Jeg har en 1,5 plans villa bygget i 1958 og har nå i et rom på loftet revet bort alt platemateriale (gips og noe annet kartonglignende platemateriale). Under er det rupanel i både vegger og tak, bak dette vanlig isolasjon i vegger og sagflis i tak. Det satt også en tynn gjennomsiktig plast mellom rupanelen og platematerialet som jeg rev bort.
Nå er spørsmålet om jeg skal sette ny plast og gips direkte på eller droppe plasten? En løsning er jo å plastre og deretter sette på lektepanel samt osb + gips, men siden rommet er ganske lite og oppleves enda mindre på grunn av skråtaket, mister man jo en del plass på å gjøre det. En fordel hadde jo vært at man kunne gjemme elektriske ledninger bak da. Rupanelen blir jo litt overflødig med det siste alternativet, bortsett fra at den holder sagflisen i taket.
Det mest praktiske og billigste er jo å plastre og sette gips med utenpåliggende elektrisk installasjon. Vet ikke om man tør å droppe plasten heller på grunn av passasjen og 2 vegger mot kottet...
Nå er spørsmålet om jeg skal sette ny plast og gips direkte på eller droppe plasten? En løsning er jo å plastre og deretter sette på lektepanel samt osb + gips, men siden rommet er ganske lite og oppleves enda mindre på grunn av skråtaket, mister man jo en del plass på å gjøre det. En fordel hadde jo vært at man kunne gjemme elektriske ledninger bak da. Rupanelen blir jo litt overflødig med det siste alternativet, bortsett fra at den holder sagflisen i taket.
Det mest praktiske og billigste er jo å plastre og sette gips med utenpåliggende elektrisk installasjon. Vet ikke om man tør å droppe plasten heller på grunn av passasjen og 2 vegger mot kottet...
1958 så ble det ikke bygget hus med plast i vegger og tak. Huset blir uansett ikke damptett så det er ingen idé å bruke plast, heller blir det verre hvis bare deler av huset blir damptett. Sett gipsen direkte på råsponten og bruk utenpåliggende kulokabler, alternativt fres inn elektriske rør i råsponten. Men hvorfor river du bort eksisterende veggplater? Lyst på ekstra mye arbeid?
Gipsen og strietapetet eller hva det nå var, så ikke så bra ut noen steder, så jeg vil ha opp ny og fresh gips når vi først holder på. Jeg mistenker at plasten kan ha kommet til senere, men den var så tynn og latterlig og kan ikke ha fungert med all spikeren som satt i den, det var ikke få kan jeg love deg..GoC skrev:
I 1958 ble det ikke bygget hus med plast i vegger og tak. Huset vil uansett ikke bli damptett, så det er ingen idé å bruke plast, det blir snarere verre hvis bare deler av huset blir damptett. Sett gipsen direkte på rupanelet og utsatte kulokabler, alternativt frese inn elektriske rør i rupanelet.
Men hvorfor river du bort eksisterende veggplater? Har du lyst på ekstra mye arbeid?
Ja da er det enklere å rive ut den "billige" gipsen. Jeg tror den der halvtjukke pappen er et slags vindsperre. Den var vel spikret fast i rupanelet. Så kanskje en vindsperre, men ingen plast. Den er nok montert når gipsen ble montert på veggene. Skulle tro at det satt tretex tidligere.
Det var helt klart en tynn plast som satt der, mye tynnere enn den som brukes i dag og den satt bare i tak, mot yttervegg og mot kaldloft. Det satt blandet gips og en slags striestoffer. Kan meget vel ha vært tretex tidligere, for jeg tror heller ikke den der plasten har sittet der siden 1958.GoC skrev:
Klikk her for å svare