Skal renovere et lite rom. Har gammel masonitt i veggene. Hvis man fester renoveringsgips direkte over masonitten, er det en risiko for at gipsen sprekker når det sveller da, eller er platen litt tøylig? Føler ikke helt at jeg har tiden nå til å rive ned hele veggene for det lille rommet.
Hvorfor skal du ha gips på veggene?
Han vil vel ha gips, og det er finere enn masonitt
Skal male. Trodde om det gipset er litt mer holdbart enn renoveringstapet. Masonitt bølger seg jo ved minste fukt og holder på, det synes gjennom renoveringstapeten. Tenkte bare om det finnes et annet "raskt" alternativ med et rimelig resultat.
Også nysgjerrig da vi har malerfilt/renoveringstapet på 13mm byggboard og det ser rett og slett for jævlig ut nå etter snart 3 år.
Jeg vurderer å hive byggboarden og sette opp gips når rom for rom renoveres.
Har et rom med gjenværende byggboard og renoveringsgips som er mye bedre overflate.
Jeg vurderer å hive byggboarden og sette opp gips når rom for rom renoveres.
Har et rom med gjenværende byggboard og renoveringsgips som er mye bedre overflate.
Samme spørsmål som funnet her, men jeg skal ha nytt dusjrom. Så vårt hus er bygget i 1946, så veggene er bare 50 mm tykke gamle friske treplanker med 3 mm masonitt kledd med vanlig papirtapet (har revet en bit masonitt for å sjekke hva som finnes bak, trodde det var tretexplate men nei, ikke det.
Har tilleggsisolering utvendig)
Kanskje risiko for at papirtapeten er litt fuktig, så kanskje best å fjerne alt av masonitt eller hva?
Er det noen som vet definitivt hva man skal ha eller gjøre riktig....?
Det jeg hadde tenkt er at det ikke trenger aldringsbestandig så bare legge spesial gipsplater direkte på masonittveggene og deretter med tettesjikt. Så skal ha våtromsmatte både på gulvet og veggene.
Og ha baderomsvifte der. Da bør det fungere bra, så jeg tror ikke det vil bli fuktskade inne bak gipsveggen fremover.. men kan tenke meg hvordan husets bevegelse vegg om gipsplater kan sprekke hvis man setter dem gips skrudd på masonitt og treplanker?
Er takknemlig om noen ekspert kan svare og/eller finnes det noen man kan lese til tross for å ha søkt, men de fleste instruksjoner er mest for nybygg/tilbygg...
Har tilleggsisolering utvendig)
Kanskje risiko for at papirtapeten er litt fuktig, så kanskje best å fjerne alt av masonitt eller hva?
Er det noen som vet definitivt hva man skal ha eller gjøre riktig....?
Det jeg hadde tenkt er at det ikke trenger aldringsbestandig så bare legge spesial gipsplater direkte på masonittveggene og deretter med tettesjikt. Så skal ha våtromsmatte både på gulvet og veggene.
Og ha baderomsvifte der. Da bør det fungere bra, så jeg tror ikke det vil bli fuktskade inne bak gipsveggen fremover.. men kan tenke meg hvordan husets bevegelse vegg om gipsplater kan sprekke hvis man setter dem gips skrudd på masonitt og treplanker?
Er takknemlig om noen ekspert kan svare og/eller finnes det noen man kan lese til tross for å ha søkt, men de fleste instruksjoner er mest for nybygg/tilbygg...
Hei. Jeg hadde revet bort masonitten da den er en fuktsamler. Du trenger ingen fuktsperre hvis du skal ha våtromsbelegg på gulv/vegg. MvhP Pugetik skrev:Samme spørsmål her, fant her, men jeg skal ha nytt dusjrom. Så vårt hus er bygget 1946, så veggene er bare 50 mm tykke gamle friske treplanker med 3 mm masonitt kledd med vanlig papirtapet (har revet en bit masonitt for å sjekke hva som er bak, trodde det var tetrexplate men nei, ikke,
Har tilleggsisolering utvendig)
Kanskje er det en risiko for at papirtapeten blir lett fuktig, så kanskje best å fjerne hele masonitten, eller hva?
Er det noen som vet definitivt hva man skal ha eller gjøre riktig....?
Det jeg hadde tenkt var at det ikke trenger å legges aldringsbestandig, bare legge med spesialgipsplater direkte på masonittveggene og deretter med tettesjikt. Så skal ha våtromsbelegg både på gulvet og veggene.
Samt ha baderomsvifte der. Da bør det fungere bra, så jeg tror ikke det vil bli fuktskade inne bak gipsveggen fremover.. men kan forestille meg hvordan husets bevegelse påvirker veggene hvis gipsplaten kan sprekke hvis man skrur gipsen fast på masonitt og treplanker?
Setter pris på om noen eksperter kan svare og/eller om det finnes noen leseverdige artikler til tross for at jeg har søkt, men de fleste instruksjoner er mest rettet mot nybygg/tilbygg...
Klikk her for å svare