Skal sette gips i taket.
Har sjekket instruksjoner men hva blir best/enklest.

Jeg har satt spalte 28*70 cc30
Taket skal være slett og jeg har gips fra Byggmax å velge på av praktiske årsaker.

Skal man velge takgips med fasade kanter 600*1200

Eller er det smartere å velge større vegggips 900*2500 eller 1200*2400 for å få litt mindre å sparkle? Finnes det noen ulemper?

Bør man sette plater jevnt med spalte eller vinkelrett?

Vanlige gipsplater er å foretrekke, gjerne 1200 om du kan få dem opp.
Det beste er med sparkelkant rundt om, men det har kanskje ikke akkurat byggmax.
Sett langsmed lektene, med kortskjøtene forskjøvet.

larsbj larsbj skrev:
Vanlige gipsplater er å foretrekke, gjerne 1200 hvis du kan få dem opp.
Det beste er med sparkelkant rundt om, men det har kanskje ikke akkurat byggmax.
Sett langsmed glesen, med kortskjøtene forskjøvet.
Hva menes med sparkelkant?
Skal man fase av kortsidene så det blir en fuge mellom kortsider som er mot hverandre?

Ok jeg er med nå hva sparkelkant er.
Hos Byggmax har gipsplater lett forsinking langs langsidene bare.

T TheGame skrev:
Ok jeg er med nå hva spackelkant er.
På Byggmax har gipsskjøter lett nedsynkning langs langsidene bare.
Ja akkurat, på en større byggevarehandel finnes det med nedsenkning rundt omkring.
Ja man skal fjerne litt av dem ellers er det nesten umulig å få det bra.

• Liker
Stefan N
  • Laddar…
Skipp Byggmax og kjøp de med fasning rundt om, du vil ellers slite med kortsidene hvis du ikke er vant til å sparkle.

• Liker
larsbj
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Skippa Byggmax och köp dem med fasning rundt om, du vil ellers måtte slite med kortsidene hvis du ikke er vant til å sparkle.
Ok, får ta meg til Beijer og se om det finnes der, lengre å kjøre men kan være verdt det hvis det er lettere med kant på kortsidene (y)

Fantes ingen slike gipsplater med sparkelkant rundt om noen steder så får nøye meg med vanlig vegggips og felle av kortsidene.

Hvor bor du? Jeg kjøpte på Bauhaus sist.

Stefan N Stefan N skrev:
Hvor bor du? Jeg kjøpte på Bauhaus sist.
Langt oppe i nord.
Bauhaus finnes ikke her. Det ryktes å være på vei, men har ikke hørt noe på flere år nå jeg har Byggmax nært, så langt borte til Beijer, XL-Bygg og veldig langt til Bygma. Hva som finnes å velge på :)

Ok, da blir det verre. Jeg skal gjøre i stand et rom hjemme og da fungerer det å kjøre plater som er 300cm lange så passer de perfekt mellom veggene, det er ikke noe som fungerer for deg?

• Liker
TheGame
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ok, da blir det verre. Jeg skal gjøre i stand et rom hjemme og da funker det å kjøre plater som er 300cm lange så passer de akkurat mellom veggene, er det noe som funker for deg?
Men yes nå når du sier det kommer klare akkurat med en 2500 lang plate, så da er det jo ikke noe problem :D(y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.