Hei

Skal henge opp en tørkeheis i taket på vaskerommet. Gipstak med spikret trefiberplate under. Ikke sikkert at jeg finner noe å skru i. Så et sted et gipsbeslag som fungerte ved at man boret hull og deretter stakk inn en metallbit som vippet når den hadde gått igjennom. Metallbiten hadde nylon-plast-pinner som styrte det hele. Sluttresultatet ble noe som lignet et klassisk lampebeslag, men i dette tilfellet var ikke metallbiten foldbar på midten. Noen som vet hva jeg leter etter?

Det går ikke på noen måte å feste i veggen i stedet. En tørkeheis kan veie ganske mye, og det er jo mye bedre å kunne feste skruene vinkelrett mot den fremtidige kraften.

Ellagård skrev:
Hei

Skal henge opp en tørkeheis i taket i vaskerommet. Gipsplafond med spikede trefiberskiver under. Ikke sikkert at jeg finner noe å skru i.
Kan du ikke sette en (eller to) passende lang "regel/planke" på undersiden av taket og feste heisen i den? Du burde vel kunne finne en regel å feste den i eller bruke en "klase" molly.

Kanskje ikke veldig pent, men maler du den i "diskret" farge så duger det kanskje i et vaskerom.

Milkshaken
Det er de her du mener Ellagård... SnapToggle
http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html

Molly ville jeg definitivt fraråde fra i taket.... et tørkestativ kan bli veldig tungt når masse våt vask henges opp.... Nei Molly går fetbort...
'

Thomas59
SnapToggle (M5/M6) tåler ca 50 kilo draglast i 13 mm gips har jeg for meg, så det kan jo fungere om tørkestativet ikke er så stort, men våte klær kan jo bli tungt, så jeg ville nok anbefale å gjøre en form for forsterkning som fordeler lasten til de bjelkene som gipsen er festet i. En kvadratisk plywoodplate (bør jo kunne finnes i samme tykkelse som gipsen) malt i hvitt med sletne kanter i en størrelse som når minst to takbjelker eller spor burde fungere. Deretter kan du feste tørkestativet hvor du vil på treplaten.

Eventuelt kan du jo kutte bort gipsen og felle inn en treplate på samme måte som man legger inn en stender bak eksisterende gips. Med gipsen borte ser du jo nøyaktig hvor bjelkene går, så det spiller ikke så stor rolle om du treffer disse når du fjerner gipsen. Sparkler og maler du så vil forsterkningen bli stort sett usynlig.

Takk milshaken - jeg har lagt betydelig med energi i å Google frem de der - uten å lykkes!

Øvrige: Takk for tipsene. Skal gjøre en liten undersøkelse av taket og lete etter takbjelker. En ting jeg funderer på er å sette et ekstra bryterhjul på veggen, oppe under taket. Heisen leveres med to bryterhjul, ett i hver ende av heisen. Begge linene kommer ut gjennom det ene hjulet. Det gjør at om man drar rett ned i linene får man 3 ganger høyere last i det ene hjulet. Setter man et ekstra hjul i veggen unngår man dette.

Milkshaken
Hehe... Ellagård.. Tomas59 og jeg hadde en liten "Dust" om nettopp dette med snap Toggle, og rawl nut forrige uke, så jeg husket tråden og fant den....

Thomas59
Savnet at du hadde "träfiberskiva" under gipsen. Hva mener du med träfiberskiva? Er det OSB/Plywood eller lignende så skal det vel ikke være noen problemer selv om du ikke treffer en regel.

Med under mener jeg nettopp "under", dvs det er en spontet, for-malt innertak-plate av MDF (30x120) som dekker gipsen. Problemet med den er at de holdt på å falle ned, da tidligere eieren hadde brukt dykkert (små hoder) ved oppsetting, og etter 15 år har de begynt å ramle ned... For å løse det hele boret jeg små hull i skjøtene mellom platene og presset inn montasjelim og presset så platen opp mot gipsen med en reversert tvinge. Fungerte utmerket, men nå har jeg vanskelig for å finne bjelkene.

En eventuell forsterkningsplate eller ekstra kortling skulle m.a.o. vært satt dit før jeg limte taket på nytt :)

Thomas59
Ellagård skrev:
Med under mener jeg akkurat "under", det vil si det er en spontet, ferdig-malt innertakplate av MDF (30x120) som dekker gipsen. Problemet med den er at de holdt på å falle ned, da tidligere eier hadde brukt dykkert (små hoder) ved oppsetting, og etter 15 år har de begynt å falle ned... For å løse det hele boret jeg små hull i skjøtene mellom platene og presset inn byggelim og presset deretter platen opp mot gipsen med en reversert tvinge. Fungerte bra, men nå har jeg problemer med å finne stendersøkerne.

En eventuell forsterkningsplate eller ekstra kortling skulle mao ha vært satt på plass før jeg limte fast taket igjen :)
Ok. Det jeg tenkte på var at du kunne ta bort (f.eks. med en multikutter langs skjøten mellom platene) en 30x120-plate (eller del av) og ta ut tilsvarende åpning i gipsen slik at du kommer til stenderne for å feste en forsterkningsplate av samme mål (30x120) og utseende i. Jeg har vanskelig for å se at du skulle kunne feste tørkestativet på en sikker måte ellers, gitt at du ikke treffer stenderne.

Enklest er nok en proff stendersøker. De fikser nok å finne stenderne.

Takk for alle tips - nå vet jeg hvordan det gikk

Det gikk bra. Har tidligere testet min stendersøker, en Zircon OneStep, i taket uten hell. Men, ved å løsne litt på en ventil i taket og føle etter med en ståltråd, kunne jeg lokalisere to stendere (en på hver side av ventilen) midt i taket. Vet fra før at det er C-C 30, noe som gjorde at jeg omtrent kunne merke ut de to stendere jeg trengte å finne, og da gikk det bedre å tolke informasjonen fra stendersøkeren. Så nå sitter stativet skrudd med 5x60 treskruer direkte i to stendere. Men det tok en god stunds grubling før jeg kom på at jeg kunne jukse litt ved å løsne en ventil.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.