Står jo hvilket fabrikat det er, men det er vel bare å ringe i morgen og spørre.

Setra er distributøren, er det også fabrikatet?

Dessuten så står det ingenting på skivene, i alle fall ikke på de jeg har kjøpt. Mao er man utlatt til å stole på Beijer elle hvem man nå har kjøpt skivene av.

Undrer hvor mye det gjør i et hus som er ventilert når man først har kledd dem med gips sammenlignet med andre limte spon/treprodukter som gulv, tak, skap og møbler som har fri kontakt med boligluften :-/.
Jeg har ikke videre lyst til å ta fram motorsagen og begynne på nytt igjen om det viser seg at jeg har fått et slikt parti. *Sukk*

F@N!!!

Jeg brukte disse platene da jeg innredet loftet i vår! Jeg sa at jeg syntes de luktet formalin når de ble varme av solen, men sa til min kone at det kan det jo ikke være, formaldehyd er jo forbudt i platemateriale for over ti år siden...

Nei, nå ble jeg forbannet! >:( >:( >:( Datteren min sover i et rom med disse platene rundt seg!

plexi

Plexi, hvordan har du identifisert dine plater som "giftige"?

Selv har jeg kjøpt plater nylig, men bare 10kvm så det er nok likegyldig i det store og hele. Dessuten har jeg limt disse platene på et spongulv så de er helt umulige å få bort uten å starte helt på nytt. Det ville jo dog vært interessant å vite hvilke plater man faktisk har brukt.

Vi får se hva helsemyndighetene kommer frem til og når, føles jo ikke noe særlig.
Fant litt info
Utslippet av formaldehyd fra plywood kommer under produksjonen dels fra trevirket og dels fra harpiks som brukes i limet. Naturlig i tre er ca 0.03 og grenseverdien for plyfa 0.13 og det målte 0.19 så

Fundering. Tanke på at den gamle delen av huset som er fra 1980 der innvendige veggene er av spon uten gipsbekledning... er det noen som vet om det fantes grenseverdier da og hva plater fra 1980 kan tenkes avgi?
Finnes jo ingen større grunn til å snu opp ned på tilværelsen om det viser seg at det gamle bygget skulle være betydelig verre...

Som jeg forstod det, har de bare hatt Setra på "mitt" Byggmax. Jeg har satt plyfa bak alle gipsveggene på den innredede loftet, alle knevegger ca 60-70 plater. Det ville ikke vært så gøy å plukke vekk alle dem, ville trengt å rive alt. Mangler FTX i denne nyinnredede delen, men jeg har allerede trukket de viktigste rørene i veggene. Jeg skal kreve at Setra betaler regningen for FTX-tilkoblingen umiddelbart.

Det fantes masse formaldehyd i gamle sponplater fra 70-80-tallet, men de begynner nok å avta etter så lang tid. Det kommer jo ut mest skitt fra dem når de er nye samt når de blir varme.

mvh plexi

At det er setra trenger ikke å bety at alle platene har for høy andel formaldehyd.
De er jo en grossist og kjøper i sin tur fra ulike leverandører, og man får jo håpe at de har gjort stikkprøver tidligere og gransket varedeklarasjonen.

Da jeg snakket med byggmax sentralt hadde også de ulike leverandører, og hvilket parti som hadde gått hvor og når ville ta en stund å finne ut av.

Når jeg snakket med byggmax visste de i prinsippet null og ba meg komme tilbake i morgen...

plexi

Har snakket med både Socialstyrelsen(hälseskydd) og Kemikalieinspektionen (KEMI).
Kemikalieinspektionen har oversikt over forløpet:
Forsøk på en kort oppsummering.

Setra mistenkte at en plate ikke var som den skulle da den var våt og sendte den til Statensprovningsanstalt for langtidsprøving (10 dager) etter disse dagene målte man 0.19 etter ca 3 uker lå man under grenseverdien. Formaldehyden avtar derfor ganske raskt. Ifølge KEMI gjaldt dette en leveranse fra april. Sa også at han syntes setra hadde agert på best mulig måte.

Man vet i dag ikke om det er en enkeltstående plate eller om det er en viss leveranse som har blitt håndtert feil(vått) eller om det er feil allerede ved produksjon.

Det er verst i begynnelsen og spesielt om man oppbevarer dem vått eller fuktig.

Man pleier å merke formaldehyden som irritasjoner i hals og nese. Når det gjelder kreft så har man i gamle undersøkelser kunnet se kreft i nesen på dyr ved meget høy eksponering, etter det har det ikke blitt gjort så mye mer. Problemet formaldehyd har vært løst i Sverige lenge, men med en global marked og jakt på beste pris og handel med land som ikke er kommet like langt når det gjelder miljø og helse har det dukket opp igjen.

Hva gjør myndighetene nå. Socialstyrelsen sammen med Boverket skal komme med en anbefaling. Når? Det går neppe å basere på en plate uten burde kreves et par til og prøvene tar jo minst 10 dager så det drøyer nok.

Egen konklusjon:
Tenker å snakke med kommunen og setra og sørge for å få målt (finnes korttidsmålinger på 3 dager). Når det gjelder Byggmax så vil de aldri kunne si om akkurat min plate var fra den eller den leveransen. De har neppe den oversikten at de vet hvilken bunke med plater som kom hvorfra og akkurat når den lå framme for plukk.

Har man ikke reagert på formaldehyden og kryssfineret var det antagelig ikke noe problem med kryssfineret. Har den dessuten sittet en stund så føles det som om det er for sent å gjøre noe, dritten har allerede blitt utsluppet.

Er litt fristet til å rive ut dritten type 30 plater pluss gips enda usparklet og kreve setra på erstatning for arbeid og materiale.
I fremtiden skal man helst kjøpe svensk råspont og ha bak alternativt svensk kryssfiner.

Man skal være glad for at man har bygget selv slik at man vet at man kanskje har giftige plater. Jeg lurer på hvor mange byggere som informerer om at platene de har satt kan være giftige.

Det er stygg mangel på Plywood i verden akkurat nå og spesielt i Sverige. Dette gjør at ALLE, både byggmax, Beijer osv. går tom for plywood på lager en gang i blant og blir tvunget til å støtteoppkjøp der det finnes, noe som betyr at platene fra Setra sannsynligvis har vært hos de fleste forhandlerne. Derimot tror jeg ikke at det er særlig alvorlig da det var nær grensen for det tillatte og det minsker jo ganske raskt.

Har nettopp blitt informert av setras salgssjef som imponerende ringte opp til meg en liten privatbygger. All ære!

Ifølge ham har man levert tsjekkiske og kinesiske plater til byggmax.
De tsjekkiske ligger langt under grenseverdien på samme nivå som for eksempel de finske, under 0.10 mg/m3.

Det går an å visuelt se forskjellen de tsjekkiske har fem lag finer og de kinesiske har 7 lag (jeg hadde 5 :-)).

For dere som vil snakke med proffer i emnet eller bestille en prisgunstig test av formaldehyd har jeg etter to døgns fordypning i emnet funnet arbeids- og miljømedisinske klinikken på Universitetssykehuset i Ørebro.

http://www.orebroll.se/uso/page____2908.aspx

Setra informerte Byggmax i går så vi får se når de ringer rundt. Har helt klart skapt en masse uro så for min del kunne de gjerne fått ringe i natt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.