Hei

Hvilket er best? Har etterisolert yttervegger innvendig på vårt gamle hus. Hva er best å sette opp før tapetsering... gips eller spon?

Synes det er besværlig med gips når man skal sette opp noe på veggene.. hva synes dere?

Finnes det andre alternativer dog ingen svindyre.

Hilsen Lena

Ps takk også for alle svar og tips jeg har fått hittil på alle mulige og umulige spørsmål.

Hei!

Du må ha gips ytterst, ellers sprekker tapeten. Sett spon, eller enda bedre OSB, bak gipsen så er problemet løst!

Om problemet med gipsen er at du ikke kan sette opp bilder med skrue eller spiker så finnes det spesielle skruer for det som heter gipsexpander for det formålet.
18858.jpg.
Sjekk ut denne siden og søk på gipsexpander. Det finnes to varianter.

Ellers anbefaler jeg også å sette OSB bak gipsen. Da trenger du ikke å styre så mye når du skal sette opp noe.

Som Skerfe sa:
sett opp både sponplate/ OSB og deretter gips. Vi har dette i hele vårt hus og har ikke en eneste sprukket tapet +at det er herlig når man skal henge opp bilder etc på veggene.

Gips og osb/spon innenfor hvis lommeboka tillater det, ellers bare gips,

Jeg tilhører dem som ikke finner noen mangler på Byggmax gips og osb..
Ofte halve prisen sammenlignet med Woody eller Beijer som eks.

Derimot har jeg for meg at deres veggsparkel er tungslipt, eller er det Öb.s?
Stor prisforskjell på sparkel også, kan være verdt å prøve med en bøtte til å begynne med..

Kjøp sparkel fra Beckers, de har bra priser på K-rauta. Begynn med den grå boksen (Lett Grov) så sliper du av det og legger på den røde boksen (Lett håndsparkel). Pass på å sparkle bredt og bruk en giraff for slipingen. Jeg gjorde et innlegg om det for ikke så lenge siden her.
anw_ws702vea_1.jpg

Lite forskjellige sparkel fra Beckers

På jobben bruker jeg LH , den røde boksen, rett av, hjemme pleier jeg å ta en billigere pakning,
En giraff er et fantastisk hjelpemiddel...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.