kjøre på samme system overalt, tenkte jeg.
Jeg får vel se når jeg er ferdig om jeg angrer valget.
Jeg får vel se når jeg er ferdig om jeg angrer valget.
Klikk her for å svare